گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: 9تیر‌ماه هنرمندان عرصه‌های مختلف موسیقی به دعوت سایت تخصصی موسیقی ما در تالار وحدت گردهم آمدند تا برترین‌های موسیقی در سال1391 مشخص شود.

موسیقی


کنار هم قرار گرفتن چهره‌های مختلف موسیقی چه در عرصه موسیقی سنتی و چه در عرصه موسیقی پاپ نکته عجیبی بود که فضای موسیقی سال‌هاست از آن بی‌بهره است. حضور عبدالوهاب شهیدی به‌عنوان چهره پیشکسوت موسیقی سنتی در کنار فرزاد فرزین به‌عنوان چهره جوان موسیقی پاپ گواه سلیقه‌ها و کمبود فضای موسیقی در عرصه‌های مختلف است؛ کمبودی که باعث شد سهراب پورناظری آهنگساز گروه شمس از آن به‌عنوان حضور مهربانانه و صمیمی هنرمندان زیر یک سقف یاد کند و همایون شجریان که در این جشن توانست جوایز بی‌شماری را در حوزه کارشناسان موسیقی و مردمی کسب کند از این حرکت و برگزاری مستمر آن به‌عنوان ایجاد انگیزه بیشتر در بین اهالی موسیقی یاد کند.

برندگان شاخه‌های مختلف موسیقی که توسط کارشناسان و مردم انتخاب شدند بارها از همدلی و این فضا سخن گفتند؛ صمیمیتی که باعث شد سیروان خسروی، خواننده پاپ که در 2شاخه کار‌شناسی و مردمی جایزه خود را دریافت کرد، درباره آن بگوید: امیدوارم همانطور که امروز همه در ظاهر همدیگر را دوست داریم در باطن هم این چنین یکدیگرر ا دوست داشته باشیم.

اما این جشن با گلایه هنرمندان موسیقی از شرایط و فضای موسیقی کشورهمراه بود. سهراب پورناظری که به‌عنوان نوازنده برتر در این دوره انتخاب شده بود، به شرایط غیرحرفه‌ای موسیقی این زمان اشاره کرد و گفت: هنوز چیزی به‌عنوان موسیقی حرفه‌ای نداریم. هنوز بعد از گذشت سال‌ها مارکتینگ و سالن خوبی در عرصه موسیقی نداریم و موسیقی مثل همیشه نخستین هنری بوده که به آن ضربه وارد شده و نتوانسته به جایگاه مورد نظر خود دست پیدا کند؛ چراکه رسیدن به این جایگاه بدون حمایت دولت به هیچ عنوان میسر نیست.

این نوازنده تنبور و کمانچه به حمایت دولت‌های دیگر از موسیقی اشاره کرد و در مقایسه حمایت دولت ایران از موسیقی گفت: متأسفانه در کشور ما هنوز چنین چیزی محقق نشده و نتوانسته‌ایم موسیقی ایرانی را درست به جهان معرفی کنیم. او با اشاره به فیلم انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب دولت یازدهم و مناظره‌ها اعلام کرد: وقتی رئیس‌جمهور منتخب در فیلم انتخاباتی خود و مناظره‌ها از علاقه خود به موسیقی حرف می‌زند پس این حق ماست که این بار مطالبات خود را پیگیری کنیم و در این 4سال نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا موسیقی ایرانی را به دنیا معرفی کنیم. فردین خلعتبری، آهنگساز هم یکی دیگر از منتقدانی بود که در این مراسم سخن گفت. عضو شورای فنی ارکستر ملی سابق و آهنگساز سریال‌های «شب دهم» و «مدار صفر درجه» نوک پیکان انتقادات خود را به سمت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه تلویزیون گرفت.

این آهنگساز که در شاخه بهترین آهنگساز سنتی از نظر مردم انتخاب شده بود به سخنان حسین علیزاده در مورد تعطیلی ارکستر ملی و البته شرایط موسیقی امروز اشاره کرد؛ گلایه‌هایی که به گفته خلعتبری از سوی مسئولان بی‌جواب ماند.خلعتبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: امیدوارم صدا و سیما روزی به این نتیجه برسد که چنین مراسم‌هایی را از رسانه ملی پخش کند تا مردم با هنر هنرمندان سرزمین خود بیشتر آشنا شوند. صدا و سیما باید خود را مسئول بداند و از این به بعد تلاش کند تا برنامه‌های موسیقی از تلویزیون پخش شود و اگر این چنین شود ما دیگر نیازمند نگاه‌های غریبه نخواهیم بود گرچه صدای یکدیگر را همیشه خوب می‌شنویم.

گرچه همه هنرمندان اعلام کردند که برگزاری جشن موسیقی ما به نفع موسیقی کشور است، اما شهرام ناظری که در این مراسم از او تقدیر شد انتقاداتی را به این جشن وارد کرد. شوالیه آواز ایران با اشاره به اینکه این جشن فرم آزاردهنده برنامه دولتی ندارد و باعث ایجاد انگیزه امید در جامعه و اهالی موسیقی می‌شود، گفت: می‌خواهم به‌دست‌اندرکاران این مراسم یک تذکری بدهم و آن اینکه اگر بخواهیم بدون کارشناسان واقعی موسیقی که امشب جای بسیاری از آنها در مراسم خالی است کار را ادامه بدهیم راه به جایی نخواهیم برد؛ چراکه این کارشناسان طراز اول و هنرمندان منزوی اما برجسته موسیقی هستند که می‌توانند کیفیت چنین رویدادهایی را افزایش دهند. پس نگذارید این نکته تعیین‌کننده در برنامه‌های شما فراموش شود.

علیرضا قربانی هم که در این مراسم جایزه بهترین آلبوم سنتی از نظرکارشناسان را گرفته بود با تأیید حرف‌های شهرام ناظری اعلام کرد: بهتر است در بخش کارشناسی این برنامه ارزشمند دقت زیادی صورت گیرد چراکه ما کارهای بسیار خوبی در عرصه موسیقی سنتی داریم که کمتر دیده شده‌اند و اگر بتوان حمایت بیشتری از آنها کرد از این مظلومیت رهایی پیدا خواهند کرد.نخستین جشن سالانه موسیقی ما با آرزوی کیخسرو پورناظری همراه بود. آهنگساز گروه شمس در سخنانی برای موسیقی کشور آرزو کرد همه جوانان، سفیران شادی و هنر ایران در سراسر جهان باشند.

کد خبر 221335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز