همشهری آنلاین: بنابر یک گزارش، سوزان رایس مشاور امینت ملی امریکا یک ساعت قبل از برکناری مرسی به تیم او، درباره برکناری وی از قدرت اطلاع داده بوده است.

محمد مرسی

نیویورک تایمز روز شنبه ( ۱۵ تیر) گزارش داد، یک وزیر خارجه عرب به عنوان فرستاده امریکا از مرسی خواسته بود تا به عنوان آخرین شانس برای پایان دادن به مناقشه با ارتش در کابینه خود تغییراتی را اعمال کند .

مشاوران ارشد مرسی گفتند، این وزیر که در این گزارش به نام وی اشاره‌ای نشده است، روز چهارشنبه (۱۲ تیر) ساعاتی قبل از برکناری رئیس جمهوری از سوی ارتش، در تماسی تلفنی خواهان انتصاب نخست وزیر و کابینه جدید شده بود.

کابینه جدید تمامی اختیارات قانونی را به دست گرفته و فرمانداران منصوب شده از سوی مرسی را تغییر می‌داد.

به گزارش نیویورک تایمز، عصام الحداد، مشاور سیاست خارجی مرسی که در زمان این تماس تلفنی در کنار مرسی بوده است، پس از این گفت و گوی تلفنی برای تماس با آنه دابیلو پترسون، سفیر امریکا در مصر اتاق را ترک می‌کند تا واشنگتن را از مخالفت مرسی با این برنامه مطلع سازد.

به گفته مشاوران مرسی، الحداد پس از بازگشت به اتاق گفته بود که وی با سوزان رایس تلفنی گفت گو کرده است.

درمتن پیامی که یک دستیار برای همکارش ارسال کرده، آمده است: « مادر، فقط به ما گفت که ما در مدت یک ساعت به بازی خاتمه خواهیم داد. « مادر امریکا» اصطلاح کنایه آمیزی است که مصری‌ها برای قدرت غربی(امریکا) استفاده می‌کنند که سال‌هاست با صرف میلیاردها دلار کمک از ارتش مصر حمایت کرده است.

ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده نیروهای مسلح، وزیر دفاع و فرمانده ارشد ارتش مصر روز چهارشنبه (۱۲تیر) اعلام کرد که ارتش مرسی را از قدرت برکنار کرده است.

پس از آن که خبر برکناری مرسی از تلویزیون پخش شد، ارتش مصر اعلام کرد، مرسی به عنوان اولین رئیس جمهوری منتخب در پاسخ به درخواست‌های مردم مصر شکست خورده است .

مرسی در مذاکراتی که پس از سرنگونی رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک میان ارتش به نمایندگی ژنرال عبدالفتاح السیسی برگزار شد، نمایندگی اخوان المسلمین را برعهده داشت. رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک در اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی سرنگون شد.

به گفته یکی از مقام‌های ارشد اخوان المسلمین نزدیک به مرسی، ارتباطات میان مرسی و عبدالفتاح السیسی بعدها افزایش یافت و به سطحی رسد که رئیس جمهور « به وی اعتماد کرد.»

این درحالی بود که مرسی،تابستان گذشته در اقدامی که همه را شگفت زده کرد، عبدالفتاح السیسی را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد.

مرسی در دوران کوتاه ریاست جمهوری خود بارها از سوی گروه‌های مخالف به تلاش برای انحصاری کردن قدرت متهم شده بود.

به گزارش نیویورک تایمز، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا ،در ملاقات با الحداد در واشنگتن در دسامبر گذشته، از اخوان المسلمین خواست تا مخالفان نیز در دولت مشارکت داشته باشند.

به گزارش این روزنامه، این درحالی بود که حتی جان کری، وزیر خارجه امریکا پیشنهاد داده بود تا به منظور کاهش اختلافات دولت مصر با گروه‌های مخالف، محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عنوان نخست وزیر منصوب شود که با مخالفت مرسی روبرو شد.

کد خبر 222235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز