همشهری‌آنلاین: نخست‌وزیر سابق مصر اعلام کرد حکومت اخوان المسلمین مصر طی یک هفته به پایان خواهد رسید.

تسنیم به نقل از الیوم السابع نوشت: احمد شفیق که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته مصر در دور دوم مقابل مرسی شکست خورد امکان نامزدی مجدد را برای این سمت رد نکرد.

احمد شفیق ساعاتی پیش از صدور بیانیه ارتش مصر، در ابوظبی گفت: «ما وارد مرحله‌ای شده‌ایم که می‌دانستیم ناگزیر باید از آن عبور کنیم و این موضوع عجیب نیست. شکست اخوان المسلمین قابل پیشگیری نیست و منجر به فاجعه‌ای شده است که انتظار آن به‌طور کامل می‌رفت».

میلیون‌ها نفر از مردم مصر روز یک‌شنبه با حضور در خیابان‌ها خواستار کناره گیری مرسی از قدرت شدند. حضور این تعداد از مردم مصر در خیابان‌ها بسیار بیشتر از تعدادی بود که در سال 2011 با حضور در خیابان‌ها حسنی مبارک را از قدرت برکنار کردند.

احمد شفیق آخرین نخست وزیر دوران حسنی مبارک بود.

احمد شفیق از منتقدان سرسخت محمد مرسی گفت: حضور اخوان المسلیمن در رأس قدرت باعث شده ما طی مدت کمتر از یک سال دچار فاجعه شویم.

منتقدان اخوان المسلمین این جنبش را به استفاده از پیروزی‌های انتخاباتی برای تجمع قدرت نزد خود متهم می‌کنند. مردم مصر نیز از رکود اقتصادی، کاهش گردشگری و سرمایه گذاری، افزایش تورم و کمبود سوخت و برق ناراضی هستند.

احمد شفیق امکان نامزدی مجددش را برای سمت ریاست جمهوری رد نکرد.

وی گفت: «با اطمینان می‌گویم می‌توانم عهده‌دار سمت ریاست جمهوری شوم رأی‌دهندگان به من حاضرند و تعداد آنها افزایش یافته است». وی گفت: «بدون شک این یکی از احتمالات پیشِ‌روی ماست».

احمد شفیق که در ماه ژوئن پس از اعلام پیروزی محمد مرسی به‌همراه دخترانش به امارات رفت، گفت که تظاهرات خیابانی در مصر را سازماندهی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، وی گفت: «بدون شک به‌رغم حضورم در ابوظبی در اتفاقات مصر نقش داشته‌ام. من همواره با همکارانم در قاهره هماهنگ بودم درست همان طور که در مصر بودم».

کد خبر 221370
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز