همشهری آنلاین: عبدالرضا مصری سفیر ایران در ونزوئلا با اعلام اینکه در آینده‌ای نه چندان دور از ونزوئلا قهوه و کاکائو وارد می‌کنیم، گفت: ایران 17 هزار واحد مسکونی در این کشور می‌سازد.

مصری سفیر ایران در ونزوئلا

سفیر ایران در ونزوئلا در گفتگو با مهر، در پی سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران در بیان ارزیابی روابط دوجانبه تهران-کاراکاس اظهار داشت: خوشبختانه اراده سیاسی و مشترکات بسیار خوبی که مردم دو کشور دارند موجب شده که روابط "ایران-ونزوئلا" در همه زمینه‌ها روابطی سازنده باشد.

 فرهنگ عمومی ایران و ونزوئلا به هم نزدیک است

 وی ادامه داد : علیرغم راه خیلی زیادی که از نظر مسافت بین ایران و ونزوئلا وجود دارد اما از نظر فرهنگ عمومی، مهمان نوازی  وعاطفی بودن مردم دو کشور بسیار به هم شبیه هستند.

 سفیر ایران در ونزوئلا خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که باوجود اینکه کارگران ونزوئلایی در پروژه‌های ایرانی در ونزوئلا مشغول به کار هستند ، پروژه‌هایی را که ایران در آنجا اجرا می‌کند با موفقیت همراه است.

 وی افزود: ما مشکلاتی از جمله مشکلات کارگری که در کشورهای دیگر به دلیل تفاوت بین فرهنگهای کشورها بروز می‌کند را در پروژه‌هایی که ایران در آنجا اجرا می‌کند ، نمی‌بینیم و همین عامل مسبب پیشرفت خوب پروژه‌ها شده است.

  17 هزار واحد مسکونی ایرانی در ونزوئلا

 مصری با اشاره به بازدید چاوز از شهر جدید پرند در جریان سفر دو روزه وی به ایران، عنوان کرد: دو شرکت موفق ایران به نام "کیسون"  و "خانه سازی ایرانیان" هم اکنون در حال احداث 17 هزار واحد مسکونی در ونزوئلا هستند که 10 هزار واحد آن را شرکت "کیسون" تحویل داده و شرکت "خانه‌سازی ایرانیان" هم قرار است 7 هزار واحد دیگر این پروژه را تحویل دهد.

 برنامه صادرات وانت مزدا یا سورن از ایران به ونزوئلا

 وی با بیان اینکه پروژه‌های دیگری از جمله پروژه‌ صادرات خودروهای سمند، پراید و تراکتور که مایه مباهات ما است به ونزوئلا صادر می‌شود، گفت: این پروژه‌ها مورد استقبال مردم ونزوئلا قرار گرفته است به طوری که آنان برای خرید این خودروها ثبت نام می‌کنند تا زودتر نوبتشان بشود و تقریباً حالتی مثل اوایل انقلاب پیدا شده است، بطوریکه حتی حاضرند بابت خرید سمند پیش پرداخت هم بدهند.

 سفیر ایران در ونزوئلا اعلام کرد: علاوه بر صادرات دو خودروی سمند و پراید به ونزوئلا قراراست به زودی وانت جدید مزدا و یا خودروی سورن ELX را به ونزوئلا صادر کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: البته در کنارهمه اینها برخی محصولات مثل پسته و فرش که به ونزوئلا صادر می‌کنیم از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

 کارخانه‌های ایرانی لبنیات و پلاستیک سازی در ونزوئلا

 سفیر ایران در ونزوئلا اضافه کرد: سایر پروژه‌ها از جمله پروژه‌های تاسیس نزدیک به 18 کارخانه لبنیات و همچنین تاسیس کارخانجات تولید آرد ذرت و پلاستیک سازی هم به خوبی در این کشور انجام شده است.

 وی با بیان اینکه بیشتر صادرات ایران به ونزوئلا حول محور خدمات فنی مهندسی است، گفت: ایران واردات بسیار محدودی از ونزوئلا دارد اما قرار است بزودی بدلیل اینکه کشور و نزوئلا دارای قهوه و کاکائوی با کیفیتی است ما از ونزوئلا این محصولات را وارد کنیم.

 حمایت کامل کاراکاس از تهران در عرصه بین‌الملل

 مصری در ادامه با تاکید براینکه مهمترین موضوعی که مشاهده کردم پشتیبانی بسیار بسیار عالی ونزوئلا از ایران در همه صحنه‌های بین‌المللی بوده است، گفت: ونزوئلا بدون استثناء در همه مجامع بین‌المللی از جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده است و به ملت ما به عنوان یک ملتی که در مقابل امپریالیسم مقاومت کرده و ایستاده است احترام زیادی می‌گذارد.

 علاقه قلبی چاوز و احمدی نژاد

 وی تصریح کرد: البته روابط فردی بین روسای جمهور دوکشورهم واقعاً برادرانه است چون من به عینه شاهدم که به چه میزان آقای چاوز به آقای احمدی‌نژاد علاقه قلبی دارد و همینطور آقای احمدی نژاد به چاوز.

 سفیر ایران در ونزوئلا با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دیدارهای دوجانبه باعث گشایش بیشتر روابط دو کشور ایران و ونزوئلا شود، گفت: خصوصاً وقتی که ما یک دشمن مشترک هم مثل آمریکا داریم و این پیوند بسیار محکمتری را بین دو کشورایجاد می‌کند.

 وی با اعلام اینکه هم اکنون ما بالاترین سطح روابط سیاسی را با ونزوئلا داریم، گفت: با توجه به شرایط کنونی که امپریالیسم با هجمه‌ای که در مجامع بین‌المللی علیه کشورمان وارد می‌کند، می‌توانیم از پشتیبانی کشورهایی همچون ونزوئلا در دنیا برخوردار باشیم.

 مصری اضافه کرد: ونزوئلا درهمه عرصه‌های بین‌المللی مثل سازمان ملل همواره به عنوان قدرتی که از ما پشتیبانی کرده وجود داشته است و حتی کشورهای دیگر را هم در حمایت از ایران همراه نموده است.

 سفیر ایران در ادامه درباره برنامه واردات بنزین از ونزوئلا که در سفر قبلی چاوز به تهران مطرح شده بود به خودکفا شدن ایران در تولید بنزین اشاره کرد وافزود: واقعا این توانمندی‌های بسیار بالای ایران که ما از خارج از کشور می‌بینیم وصف نشدنی است ، وقتی ما در زمینه تولید بنزین خودکفا شدیم مشاهده کردیم همه قیافه گرفتن‌های امپریالیسم در قالب مقالاتی که در این کشور قبلا‌ً چاپ می شد به یک باره فروکش کرد.  وی گفت : ان شاءالله بنزین ایرانی بزودی به دیگر کشورها صادر خواهد شد .

 نقش آفرینی مشترک در اوپک

 مصری در ادامه با اشاره به نفت خیز بودن دو کشور عنوان کرد: با توجه به اینکه ایران و ونزوئلا کشورهای نفت خیزی هستند می‌توانند با کمک هم در اوپک نقش آفرینی کنند. امیدواریم بتوانیم در بخش تحقیقات نفتی همکاری‌های مثمرثمری داشته باشیم.

 تور گردشگری ایران - ونزوئلا

 مصری از برنامه تهران و کاراکاس برای برقراری  تور گردشگری متقابل میان ایرانو ونزوئلا به کمک بخش خصوصی خبر داد .

 سفیر ایران در ونزوئلا با بیان اینکه بخش خصوصی در حال آماده کردن مقدمات این کار است، گفت: با راه اندازی این تورهم هموطنان ما می‌توانند از مناطق دیدنی و طبیعت زیبای ونزوئلا دیدن کنند و هم اینکه ونزوئلایی‌ها که خیلی علاقه‌مند  هستند از ایران به خصوص شهرهای تاریخی مثل اصفهان و شیراز دیدن کنند به کشورمان سفر کنند.

 وی ابراز امیدواری کرد که پیوند میان دوکشور ایران و ونزوئلا محور صلح و آرامش بین همه کشورهای دنیا قرار گیرد.

کد خبر 118988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز