همشهری آنلاین: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه شناورها و کشتی باید سه کار مهم در کشور اتفاق بیفتد و آن هم توجه به سه فعالیت مهم کشتیرانی، کشتی سازی و کشتیداری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهدی غضنفری در مراسم بهره برداری از اسکله تخلیه و بارگیری و پست برق منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس، افزود: به دلیل موقعیت لجستیکی استان هرمزگان و نقش مهم آن در صادرات و واردات کالا به کشور باید از تمامی پتانسیل‌ها در جهت منافع کشور بهره برد.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از اسکله تخلیه و بارگیری منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس ظرفیت برای تخلیه مواد معدنی از 6 میلیون تن به 12 میلیون تن افزایش یافته است، اظهار کرد: همچنان این پتانسیل وجود دارد که این ظرفیت را به 27 میلیون تن در روز افزایش دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شرکت ایزوایکو در سال گذشته نشان داد با ساخت اقیانوس پیما توانایی بالایی در عرصه کشتی سازی داراست، بیان کرد: با وجود تمامی مشکلات در مسیر ساخت این اقیانوس پیما با موانع زیادی برخورد کردیم که موجب توانایی و خلاقیت بیشتر مهندسی داخلی شد.

غضنفری با تأکید بر اینکه صنعت کشتیرانی می تواند موجبات رشد اقتصادی کشور را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: تاکنون با کشور ونزوئلا قرارداد فروش چند فروند شناور را به امضا رسانده‌ایم که باید در آینده‌ای نزدیک این سفارشات تحویل داده شود.

وی اضافه کرد: هرچند صنعت کشتیرانی توسط کشورهای سلطه‌گر زودتر از هر صنعت دیگر تحت تحریم قرار گرفت اما امروز شاهد هستیم به پاس خدمات و توانایی‌های مهندسان ایرانی رشد قابل توجهی در صنعت کشتیرانی داخلی صورت گرفته است و اکنون تمامی بار صادارات و واردات کشور برعهده این صنعت است.

وی با بیان اینکه کشتیرانی یکی از عناصر مهم صنایع جهان در حال حاضر است، ابراز کرد: کشتیداری به معنی بانکرینگ و سوخت‌رسانی به شناورها، تعمیرات انواع شناورها و بیمه آن‌هاست که باید بر این مسیر با سرعت بیشتری حرکت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کشورهای استعمارگر در این خیالند که با فشارهای گوناگون مانع از رشد صنعت کشتیرانی می‌شوند، اضافه کرد: با تمامی این فشارها همچنان صنعت کشتیرانی ایران جزو سرآمدهای جهان است و اکنون در جایگاه چهاردهم بیمه کشتی‌های غول پیکر، باری و نفتکش هستیم.

غضنفری در پایان گفت: با توجه به تردد سالانه 600 فروند شناور پهن پیکر در آب‌های خلیج فارس باید از این ظرفیت در جذب درآمدها بهره برد، خاطرنشان کرد: هرکدام از این شناورها در سال 8 بار تردد می‌کنند که نیازمند تعمیرات زیرآبی هستند که با تکیه بر این موضوع می توان درآمد مناسبی را بدست آورد.

کد خبر 222784
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز