همشهری آنلاین: بر اساس نتایج نظرسنجی‌ اخیری که در اسپانیا انجام شد، «ژوزه ساراماگو» پرطرفدارترین نویسنده‌ خارجی در میان کتابخوانان این کشور لقب گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک موسسه اسپانیایی تحقیقی از بیش از 1100 کتابخوان این کشور انجام داده که موضوعات متعددی را تحت پوشش قرار داده است. یکی از این مسائل انتخاب محبوب‌ترین نویسندگان داخلی و بین‌المللی است که در زمینه نویسنده بین‌المللی، «ژوزه ساراماگو»، خالق رمان «کوری» گوی سبقت را از دیگر همکارانش ربوده است.

این رمان‌نویس پرتغالی برنده نوبل ادبیات 37 درصد آراء را به خود اختصاص داد. پس از وی «ماریو بارگاس یوسا»، نویسنده‌ی پرویی برنده‌ نوبل ادبیات با 36 درصد آراء مقام دوم را کسب کرد و «پل آستر» با 30 درصد آراء خوانندگان در رتبه‌ سوم دیده می‌شود.

به گزارش دیاریو دلیون، 23 درصد اسپانیایی‌ها به «هاروکی موراکامی»، نویسنده‌ی معروف ژاپنی رأی دادند. پس از وی «امین مالوف»، «روبرتو بولانو»، «کورمک مک‌کارتی»، «فلیپ راث»،‌ «جی.ام کوئتزی» و «مارگارت اتوود» دیگر نویسندگان صاحب‌نام بین‌المللی بودند که در اسپانیا پرطرفدار هستند.

در بخش محبوب‌ترین نویسندگان داخلی، اولین جایگاه با 41 درصد آرا نصیب «آرتورو پرز رورته» شد. «ادورادو مندوزا» 27 درصد رأی کسب کرد و نفر سوم «میگوئل دلیبس» شد. «خوزه لوییس سمپدرو»، «آلموندنا گراندز» و «مانوئل واکز مونتالبان» دیگر رمان‌نویسان پرخواننده‌ی اسپانیولی شناخته شدند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد، سرانه‌ی مطالعه در اسپانیا نسبت به دو دهه پیش رشد چشمگیری را تجربه کرده، به طوریکه حدود 40 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی مدعی هستند روزانه یک یا دو ساعت به مطالعه کتاب‌ اختصاص می‌دهند.

نتایج این پژوهش همچنین حاکی از آن است که 82 درصد کتاب‌دوستان به شیوه‌ی سنتی مطالعه می‌کنند و تنها 12 درصد از نسخه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند.

کتابخوانان اسپانیولی به طور میانگین در سال بین 11 تا 20 کتاب می‌خوانند و 22 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اخیر مدعی شده‌اند بیش از 30 کتاب در سال مطالعه می‌کنند. 72 درصد این افراد خانه را بهترین مکان برای مطالعه کتاب می‌دانند، در حالیکه 14 درصد در وسایل نقلیه عمومی به خواندن کتاب مشغول می‌شوند.

جالب اینکه 95 درصد کتابخوانان این کشور به دوستان خود کتاب هدیه می‌دهند.

کد خبر 222781
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز