همشهری آنلاین: هواپیمای سولار ایمپالس که دوازده هزار سلول خورشیدی، نیروی محرکه آن را تامین می‌کند، پنجمین و آخرین مرحله پرواز خود را از واشنگتن به نیویورک کامل کرد و به این ترتیب برای اولین بار عرض آمریکا با انرژی خورشیدی طی شد

طولانی‌ترین پرواز با انرژی خورشیدی

به گزارش مهر، قرار است نسل جدید این هواپیما در سال ۲۰۱۵ دور دنیا را با انرژی خورشیدی بپیماید.

این هواپیما قرار بود پیش از فرود در فرودگاه JFK نیویورک از مقابل مجسمه آزادی عبور کند، اما شکافی دو و نیم متری در بال چپ آن باعث لغو این برنامه شد. به گفته مسئولان، این شکاف برای هواپیما و خلبان خطرساز نبوده است.

مرحله آخر پرواز از واشنگتن تا نیویورک تقریبا پانصد کیلومتر بود که با سرعت متوسط ۲۷ کیلومتر در ساعت در مدت هجده ساعت و بیست و سه دقیقه طی شد. این هواپیما هفته آینده در فرودگاه JFK در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد.

این نخستین بار است که یک هواپیما فقط با استفاده از انرژی خورشیدی و بدون مصرف حتی یک قطره سوخت، از این سو تا آن سوی آمریکا را با پرواز در روز و شب طی کرده است.

مرحله اول این پروژه در ماه مه سال جاری از سان‌فرانسیسکو آغاز شد و سولار ایمپالس در مراحل بعد به فینیکس، دالاس و سنت‌لوییس پرواز کرد تا اینکه سرانجام به نیویورک رسید و در مجموع ۴۶۷۵ کیلومتر را با انرژی خورشیدی طی کرد.

فاصله دو نوک بال هواپیما HB-SIA به اندازه یک ایرباسA۳۴۰ است (تقریبا ۶۳ متر) اما برخلاف ایرباس که ۳۷۰ تن وزن دارد، وزن HB-SIA فقط 1.6 تن، یعنی به اندازه یک خودروی کوچک است. جنس این هواپیما از الیاف کربن است.

این بال‌های عظیم با دوازده هزار سلول خورشیدی پوشانده شده که 4 ملخ هواپیما را به حرکت در می‌آورد و باتری‌های لیتیومی چهارصد کیلویی آن را برای پرواز شبانه شارژ می‌کند.

آندره بورشبرگ، خلبان هواپیما گفت: "باید هماهنگی‌های بسیاری انجام می‌شد؛ اینکه یک هواپیمای آزمایشی مثل سولار ایمپالس، یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای هوایی دنیا -واشنگتن تا نیویورک- را طی کند، کار بسیار دشواری بود."

به این ترتیب پروژه "کلیک از این سو تا آن سوی آمریکا" به اتمام رسید و حالا بورشبرگ و کمک خلبانش برتراند پیکارد که در هواپیمای تک خلبان HB-SIA برای پروازهای طولانی جا عوض می‌کردند، خود را آماده پرواز با مدل جدید دو نفره کلیک HB-SIB می‌کنند؛ برای سفر به دور دنیا که دو سال دیگر آغاز می‌شود؛ پروژه‌ای که به گفته بورشبرگ بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که در آمریکا انجام شد: "کار در یک کشور و با یک زبان، بسیار ساده‌تر از کار در سطح بین‌المللی و در قاره‌های مختلف است."

HB-SIA رکورد کلیک طولانی‌ترین پرواز سرنشین‌دار با انرژی خورشیدی را به مدت ۲۶ ساعت به جا گذاشته است. این هواپیما اولین پرواز کلیک بین‌قاره‌ای خود را (از اروپا به آفریقا) سال گذشته انجام داد. این هواپیما در عبور از این سو تا آن سوی آمریکا هم رکورد طولانی‌ترین مسافتی را که با انرژی خورشیدی طی شده است ( 1.541کیلومتر) ثبت کرد.

کد خبر 222614
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز