مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان بیمارستان ماساچوست موفق شده‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادین رگهای خونی مصنوعی تولید کنند که می‌تواند تا 9 ماه در بدن دوام داشته‌باشد.

رگ

براساس گزارش تلگراف، طی این موفقیت جدید، نسج رگ‌های خونی که از سلول‌های بنیادین انسانی ایجاد شده‌بودند در سطح مغز موش کشت و پرورش داده‌شدند و محققان مشاهده کردند این بافت‌ها توانستند خود را تا 9 ماه حفظ کرده و عملکردی مشابه عروق خونی طبیعی از خود به نمایش بگذارند.

این‌ موفقیت در شرایطی به دست آمده‌است که تاکنون تلاش‌ها برای ساخت رگهای خونی با مقاومت بالا در دراز مدت در بدن حیوانات همواره با شکست مواجه شده‌بود. محققان بیمارستان ماساچوست بر این باورند قابلیت ترمیم یا ساخت سلولهای عروقی جدید ممکن است در آینده به پایه و اساسی برای درمان بیماری‌های قلبی و یا دیابت تبدیل شود.

در مقاله این مطالعه محققان توصیف کرده‌اند که چگونه با استفاده از نوعی خاص از سلول‌های بنیادین انسانی در تولید سلول‌های سازنده‌ اولیه عروق خونی که در نهایت به رگهای خونی تبدیل می‌شوند، استفاده کرده‌اند.

محققان پس از اینکه سلول‌ها را روی سطح مغز موش کشت دادند مشاهده کردند که سلول‌ها طی دو هفته به رگ‌های خونی کاربردی تبدیل می‌شوند و می‌توانند تا 280 روز به کار خود ادامه دادند.

همچنین تعدادی از سلولهای مشابه نیز که در زیر پوست کشت داده شده‌بودند نیز به رگ‌های خونی تبدیل شدند با این تفاوت که از طول عمر کمتری برخوردار بوده و  میزان سلول مورد نیاز برای ساخت آنها پنج برابر بیشتر از کشت سلول‌ها روی سطح مغز موش است.

کد خبر 223522
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز