همشهری آنلاین: امریکا از اخوان المسلمین، حزب حاکم سابق مصرخواسته است تا برکناری محمد مرسی را پذیرفته و بار دیگر در روند سیاسی این کشور مشارکت کند.

محمد مرسی

به گزارش پرس تی وی، یک مقام رسمی این گروه سیاسی که خواست نامش فاش نشود، روز یکشنبه (۱۶ تیر) گفت، دیپلمات‌های امریکایی در تلاش برای متقاعد ساختن رهبران این حزب برای ایفای نقش فعال پس از برکناری مرسی، رهبر اخوان المسلمین که روز چهارشنبه در پی کودتایی نظامی از رئیس جمهوری برکنار شد، با آن‌ها تماس گرفته‌اند.

این مقام‌های رسمی افزودند: « آن‌ها از ما می‌خواهند که به این کودتا مشروعیت دهیم .چنین توافقی به منزله ضربه‌ای نهایی به دموکراسی مصر است که سال گذشته از طریق برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه و پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک تحقق یافت.»

مرسی از سال گذشته میلادی از سوی گروه‌های مخالف که خواهان سهم بیشتری در تصمیم گیری‌های کشور هستند، به تلاش برای انحصاری کردن قدرت متهم بوده است.

اوضاع در مصر، پنج روز پس از برکناری مرسی همچنان ناآرام است. روز یکشنبه نیز تظاهراتی در حمایت و مخالفت با رهبر برکنار شده مصر برگزار شد.

به گفته اخوان المسلمین، دستکم ۵۳ نفر از هواداران مرسی در جریان اعتراضاتی که روز دوشنبه در قاهره برگزار شد، کشته شدند.

اخوان المسلمین می‌گوید، به سوی هواداران مرسی در نزدیکی ساختمان گارد ریاست جمهوری جایی که مرسی در آن در بازداشت به سر می‌برد، تیراندازی شده است.

این درحالی است که تلاش برای تشکیل دولت انتقالی به دلیل مخالفت حزب «نور» با انتصاب البرادعی، چهره اصلی مخالفان به عنوان نخست وزیر موقت با بن بست روبرو شده است.

حزب نور همچنین اعلام کرد، در واکنش به « قتل عام» معترضان در برابر ساختمان گارد ریاست جمهوری در قاهره، از مذاکرات دولت جدید کناره گیری کرده است.

نادر بکار، سخنگوی حزب سلفی نور روز دوشنبه ( ۱۷ تیر) گفت: « در واکنش به قتل عامی که در برابر ساختمان گارد ریاست جمهوری روی داد، تصمیم گرفتیم فورا از تمامی مذاکرات خارج شویم.»

در همین حال، برخی منابع روز یکشنبه به نقل از عدلی منصور، رئیس جمهوری دولت موقت مصر از وجود « گرایش» برای انتصاب البرادعی به عنوان معاون رئیس جمهور به و زیاد بهاالدین، رئیس سابق هیات سرمایه گذاری مصر به عنوان نخست وزیر موقت خبر دادند.

کد خبر 222405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز