دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنر معقوله بی حد و مرزی است که پایان و شاید هم شروعی برای آن متصور نیست. هنر و هنرمند در هیچ تعریف، عبارت و جمله محدود و گنجانده نمی‌شوند.

دیوید ماخ یک هنرمند معاصر 57 ساله اهل اسکاتلند است. او کار هنری خود را از سال 1974 در دانکن، کالج جوردان به صورت رسمی شروع کرده است.

او سبک خاص خود را با ساخت مجموعه‌ای از پیکره انسان و حیوان از انبوه اشیاء باطله مانند؛ مجلات، خرس‌ عروسکی‌های کهنه، روزنامه‌ باطله، لاستیک‌های فرسوده خودرو، میله‌های بازی و چوب لباسی‌های فرسوده و... بدست آورده است.

آثار او  که در مقیاس بزرگ هستند در سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است و اخیرا مجسمه گوریل او که از چوب لباسی‌های فرسوده ساخته شده است در سرفصل یک نمایشگاه بین‌المللی به نمایش گذاشته شده است.

آثار هنری او با چوب کبریت در نوع خود بی‌نظیر و بی‌بدل هستند. این آثار ساعت‌ها زمان و کار سخت نیاز دارد تا خلق شوند. ولی به راحتی با یک شعله نابود می‌شوند. این شعله بر اساس گفته دیوید ماخ نابود کنند نیست، بلکه اثر هنری جدیدی از آن حاصل می‌شود.

هنر کبریتی

صورت یک کودک

آثار قابل توجه ماخ، نتیجه کار دقیق او با هزاران چیزکوچک و رنگارنگ است. او برای به تصویر کشیدن چهره‌های معروف و از نو خلق کردن آثار هنری افسانه‌ای از این خرده ضایعات استفاده می‌کند که در نوع خود دارای ارزش و تشویق جهانی است.

 

هنر کبریتی-دیوید ماخ

عقاب

صورتک‌های کبریتی- دیوید ماخ

سر یک اسکلت که افروخته شده است. این یعنی پایان یک اثر هنری!


گاهی دیوید با وجود کار سخت و ساعت‌ها صرف زمان برای خلق یک اثر هنری چون یک مجسمه به راحتی با یک حرکت، اثر هنری خود را طعمه آتش می‌سازد. آتشی که برای عکاسی، از یک اثر هنری ضروری است. آتشی که در عرض چند ثانیه اثری را نابود و اثر جدیدی را خلق می‌کند.

دیوید ماخ جوایز بسیاری را  به خاطرخلق این آثار از آن خود کرده است. از بورس تحصیلی گرفته تا سفرهای تفریحی، تحقیقی و... همه و همه دیوید را در کار خود که به نوعی بازیافت و تبدیل مواد فرسوده و ضایعات به آثار هنری است، مشتاق‌تر و مصمم‌تر کرده است.

 

هنر کبریتی-دیوید ماخ

تصویر دیوید ماخ در کنار یکی از صورتک‌های کبریتی

صورتک‌های کبریتی

چهره یک مرد میانسال

 

سال 2002 دیوید دکترای افتخاری خود را از دانشگاه داندی دریافت کرد و سال 2004 عضو افتخاری آکادمی سلطنتی اسکاتلند شد.

او همچنان در این هنر پیشرو و یکه‌تاز عصر خویش است. نمایشگاه‌های آثار هنری او تاکنون در بسیاری از کشورها بر پا شده و طرفداران بیشماری را از اعضای سلطنتی گرفته تا افراد عادی به خود جلب کرده است.

کد خبر 222324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز