چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیکلاسارکوزی رئیس‌جمهور جدید فرانسه در نخستین سفر خارجی خود راهی آلمان شد.

به گزارش فارس ، سارکوزی در نخستین روز پس از در اختیار گرفتن قدرت، روز چهارشنبه 26 اردیبهشت اولین سفر خارجی را با سفر به آلمان آغاز کرد.
 
سارکوزی در این سفر با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که ریاست ادواری اتحادیه اروپایی را برعهده دارد ملاقات می کند و بر اساس اخبار منتشره در این دیدار قرار است به ویژه در مورد قانون اساسی اتحادیه اروپایی به بحث و تبادل نظر پردازد.

از دیگر موضوعات بحث سارکوزی و مرکل، برگزاری نشست گروه 8 (که قرار است در 5 تا 8 ژوئن برگزار شود) و همچنین برگزاری نشست شورای اروپا در 21 و 22 ژوئن است.
 
به گفته تحلیلگران موضوعات دیگر بین المللی که مورد توجه سران دو کشور قرار دارد محورهایی چون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تنش میان مسکو اتحادیه اروپایی و بالاخره مساله پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپایی است.

در مورد قانون اساسی اروپا که فرانسه دو سال پیش طی یک همه پرسی رای منفی بدان داد سارکوزی اعلام کرده است که شاید با تغییراتی در این قانون بتوان از طریق پارلمانی آن را به تصویب رساند.

پیشتر، مقامات آلمان نسبت به پویایی رئیس جمهور جدید و تلاش وی برای بازگرداندن فرانسه به صحنه اروپایی ابراز خرسندی کرده بودند.

سارکوزی در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که برای خروج از بن بست موجود خواستار نوع خاصی از قانون اساسی است که تنها رئوس مورد توافق همه کشورها در آن آمده باشد. با این حال آلمان چندان مایل به انجام تغییرات اساسی در این طرح نیست و مایل است تا حد امکان حداکثر مفاد آن حفظ شود.

در خصوص ترکیه نیز سارکوزی از مخالفان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا است و به جای الحاق ترکیه خواستار برقراری نوعی همکاری ممتاز بین اتحادیه اروپایی و این کشور است.

کد خبر 22202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز