سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ساعاتی پس از کشته شدن ۵۳ نفر از طرفداران محمد مرسی در تیراندازی ارتش، دولت موقت مصر تلاش کرد با اعلام جدول زمانی برگزاری انتخاباتی سریع، اوضاع را در این کشور آرام کند اما اخوان‌المسلمین که اکنون فراخوان تظاهرات میلیونی در اعتراض به کشته‌شدگان خود را داده و نبض نا‌آرامی‌ها را در دست گرفته است برگزاری انتخابات جدید را رد کرد.

درحالی‌که اخوان‌المسلمین اعلام کرده که صدها نفر از طرفدارانش در تیراندازی نیروهای ارتش کشته و مجروح شده‌اند و خواستار قیام حامیان خود شده، عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر جدول زمانی برای برگزاری انتخابات و انتقال قدرت در این کشور اعلام کرده است. براساس برنامه دولت موقت مصر، تا 15روز آینده 2کمیته جهت تدوین متمم‌هایی برای قانون اساسی مورد تصویب در دوران مرسی تشکیل خواهد شد.

قانون اساسی جدید طی 4‌ماه آینده به همه‌پرسی گذاشته می‌شود و با اعلام نتیجه این همه‌پرسی، انتخابات پارلمانی پس از 2‌ماه یعنی در اوایل فوریه 2014برگزار خواهد شد. همچنین در این برنامه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری یک هفته پس از برگزاری نخستین جلسه پارلمان درنظر گرفته شده است. با اعلام این برنامه زمانی که بسیار زودتر از پیش‌بینی‌ها اعلام شد، عصام العریان، معاون حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین) با رد این اقدام از سوی دولت موقت تأکید کرده که این حرکت، مصر را به دوران دیکتاتوری باز می‌گرداند.

عصام العریان با رد فرمان صادر شده از سوی عدلی منصور آن را «بیانیه قانون اساسی» از سوی کسی خواند که از طرف کودتاگران منصوب شده است. یکی از مشاوران حقوقی حزب آزادی و عدالت هم در گفت‌وگو با سایت خبری مصری الیوم این اقدام دولت موقت را غیرقانونی و نامشروع خواند. این در حالی است که با اعلام جدول زمانی انتخابات که به‌نظر می‌رسد برای آرام کردن اوضاع انجام شده جهاد الحداد، سخنگوی اخوان‌المسلمین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأکید کرد که همزمان با برگزاری مراسم تشییع‌جنازه و بزرگداشت کشته‌شدگان روز دوشنبه این کشور اعتراض‌ و تحصن در شهرهای مختلف مصر ادامه خواهد داشت.

با کشته شدن حداقل۵۳ نفر و زخمی شدن بیش از ۴۳۵ نفر دیگر «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت» مصر خواستار برگزاری تظاهرات گسترده با شعار تظاهرات میلیونی شده است. تیراندازی روز دوشنبه در مقابل ساختمان باشگاه گارد ریاست‌جمهوری مرگبارترین حادثه از زمان آغاز ناآرامی‌های اخیر مصر به‌حساب می‌آید. اخوان‌المسلمین می‌گوید هواداران محمد مرسی برای حمایت از وی در مقابل مقر گارد ریاست‌جمهوری تحصن کرده بودند، اما ارتش می‌گوید این افراد مسلح بوده و به سوی نیروهای نظامی مصر تیراندازی کرده‌اند.

با وجود رد انتخابات از سوی اخوان‌المسلمین، حزب سلفی نور که دومین حزب مهم اسلامگرای مصر شناخته می‌شود از فرمان صادر شده استقبال کرده است. مقام‌های این حزب با اعلام‌اینکه جدول زمانی اعلام شده امیدبخش است اعلام کرده‌اند که با نخست‌وزیری سمیر رضوان، وزیر سابق دارایی موافق هستند. این حزب پیش از این با نخست‌وزیری موقت محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخالفت و تهدید کرده بود که از مذاکرات برای تشکیل دولت جدید کناره‌گیری می‌کند. سخنگوی این حزب اعلام کرده که سمیر رضوان با معیارهای مورد نظر این حزب منطبق است.

کد خبر 222574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز