گروه ادب و هنر: صحبت‌های حمید رسایی در برنامه «هفت» واکنش محمدمهدی عسگرپور را درپی داشت.

محمدمهدی عسگرپور


جمعه شب، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور در تلویزیون از میزان توجهی که به سینما می‌شود انتقاد و آماری ارائه کرد که براساس آن مخاطبان کتاب بسیار بیشتر از مخاطبان سینما بودند. البته لحظاتی بعد از صحبت‌های رسایی، مسعود فراستی منتقد برنامه هفت، پاسخ او را داد و بخش عمده‌ای از مخاطب 180میلیونی کتاب را مربوط به کتاب‌های درسی دانست.

دیروز نیز در مراسم سومین جشن اهدای جایزه کتاب سال سینمای ایران، مدیرعامل خانه سینما با اشاره به این نکته که آمار خوبی از کتاب‌های سینمایی در این دوره از جشن داشتیم، اضافه کرد: «براساس آماری که یکی از نمایندگان مجلس ارائه کرد، درآمد سینما در یک‌سال 50میلیارد و درآمد کتاب 800میلیارد تومان است و براساس مخاطب، سینما 15میلیون و کتاب 18میلیون نفر مخاطب دارد. به نظر می‌رسد در این آمار فروش و مخاطب، کتاب‌های درسی نیز درنظر گرفته شده است. ارائه چنین آماری از یک نماینده مجلس واقعا تاسف‌برانگیز است.»

عسگرپور هم در مراسم سومین جشن اهدای جایزه کتاب سال سینمای ایران با اشاره به مسائلی که اخیرا در سینما مطرح شده و اظهارات برخی درباره بازیگران زن، گفت: «براساس استنباط شخصی من، روندی که پیش از این فکر می‌کردم خودجوش بوده، الان حسن می‌کنم ساماندهی شده است و هدف آن بدنام کردن خانواده سینما و درنهایت ضرر رساندن به کل سینمای ایران است. اینها ابعاد مختلفی دارد. از نسبت ناروایی که به خانواده سینما می‌دهند تا اظهارنظرهای پراکنده‌ای که در این مورد صورت می‌گیرد، همگی حول یک محور قرار دارند.

او با اشاره به برنامه‌ای در رادیو گفت‌وگو که قصد داشت با عسگرپور به عنوان مدیرعامل خانه‌سینما در مورد علاقه یک بازیگر به گربه صحبت کند، گفت: «وقتی مجموعه این اتفاقات را کنار هم می‌گذارم، حس می‌کنم این مسائل هدفمند پیگیری می‌شود؛ اینکه می‌خواهند نشان دهند سینمایی‌ها یا گربه‌باز و سگ‌باز هستند و موجب بی‌آبرویی می‌شوند و یا کسانی که معقول‌ترند با بی‌بی‌سی و VOA کار می‌کنند».پیش از این یکی از هنرپیشه‌های زن اعلام کرده بود که ترجیح می‌دهد تنهایی خود را با گربه خانگی خود پر کند. عسگرپور سپس به دفاع از دستاوردهای سینمای ایران پرداخت و گفت: «همه ما می‌دانیم اینها بی‌جهت است و سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حضورهای داخلی و خارجی در صف اول بوده است؛ از هنرمندان تا برخی مدیران، در این زمینه تلاش کرده‌اند و در نتیجه گروهی که می‌خواهند برخی مسائل را با بیان این اظهارات نادرست بپوشانند به نتیجه نخواهند رسید و سینمای ایران سرافراز به مسیر خود ادامه خواهد داد.»

عسگرپور اما پاسخی به ایرادهایی که این روزها برخی از سینماگران از عملکرد هیأت مدیره خانه سینما می‌گیرند، نداد. اما پس از اعتراض‌های علیرضا رئیسان و جمال شورجه، دیروز نوبت به رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان رسید که از خانه سینما انتقاد کند.
سیدضیاء هاشمی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در گفت‌وگو با مهر گفت: به عقیده من استعفای تورج منصوری از هیأت مدیره خانه سینما کاملاً طبیعی و دور از ذهن نبود. وجدان‌های بیدار و آگاه نمی‌توانند بپذیرند که افرادی با نگاه‌های سیاسی و تنها برای رسیدن به اهداف سیاسی‌شان در حیطه سینما تک‌تازی کنند. برخی صورت‌جلسات و بیانیه‌ها از بیرون از مجموعه هیأت مدیره از سوی 2یا 3نفری که برای اهالی سینما شناخته شده هستند، هدایت و خط‌دهی‌می‌شود که درست نیست. وی ادامه داد: آقای منصوری نیز تاب نیاورد و استعفا کرد.

به‌زودی اعضای دیگر هیأت مدیره نیز تاب نخواهند آورد و استعفای خود را اعلام می‌کنند. عملکرد هیأت مدیره خانه سینما به یک بازی شبیه است. این تهیه‌کننده سینما در اعتراض به نحوه انتخاب هیأت مدیره از سوی نمایندگان صنوف خانه سینما گفت: من در گذشته نیز به انتخاب هیأت مدیره خانه سینما از سوی نمایندگان صنوف معترض بودم. چگونه می‌شود 29 نماینده از سوی 4یا 5هزار نفر اعضای خانه سینما هیأت مدیره را انتخاب کنند؟ در شرایطی که تعداد محدودی از افراد هیأت مدیره را تعیین می‌کنند، امکان باندبازی، لابی و هدایت افراد برای انتخاب هیأت مدیره از پیش تعیین شده و مشخص شده، بالاست.

هاشمی در ادامه افزود: طبق قوانین جاریه کشور که برای تمام اصناف و شرکت‌ها قابل اجراست، باید مجمع عمومی تشکیل شود. اگر در مرحله اول به حد نصاب نرسید، در مرحله دوم 50‌درصد به اضافه یک نفر و در مرحله سوم به بعد با هر تعداد شرکت‌کننده انتخابات صورت می‌گیرد و هیأت مدیره انتخاب می‌شود. انتخاب هیأت مدیره از سوی نمایندگان اصناف به عقیده من فرمایشی و از پیش تعیین شده است، زیرا ناظری وجود ندارد و این نوع رای‌گیری قابل‌قبول نیست. وی بیان کرد: به‌طور مثال، صنف جلوه‌های ویژه تعداد محدودی عضو حدود 8 تا 10 نفر دارد و اجازه یک رأی را دارد. این در حالی است که صنف بازیگران که دارای 600 عضو است نیز اجازه یک رأی را در انتخاب هیأت‌مدیره خواهد داشت. این تهیه‌کننده سینما اظهار کرد: نتیجه این نوع نگاه و این نوع انتخابات همین است که به جای آنکه شاهد فعالیت صنفی در خانه سینما- که رسالت اصلی آن است- باشیم، شاهد فعالیت‌های سیاسی و صدور بیانیه و... هستیم.

هاشمی درباره اساسنامه خانه سینما درخصوص شرایط حضور عضو علی‌البدل در هیأت مدیره توضیح داد: در اساسنامه خانه سینما ذکر شده است که باید اعضای علی‌البدل رأی بالای 50 درصد داشته باشند تا بتوانند این سمت را احراز کنند. البته این نکته را باید یادآور شوم با شناختی که از آقای الوند دارم، ایشان انسانی وارسته است و سلیم‌النفس. بعید می‌دانم
پس از استعفای آقای منصوری با توجه به آرایی که کسب کردند، در هیأت مدیره حاضر شوند.

کد خبر 149909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز