همشهری آنلاین: دوره آموزشی نقش سینمای ایران در گفتگوی جهانی امروز دوشنبه 25 تیر ماه با حضور چندتن از دست اندرکاران مطرح سینمای ایران در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید پایتخت اسپانیا آغاز شد.

نشست سینمایی

به گزارش ایرنا، رضا میرکریمی کارگردان صاحبنام ایرانی در مراسم گشایش این دوره به تشریح ویژگی های سینمای ایران پرداخت و تصریح کرد: مفاهیم معنوی و ارزشی پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد سینمای ایران شده است و هنرمندان ایرانی، بهترین راه انتقال آن را به مخاطب، توام کردن این مفاهیم با یک نگاه رئالیستی و واقعگرایانه و نشان دادن آن در مفاهیم بسیار ساده دیده اند.

وی افزود: موفقیت سینمای ایران در توجه به جزییات است. به همین دلیل، بر خلاف سینمای هالیوود که همواره داستانهای تخیلی و محیرالعقول نظیر انفجار سیاره و یا آمدن آدمهای فضایی را روایت می‌کند، در سینمای ایران از معجزه خبری نیست و موجودات ماوراءالطبیعه در آن ایفای نقش نمی‌کنند.

میرکریمی تصریح کرد: سینمای ایران، سینمای آدمهای معمولی است که حرفهای عادی می‌زنند اما وقتی سخنان آنها را کنار هم می‌گذاریم، معانی بزرگی در باره زندگی به مخاطب می‌دهد.

او در همین زمینه به تشریح ویژگی های فنی و ساختاری برخی از فیلمهای خود از جمله "به همین سادگی" و "یه حبه قند" اشاره کرد و به پرسشهای مخاطبان در این زمینه پاسخ داد.

فرشته طائرپور تهیه کننده سینما، مهناز افضلی هنرپیشه و کارگردان مستندساز، پیروز ارجمن» مدیر مرکز موسیقی ایران و استاد دانشگاه تهران، نجمه شیبری استاد دانشگاه علامه طباطبایی، «فرانسیسکو گارسیا» استاد دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، «ماریو راخاس» از دانشگاه خوان کارلوس مادرید، «خاویر تولنتینو» مدیر برنامه «هنر هفتم» رادیو 3 وابسته به رادیو و تلویزیون ملی اسپانیا و سالومه یوسفیان» استاد دانشگاه نبریخای اسپانیا از دیگر کارشناسانی هستند که در این دوره آموزشی، دیدگاههای خود را درباره سینمای ایران بیان خواهند کرد.

این برنامه در قالب میزگرد، سخنرانی، نمایش و نقد فیلم تا روز جمعه آینده در مرکز دوره های تابستانی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید در مرکز یورو فروم شهر اسکوریال درحومه مادرید ادامه دارد.

خانم «کلارا جانث سانتوس» استاد دانشگاه های کلمبیا و اسپانیا و نویسنده کتاب «سینمای ایران» به زبان اسپانیولی، مدیریت برگزاری دوره «سینمای ایران: پیشنهاد روایت برای یک گفت وگوی جهانی» را عهده دار است.

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مادرید و موسسه علمی آیکن 14 اسپانیا نیز در برگزاری این دوره با دانشگاه کمپلوتنسه همکاری دارند.

مراسم گشایش این دوره با حضور عبدالمجید ابوالقاسمی سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در مادرید برگزار شد و قرار است مرتضی صفاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا نیز در مراسم پایانی آن شرکت کند.

کد خبر 223349
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز