بحران مالی استقلال بهانه‌ای شد تا بار دیگر مجتبی جباری با مسخره خواندن شرایط این باشگاه، خودش را تیتر یک روزنامه‌ها و سایت‌های خبری کند.

فوتبال - استقلال

اگرچه اخراج مدل 92جباری با یک بیانیه شدید‌اللحن از سوی باشگاه استقلال همراه بوده اما گویا سرنوشت این اخراج نیز مثل همیشه با یک عذرخواهی تشریفاتی به پایان رسیده است؛ از آن دست عذرخواهی‌هایی که جباری بعد از رسیدن به هدفش انجام می‌دهد. او معمولا علاقه‌ای برای حضور در تمرینات پیش‌فصل ندارد و در فصل نقل و انتقالات چنین مواضعی را در پیش می‌گیرد تا زمان، سپری شده و در آستانه لیگ تمریناتش را شروع کند. جباری شاید آنقدرها کاریزماتیک نباشد و به قول خودش در نگاه اول دافعه نیز داشته باشد اما نمی‌توان از توانایی‌های فنی او به سادگی گذشت و بی‌جهت نیست که باشگاه استقلال در چند سال اخیر در تقابل با رفتارهای این بازیکن، رفتار ملایمت‌آمیزی داشته است. این در حالی است که جباری در سال‌های اخیر جنجال‌هایی به‌یاد ماندنی در استقلال داشته که مرور آنها در نوع خودش جالب است.

قلعه‌نویی بی‌دانش است!

نخستین تنش جباری با امیر قلعه‌نویی، در لیگ هشتم رقم خورد؛ جایی ‌که جباری بی‌پروا برابر دوربین‌های خبری قرار گرفت و یک مصاحبه جنجالی علیه ژنرال انجام داد تا درگیری‌های لفظی در اواسط فصل بین این دو به اوج برسد و او توسط قلعه‌نویی کنار گذاشته شود. جباری که طبق گفته‌ خود فقط فیروز کریمی و بهمن فروتن را از نظر فنی قبول دارد، همواره با مربیان خود ازجمله قلعه‌نویی زاویه داشته و حتی چند سال پیش در مصاحبه‌ای گفت: «عکس من در تونل آزادی بود اما قلعه‌نویی دستور داد آن را بکنند! این اوج رفتار غیرورزشی است». او در قسمت دیگری از صحبت‌های خود در مورد قلعه‌نویی گفت: «او دانش فنی ندارد و از سوی لیدرها به‌صورت جهت‌دار تشویق می‌شود». او حتی شیوه بازی استقلال را هم به سخره گرفت و در جمله‌ای جنجالی گفت: «ما فقط بلد هستیم توپ را روی دروازه حریف سانتر کنیم و منتظر اتفاق باشیم». قلعه‌نویی هم بعد از این مصاحبه، بدون هیچ تردیدی جباری را اخراج کرد اما چون واعظی‌آشتیانی جانشین فتح‌الله‌زاده شده بود او پس از 3هفته‌بار دیگر به مجموعه‌ استقلال بازگشت.

تمرین قلعه‌نویی در حد محلات هم نیست

دیدار استقلال برابر الاتحاد در عربستان هم یکی دیگر از جنجال‌های شماره 8 آبی‌ها را رقم زد. در آن بازی که استقلال شکست را پذیرفته بود، جباری خالق صحنه‌ای عجیب شد. قلعه‌نویی تصمیم به تعویض این بازیکن گرفت و وقتی تابلوی تعویض بالا رفت و شماره‌ 8 روی آن نشان داده شد، جباری بدون توجه به آرش برهانی که در کنار زمین آماده ورود به زمین بود، از گوشه‌ دیگر زمین به رختکن رفت. این حرکت باعث شد قلعه‌نویی، جباری را تا مدت‌ها از تمرین با استقلال محروم کند. روح طغیانگر جباری اما آرام نشد و او دوباره علیه قلعه‌نویی مصاحبه کرد. قسمتی از حرف‌های این بازیکن در آن زمان را می‌خوانید؛ «شما باید تفاوت کار مربیان را هم درنظر بگیرید. مگر برای من چه کارهای تخصصی‌ای انجام داده‌اند که ضعف‌های من را بپوشاند. شما سالی که ناصر حجازی در استقلال بود را به یاد بیاورید و تفاوت کاری من با نیم‌فصل دوم که فیروز کریمی به این تیم آمد را مقایسه کنید؛ زمین تا آسمان بازی من تغییر کرد. ما با سیستم 2-5-3بازی می‌کردیم که هیچ‌جای دنیا با این شیوه بازی نمی‌کنند. من قاطعانه می‌گویم فوتبالی که در زمان فیروز کریمی بازی می‌کردیم بسیار متفاوت بود. ما آن سال گل نزدیم و نتیجه نگرفتیم که آن هم به‌دلیل سال ناکامی بود که استقلال در حال سپری‌کردن آن بود. حالا همه می‌گویند که استقلال قهرمان شده است و توانسته نتیجه بگیرد. اما بالا بردن این فرد(قلعه نویی) با یک قهرمانی ظلم است که ما به فوتبال می‌کنیم. بله ما نتیجه گرفتیم اما نتیجه‌گرفتن در آسیا مهم است نه اینکه در آسیا تحقیر شویم. روزبه‌روز از فوتبال دنیا در حال فاصله‌گرفتن هستیم و 4تا آدم فکر می‌کنند فوتبال همین است.»جباری با وجود این حملات، با پادرمیانی مسئولان استقلال برای دومین بار متوالی در یک فصل از اخراج و خشم قلعه‌نویی گریخت.

داستان چک و انتقاد از مظلومی

در سال‌های اخیر فتح‌الله‌زاده‌ هم که اخیرا ادبیات جباری را غیرقابل تحمل می‌داند، از گزند حملات جباری درامان نبوده است. جباری اوایل دوران حضور واعظی‌آشتیانی در استقلال، اعلام کرد که فتح‌الله‌زاده چک شخصی‌اش را با کلک از او پس گرفته است. جباری در زمان سرمربیگری پرویز مظلومی هم چندین ‌بار حاشیه‌ساز شد و زمین و زمان را پس از شکست استقلال برابر السد قطر و حذف از لیگ قهرمانان آسیا به هم دوخت. او در جملاتی قابل تامل گفت: «آنهایی که بالا سر کار هستند آنقدر بی‌خیالند که آدم را خسته می‌کنند. متأسفانه کیفیت توپ‌هایی که با آنها تمرین می‌کنیم با همه‌‌جای دنیا فرق دارد و باشگاه از گرفتن چند توپ جدید عاجز است. جالب است که توپ‌های کهنه را با ماژیک رنگ می‌کنند تا خط‌هایش پیدا شوند. یک نفر در تیم ما هست که بعد از مدت‌ها سر تمرین می‌آید و داد و بی‌داد راه می‌اندازد و فحش می‌دهد که همه بفهمند آقا آمده و تازه قرار است بازی بعدی فیکس باشد. آقایان بازیکن را اگر بخواهند با عصا هم داخل زمین می‌فرستند، یکی می‌آید سر تمرین قیافه می‌گیرد فیکس می‌شود. از طرفی برای مصدوم‌ها هیچ کاری نمی‌کنند و بعد بعضی‌ها با لوس‌بازی خودشان را در دل سرمربی جا می‌کنند تا بروند در ترکیب اصلی». جباری علیه مظلومی هم اینگونه موضع گرفت: «مربی می‌ایستد و تماشا می‌کند. نمی‌خواهم وارد مسائل فنی شوم اما در بازی با السد آنها چندین حرکت گروهی انجام دادند ولی ما فقط روی مهارت‌های مجیدی نتیجه می‌گیریم.‌ای کاش استقلال خوب بازی کند و ببازد تا ناراحتی‌اش کمتر باشد».

پیتزاخوری در اصفهان

یکی دیگر از مصاحبه‌های جالب جباری پیتزاخوری استقلالی‌ها در اصفهان بود که آن زمان خیلی‌ها حق را به او دادند. او در مورد ماجرای پیتزاخوری استقلالی‌ها در اصفهان گفت: «بعد از بازی با سپاهان اتوبوس ما مقابل منزل یک فرد خیر استقلالی ایستاد. او تعدادی پیتزا گرفت و بین بازیکنان پخش کرد که بخوریم، آن‌هم درحالی‌که مردم ایستاده بودند پیتزا خوردن ما را تماشا می‌کردند که واقعا زشت بود. من حاضرم گرسنگی بکشم اما اینطوری پیتزا نخورم! با بازیکنان دسته‌جمعی به کادر فنی می‌گوییم این چه کاری است و آقای مظلومی جواب می‌دهد می‌خواستی نخوری! این جواب دادن یعنی چه؟ بعد دم از حرفه‌ای بودن می‌زنند». این ماجرا هم در نهایت منجر به اتفاق جدیدی نشد و عذرخواهی جباری از مظلومی سبب شد او راحت‌تر از همیشه به استقلال بازگردد.

یا جای من است یا جای کرار

یکی دیگر از مصاحبه‌های جنجالی جباری علیه مظلومی به زمانی بازمی‌گردد که او در دیدار برابر سایپا مهر کرج در جام حذفی، یک درگیری تمام عیار با جاسم کرار بازیکن عراقی استقلال داشت. جباری که در نیمه‌ دوم به بازی آمد در دقایق پایانی بازی بر سر یک ضربه‌ ایستگاهی با جاسم کرار جدال لفظی پیدا کرد که تصاویر آن از دوربین‌های تلویزیونی و لنز عکاس‌ها پنهان نماند. هافبک یاغی استقلال در گفت‌وگوی صریح خود پس از بازی گفت: «تا وقتی این بازیکن عراقی در استقلال باشد یک لحظه هم برای این تیم به میدان نخواهد رفت». جباری که از جاسم کرار بسیار ناراحت بود در قسمت جالبی از حرف هایش تأکید کرد: «وقتی به کرار گفتم تو نمی‌توانی این ضربه را بزنی او جواب داد که یادت رفته است سال قبل در دقیقه90 با پیراهن تراکتورسازی از همین نقطه دروازه‌ استقلال را باز کردم؟»

جباری باز هم با انتقاد از مظلومی گفت: «من اگر با این بازیکن در اوج عصبانیتم برخورد نکردم فقط به این دلیل بود که بازیکنان استقلال گفتند کرار در کشورش نیست و اینجا مهمان است. و بعد می‌گوید من را زدند و کشتند. در تیم ما کادر فنی هیچ کاری نمی‌کند. اگر یک فرد عادی سر تمرین ما حاضر شود می‌تواند به‌عنوان مثال بگوید که در این صحنه باید شوت می‌زدی یا باید پاس می‌دادی یا مثلا چرا این کار را کردی اما سرمربی ما در تمرین 2ساعت نگاه می‌کند و راه می‌رود و هیچ اتفاقی نمی‌افتد». بعد از حرف‌های جباری، دوباره مظلومی که برای رسیدن به یک قهرمانی در لیگ چشم‌ انتظار بود پس از چندهفته عذرخواهی یاغی را پذیرفت و بار دیگر جباری را در جمع بازیکنان خود قرار داد.

درگیری لفظی با قلعه‌نویی

جباری در لیگ دهم زمانی ‌که قلعه‌نویی سرمربی تراکتورسازی بود دوباره با مربی سابقش درگیری لفظی پیدا کرد. در بین 2نیمه دیدار استقلال و تراکتورسازی زمانی‌ که بازیکنان و کادر فنی 2 تیم از تونل منتهی به رختکن عبور می‌کردند، اتفاقات عجیبی را رقم زدند. بازیکنان استقلال پیشاپیش کادر فنی تراکتورسازی به سمت رختکن می‌روند که قلعه‌نویی و کادرش به‌شدت از داوری گلایه می‌کردند. قلعه‌نویی جملاتی را به زبان آورد که قابل انتشار نبود و مفهوم حرف‌هایش این بود که داور تعمدی و به خواست استقلالی‌ها اینگونه قضاوت کرده است چون می‌خواهد تیم تهرانی قهرمان شود. جباری حرف‌های قلعه‌نویی را به‌طور کامل می‌شنود و با گفتن جملاتی غیرقابل چاپ به تندی پاسخ قلعه‌نویی و همراهانش را می‌دهد.

در این میان ستار همدانی تصمیم به برخورد با جباری می‌گیرد و جباری هم کوتاه نمی‌آید. در تونل ورزشگاه حتی کار به درگیری می‌کشد. جباری پس از به ثمر رساندن پنالتی دوم استقلال رو به نیمکت تراکتورسازی شادی‌اش را نشان می‌دهد و پس از بازی به گفته ستار همدانی با قلعه‌نویی جر و بحث می‌کند. پس از بازی در برنامه 90‌، ستار همدانی به‌شدت از جباری انتقاد می‌کند و می‌گوید که این مصداق بازیکن‌سالاری است. می‌گوید باید با جباری برخورد شود چون بی‌دلیل به قلعه‌نویی توهین کرده است. او خود را فدایی قلعه‌نویی می‌داند و اینکه احترام به پیشکسوت واجب است.

جباری- قلعه‌نویی و دعوای بدنسازها

جباری قبل از شروع فصل گذشته، پس از آنکه دوران مصدومیت خود را پشت سر گذاشت، به تمرینات بدنسازی رسید تا پس از طی این دوره بار دیگر به مستطیل سبز بازگردد. با این حال تمرینات بدنسازی جباری مانند تمامی دوران ورزشی او پرحاشیه و پرسروصدا بود و این تمرینات سبب شد تا او بار دیگر مقابل قلعه‌نویی قرار گیرد. داستان از این قرار بود که شماره 8 جنجالی آبی‌ها قصد داشت تمرینات بدنسازی خود را زیرنظر محمدرضا مولایی بدنساز سابقش که در آن مقطع در کادر فنی باشگاه راه‌آهن بود، انجام دهد. اما قلعه‌نویی معتقد بود که جباری باید با مربی بدنساز وقت استقلال تمرین کند. جالب اینکه بدنساز وقت استقلال دوست صمیمی قلعه‌نویی است؛ این داستان هم در نهایت ختم به خیر شد.

روزی که شرایط استقلال مسخره شد

استقلال بار دیگر به بحران رسیده است و جباری بار دیگر زبان به انتقادهای مخرب گشود. او پس از جلسات متعدد برای دریافت مطالبات خود و البته اخذ پاداش، با مسئولان استقلال به بن‌بست رسید تا علیه باشگاه اینگونه مصاحبه کند: «شرایط استقلال خیلی بد و به نوعی مسخره است. تیمی که قهرمان شده است و در جام باشگاه‌های آسیا نتیجه‌ای به این خوبی گرفته هنوز پاداش‌هایش را نگرفته هیچ، قرارداد‌های بازیکنان هم تسویه نشده و البته بدون مربی در حال تمرین است و هیچ‌چیز مشخص نیست. برای این تیم خیلی زحمت کشیدیم و با کمترین امکانات به موفقیت‌های بزرگی رسیدیم اما برخوردی که با ما شد خیلی آماتور بود و لیاقت این تیم به‌مراتب بیش از اینهاست. برخوردی که با استقلال شد کمی غیرمنطقی است چراکه این تیم نتایج خوبی گرفت و موفقیت‌های خوبی به‌دست آورد». می‌گویند حتی جباری در محافل خصوصی از مسافرت‌های قلعه‌نویی انتقاد کرده است که سرمربی استقلال هم هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «به جباری و دیگران ازتباط ندارد که من به مسافرت می‌روم».

جباری در سال‌های اخیر همیشه قصد داشته در مصاحبه‌هایش شرایط غیرحرفه‌ای در فوتبال ایران را مورد نقد قرار دهد که برخی از حرف‌های او منطقی و درست بود. گاهی اوقات اما او پایش را فراتر از حد اختیاراتش گذاشت و با اینکه از رعایت قوانین و مسائل حرفه‌ای در فوتبال حرف می‌زد ولی خودش برخی قواعد را رعایت نکرد.

کد خبر 221413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز