معاون محیط‌زیست طبیعی اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: مهار بیماری و جلوگیری از تلف‌شدن گوزن زرد ایرانی به دارو نیاز دارد. این دارو در کشور موجود است ولی بسیار گران بوده و به تأمین اعتبار نیاز دارد.

عادل مولا با اعلام اینکه هجوم مگس میاز موجب تلف‌شدن گوزن‌ها شده است، تصریح کرد: مگس میاز یکی از مهلک‌ترین آفات حیوانی است که هزاران میلیون دلار به حیوانات دامی خسارت وارد کرده است. این حشره 200کیلومتر قدرت پرواز دارد. جابه‌جایی آن از طریق دام‌های آلوده نیز انجام می‌شود و در 3 مرحله زندگی خود که جفت‌گیری، ایجاد زخم و تخم‌گذاری و تشکیل لارو است، با ایجاد شفیره در بدن حیوان فرو می‌رود و آن را از بین می‌برد. به گفته وی، دوره پاکسازی این حشره در مکزیک و آفریقای جنوبی بیش از 20سال طول کشید. وی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح‌ کرد: در نخستین روز، زنده‌گیری گوزن‌های باقی مانده با استفاده از تورهای زمینی و هوایی و اسلحه‌های بیهوشی آغاز شد و ستاد بحران در استان برای بررسی وضعیت سایت، زنده‌گیری و درمان تشکیل شد. همچنین پروتکل درمانی توسط دامپزشکی ایجاد و براساس آن کارهای اولیه انجام شد. وی ادامه‌ داد: اعزام تیم دامپزشکی، درمان گوزن‌های زنده، اعزام حشره‌شناس، شناسایی کانون تجمع مگس و معدوم‌سازی آنها و تهیه دارو از اقدامات انجام شده در این مدت بود.

مولا با بیان اینکه تشکیل ستاد بحران به حمایت‌های بیشتری نیاز دارد، گفت: اعتبار لازم جهت کنترل و درمان بیماری و زنده‌گیری گوزن‌ها باید تأمین شود زیرا تا زنده‌گیری گوزن‌ها انجام نشود، دامپزشکان در زمینه درمان آنها نمی‌توانند کاری انجام دهند.معاون طبیعی محیط‌زیست خوزستان در حالی از ضرورت تأمین اعتبار برای کنترل بیماری گوزن‌ها خبر می‌دهد که همزمان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خوزستان اعلام کرد: به‌دلیل ایزوله‌شدن بیماری در پارک ملی، موضوع در مقیاس استانی تلقی شده و نخواستیم ستاد بحران کشوری ایجاد شود. با توجه به اینکه دوره بیماری حداکثر 3‌هفته است و بیماری تحت کنترل قرار گرفت، لذا موضوع در مقیاس استانی باقی‌ماند؛ اگرچه سازمان محیط‌زیست آمادگی لازم را داشت که ستاد بحران کشوری تشکیل دهد.

محمد جواد محمدی‌زاده افزود: به‌دلیل اینکه بیماری فعلاً کنترل شده است، مراقبت‌ها را باید به‌طور جدی ادامه داد و به‌دلیل اینکه نمی‌توان از این بیماری پیشگیری کرد، باید پایش را در اولویت قرار داد و هر نوع گزارشی که شکی در آن وجود داشته باشد، باید با جدیت دنبال شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه تجهیزات پارک ملی کرخه باید تقویت شود، گفت: در نقاط دیگر دنیا که این عارضه پیش از این رخ داده بود، بسیج عمومی برای تهیه دارو انجام شد. اگر هنوز نگرانی ریشه‌کنی این بیماری وجود دارد، برای تهیه دارو و تجهیزات اعلام آمادگی می‌کنیم.

 

کد خبر 222602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز