همشهری آنلاین: یک فرمانده شورشی‌های لیبی از جزئیات ارسال سلاح از این کشور به سوریه پرده برداشت.

سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی در گزارشی از نحوه ارسال سلاح از لیبی به سوریه پرده برداشت.

در گزارش این نشریه آمریکایی آمده است: «در حالی که آمریکا آماده می‌شود ارسال سلاح به معارضان سوری را آغاز کند، شورشی‌های سابق لیبی اکنون قفل سکوت را شکسته و گفته‌اند که اکنون دقیقاً یک سال است که این کار را انجام می‌دهند.»

یکی از فرماندهان شورشی‌های سابق لیبی که 43 سال سن دارد، اکنون مسئول قاچاق سلاح از لیبی به معارضان سوری است. وی درباره علت ارسال سلاح برای معارضان سوری می‌گوید: «جامعه بین‌المللی حمایت زیادی از انقلاب ما در لیبی انجام می‌داد اما ظاهراً دنیا انقلاب سوریه را رها کرده است. بنابراین ما بیش از یک سال پیش تصمیم گرفتیم به این کشور کمک کرده و به آن سلاح بفرستیم.»

به گفته وی، برخی از شورشی‌های لیبی پس از عزل «معمر قذافی»، دیکتاتور این کشور از قدرت، به سوریه سفر کرده‌اند تا معارضان را در امر برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه یاری دهند.

این فرمانده شورشی‌های لیبی می‌افزاید، با این حال شاید تنها با ارسال سلاح‌هایی که زمانی برای جنگ با قذافی مورد استفاده قرار گرفته می‌توان بیشترین تأثیر را در نبرد با رژیم سوریه داشت.

مقاله‌ای از روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در 21 ژوئن سال جاری، یعنی حدود 20 روز پیش تصریح کرد سلاح‌های شورشی‌های لیبی، با حمایت‌های مالی قطر از این کشور به سمت سوریه ارسال شده‌اند. در حالی که این مقاله بر ارسال سلاح به سوریه از مسیرهای هوایی تأکید داشت، شواهد جدید به دست آمده از اظهارات این شورشی لیبی نشان می‌دهند حجم قابل توجه‌تری از تسلیحات و کالاها از طریق قایق و از دریای مدیترانه روانه سوریه شده‌اند.

این فرمانده شورشی‌های لیبی می‌گوید خود وی هماهنگی‌ها و سازماندهی‌ها لازم برای ارسال دو محموله تسلیحات از راه دریا را از بنغازی به بندر «اسکندرون» در ترکیه فراهم کرده است. وی می‌گوید این تسلیحات سپس با آگاهی مقامات ترکیه‌ای از راه زمین برای معارضان سوری که کنترل شمال سوریه را به عهده داشته‌اند، ارسال شده است.

این دو محموله حاوی 460 تن کالا بوده که بخش عمده آن تسلیحات بوده اما شامل کالاهای انسانی هم بوده است. یکی از این محموله‌ها پنج ماه پیش و محموله دیگر در ماه ژوئن، یعنی حدود یک ماه پیش برای معارضان فرستاده شده‌اند.

محموله‌های فرستاده شده شامل مسلسل‌های سنگین، آرپی‌جی، خمپاره‌انداز، مهمات و مهم‌تر از همه 120 فروند موشک زمین به هوای SAM-7 بوده اند.

یک محموله دیگر هم حدود یک سال پیش فرستاده شده بود که قرار بود از راه لبنان به معارضان فرستاده شود، اما مقامات لبنان آن را کشف و ضبط کردند. این شورشی لیبی گفته است: «پس از این عدم موفقیت، من محموله‌های تسلیحاتی را از بنغازی به ترکیه فرستادم.»

کد خبر 222822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز