گروه سیاسی: بعد از ادعای یک روزنامه عربی درباره سفر قریب‌الوقوع حسن روحانی و تکذیب این سفر از سوی یک منبع، حالا گفته شده تاجیکستان از حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب کشورمان برای شرکت در اجلاس آب که مرداد‌ماه در دوشنبه برگزار می‌شود، دعوت کرده است.

روحانی

دعوت تاجیکستان از حسن روحانی، گمانه زنی‌ها درباره نخستین مقصد خارجی رئیس‌جمهور منتخب ایران را بیشتر کرد؛ چه اینکه پیش از همه اینها حدس و گمان بر این بود که روحانی، در شهریورماه امسال عازم نیویورک می‌شود تا در اجلاس سالانه سازمان ملل شرکت کند.

روز سه‌شنبه یک منبع آگاه در ریاض اعلام کرد که عربستان در حال آماده‌سازی‌ سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری جدید ایران به عربستان است و مشورت‌ها میان 2طرف بر سر این موضوع به جاهای خوبی رسیده است و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی گامی بلند در بهبود روابط میان ایران و عربستان برداشته شود.رویکرد متعادل حسن روحانی البته که امیدهایی برای بهبود روابط و گشایش فصل جدیدی از روابط در عرصه سیاست خارجی را برای ایران به بار آورده است چه اینکه او خود در کنفرانس مطبوعاتی‌اش بر احیای روابط ایران و عربستان و کاهش تنش‌ها بین تهران و ریاض تأکید کرده بود.

روابط ایران و عربستان در سال‌های اخیر بر سر مسائل مختلف ازجمله ادعای ریاض در دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، قضیه بحرین، ادعای کشورهای این منطقه از حمایت ایران از جریان‌های شیعی، ادعای دخالت ایران در یمن که اهمیت بسزایی برای عربستانی‌ها دارد و نسبت به آن حساس هستند و بحران سوریه بسیار متشنج شده است.
کارشناسان مسائل استراتژیک بر این اعتقادند که انتخاب روحانی بتواند از گفت‌وگوها میان ریاض و تهران حمایت کند.

با وجود این یک منبع آگاه در ایران، خبر روزنامه العرب چاپ لندن را تکذیب کرده و گفته بود که انجام هرگونه سفر خارجی یا دیدار دیپلماتیک منوط به استقرار دولت است و قطعا روحانی تا قبل از مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور و برگزاری مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی، هیچ سفر خارجی‌ای نخواهد داشت.

اینگونه هم بود که وقتی در حاشیه جلسه هیأت دولت خبرنگاران به علی اکبرصالحی وزیر امور خارجه رجوع کرده و از او درباره سفر قریب‌الوقوع حسن روحانی به عربستان پرسیدند وی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که من این موضوع را از رسانه‌ها شنیدم و اطلاع خاصی درباره آن ندارم.

پیش از همه اینها گمانه‌ها به این سمت بود که حسن روحانی یک‌ماه بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف، راه نیویورک را در پیش خواهد گرفت تا در شصت و هشتمین اجلاس سالانه سازمان ملل شرکت کند. این سنت را البته تاکنون فقط محمود احمدی‌نژاد پایه‌گذاری کرده و رؤسای جمهور قبلی ایران، هیچ‌کدام یک‌ماه بعد از ریاست‌جمهوری‌شان به اجلاس سازمان‌‌ملل نرفته‌اند.

حالا خبر از دعوت روحانی به تاجیکستان شنیده می‌شود. نهمین اجلاس شورای حکام مرکز بین‌المللی آب شهری 13مرداد‌ماه در شهر دوشنبه کشور تاجیکستان برگزار خواهد شد. براساس گزارشی که مهر داده است همراه خان ظریفی، وزیر امور خارجه تاجیکستان که چندی پیش به تهران سفر کرده بود، دعوتنامه رسمی برای حضور رئیس‌جمهور کشورمان به این اجلاس به حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب کشورمان تقدیم کرده است.

مراسم تنفیذ حسن روحانی روز 12مرداد‌ماه برگزار خواهد شد و مجلس اعلام کرده است در روز 13مرداد‌ماه آمادگی برگزاری مراسم تحلیف را دارد. اجلاسی که در تاجیکستان برگزار می‌شود همزمان با مراسم تحلیف است اما این مراسم می‌تواند 2روز دیرتر هم برگزار شود. باید دید مقصد نخستین سفر خارجی روحانی کجاست؟ ریاض، تاجیکستان یا نیویورک.

کد خبر 222770
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز