در پی انتشار گزارش راهپیمایی 120 انجمن میراث فرهنگی و محیط‌زیست کشور در بافت تاریخی یزد به‌منظور هشدار به مسئولان برای نگهداری از بافت‌های تاریخی و هویت میراثی کشور در روزنامه همشهری و پس از آن پیگیری رسانه‌ها و اعلام این موضوع که یک روز پس از این اقدام بولدوزرها به بافت تاریخی یزد هجوم بردند و 3خانه را در این بافت ثبت ملی شده کشور تخریب کردند، خبر رسید که دستور توقف طرح پروژه توسعه آستان امامزاده جعفر(ع) یزد در بافت تاریخی آن شهر صادر شده است.

سیدمحمدرضا حسینی، مدیراسبق اداره کل میراث فرهنگی یزد با اعلام این خبر به ایسنا گفته است که شهردار یزد در خصوص توسعه امامزاده جعفر این شهر تا تکمیل بررسی کارشناسی نهایی 4هکتار بافت تاریخی یزد در جلسه‌ای که با حضور مدیریت شهری و متولیان میراث فرهنگی استان در 2روز گذشته برگزار شد، دستور توقف صادر کرد.

وی گفت: برخی افراد می‌گویند که بافت تاریخی مرده است. علت این است که امکانات امروزی را فقط در بافت‌های امروزی استفاده می‌کنیم، درحالی‌که باید امکانات به روز را در بافت‌های تاریخی نیز مورد استفاده قرار داد.حسینی ادامه داد: بحث اکنون وجود تک‌دانه‌ها در بافت تاریخی یزد نیست و نمی‌شود به‌صورت تک‌بنا بافت تاریخی را ارزشگذاری کرد. اگر برخی کلمات را از کل یک کتاب جدا کنیم، آن کتاب دیگر قابل خواندن نیست.

وی افزود: آنگونه که متولیان امامزاده می‌گویند، این بنای مقدس به امکاناتی مانند مهمانسرا و درمانگاه نیاز دارد که باید تأمین شود و بهترین راهکار نیز استفاده از خانه‌های تاریخی برای ایجاد مهمانسرا و درمانگاه برای امامزاده جعفر است؛ کاری که در بسیاری از شهرهای دیگر حتی در خود یزد نیز انجام می‌دهیم، بدون اینکه قصد تخریب بناها را داشته باشیم.

وی همچنین درباره استفتایی که چند سال گذشته عده‌ای از مقام معظم رهبری درباره تخریب آثار تاریخی و میراث فرهنگی گرفته‌اند، توضیح داد: افرادی اینگونه از مقام معظم رهبری استفتا کردند که اگر شخص حقیقی یا حقوقی به تمام یا قسمتی از آثار ملی کشور که حیثیت تاریخی آن توسط سازمان میراث فرهنگی تشخیص و مورد تأیید قرار گرفته است‌ و در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده باشد، عالمانه لطمه‌ای وارد کند که سبب تزلزل بنیان آن شود، تکلیف چیست؟ ایشان فرمودند که در اینگونه امور، ملاک مقررات مربوطه است و تخلف از آن جایز نیست. وی گفت: قانون برای بافت و تک‌بنا هیچ تفاوتی قائل نیست. قوانین ثبت هم برای تک‌بنا و بافت‌های تاریخی یکسان است.

 

کد خبر 222086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز