شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان می‌گویند خواب کافی شبانگاهی قلب را در برابر بیماری‌ها حفظ می‌کند و خوابیدن یک ساعت بیشتر در شب خطر سفت شدن شریان‌ها (کلسیفیکیت شدن) را کاهش می‌دهد.

به نوشته روزنامه لوفیگارو در اینترنت، بر اساس تحقیقی که در نشریه انجمن پزشکی آمریکا (جاما) منتشر شده است ،

به گفته پژوهشگران مرکز درمانی دانشگاه شیکاگو ، اثرات مثبت این یک ساعت خواب بیشتر معادل با کاهش هفده میلی متری جیوه فشار سیستولیک است.

حدود دوازده درصد از چهارصد و نود و پنج شرکت کننده در این تحقیق داوطلبانی حدود چهل ساله و سالم بودند که به تدریج و در طی بررسی‌های پنج ساله مبتلا به سفت شدن عروق خونی شدند. شریان‌های سفت شده در بیست و هفت درصد شرکت کنندگانی که کمتر از پنج ساعت در شب می‌خوابیدند تشخیص داده شد. این میزان برای کسانی که هفت ساعت در شب می‌خوابیدند به یازده درصد رسید. اما برای شرکت کنندگانی که بیش از هفت ساعت می‌خوابیدند ، این میزان ابتلا به شش درصد رسید. تاثیر خواب بر عروق خونی ظاهرا در زنان نیز بسیار با اهمیت است.

دیان لودردال استاد بهداشت عمومی در دانشگاه شیکاگو و اصلی ترین پژوهشگر این تحقیق می‌گوید : تاثیر خواب و میزان سفت شدگی عروق خون افراد در این مطالعه باعث شگفتی ما شد.

تحقیقات اخیر نیز نشان داده‌اند که کم خوابی مزمن می تواند عامل خطرزایی برای بروز مشکلات متعدد جسمانی همچون چاقی، دیابت و فشار خون باشد.

کد خبر 222961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز