سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه خبر صدور احکام دومین پرونده قضایی مهم کشور که پس از فساد بانکی 3هزار‌میلیاردی طی سال‌های اخیر توجه رسانه‌های داخلی و خارجی را به‌خود جلب کرده بود رسما اعلام کرد تا هم شایعات و تأیید و تکذیب‌ها درخصوص وضعیت این پرونده به سامانی برسد و هم ختم دادرسی این پرونده که با وجود برگزاری جلسه یازدهم دادگاه مبهم مانده بود مشخص شود.

دادستان کل کشور اما به‌دلیل بدوی بودن احکام صادر‌شده درباره آنها توضیح نداد و گفت:‌ از بیان جزئیات این حکم معذورم. پیش از این گمانه‌زنی‌هایی که طی چند روز اخیر درخصوص احکام 3 قاضی تعلیق شده پرونده کهریزک در رسانه‌ها صورت گرفته بود با تکذیب برخی وکلای متهمان مبنی بر صادرنشدن احکام مواجه شده بود.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای اما تأیید کرد که «این احکام به متهمان این پرونده و وکلای آنها ابلاغ شده یا خواهد شد و 20روز پس از ابلاغ، فرصت تجدیدنظرخواهی وجود دارد.» محسنی اژه‌ای با بیان اینکه بعد از قطعیت احکام پرونده، مردم و رسانه‌ها در جریان جزئیات قرار خواهند گرفت، افزود: قطعیت حکم این پرونده در 2 فرض ممکن است؛ فرض نخست اینکه افراد اعتراض نکنند و حکم، قطعی شود یا اینکه افراد به حکم صادره اعتراض کنند که به دادگاه تجدیدنظر می‌رود و نتیجه بعد از تجدیدنظرخواهی اعلام خواهد شد. با وجود این، فرض دوم محتمل‌تر است و به‌نظر می‌رسد اعلام احکام، زمان بیشتری ببرد، چرا که سعید مرتضوی متهم اصلی پرونده کهریزک در جریان برگزاری جلسات دادگاه بارها این پرونده را سیاسی دانسته و گفته بود «به رأی صادر شده صد درصد اعتراض خواهد کرد.»

انتخابات بدون حاشیه

انتخابات ریاست‌جمهوری و چهارمین دوره شوراهای شهروروستا دیگر موضوعی بود که سخنگوی قوه قضاییه با توجه به وظایف دستگاه قضا در روزهای برگزاری انتخابات درباره‌اش توضیح داد. پس از انتخابات سال 88 و حواشی آن اگرچه بخش عمده‌ای از مطالبات از دستگاه قضا در قالب کمیته‌های پیشگیری از جرایم انتخاباتی توسط قوه قضاییه پیگیری شد اما هنوز نتیجه‌ای از فعالیت‌های این ستادها به‌دست نیامده است.

محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری‌اش اعلام کرد که انتخابات اخیر در امنیت کامل برگزار شد و در پاسخ به سؤالی درباره پرونده‌های قضایی تشکیل شده در زمان برگزاری انتخابات، گفت: برگزاری انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری به‌طور همزمان مسائل خاص خود را داشت ولی با وجود این ما هیچ مورد امنیتی قابل ذکری نداشتیم یعنی با همه تلاشی که دشمن از ما‌ه‌ها قبل انجام داده بود به فضل خدا هیچ مشکلی نداشتیم و حتی نسبت به سال‌های گذشته شکایات بسیار کمتری داشتیم. او با اشاره به شادی مردم در خیابان‌ها پس از اعلام نتایج انتخابات تصریح کرد که گزارش تخلفات در این شادی‌ها نیز بسیار پایین بوده است و افزود: در این زمینه چند عامل ازجمله خود نامزدها که به قانون مقید بودند، مردم و ستادهای پیشگیری که تشکیل شد مؤثر بودند. ستادهای پیشگیری که تشکیل شد از نیروهای بسیج، سپاه، اطلاعات، نیروی انتظامی، وزارت کشور و شورای نگهبان استفاده می‌کردند و این امر بسیار مؤثر بود. محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: رصد گزارش‌ها، تذکر به ستادها، نامزدها، طرفداران و... ازجمله فعالیت‌های این ستادها بود.

درباره جاسوسان اسلواکی

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت اتباع کشور اسلواکی در ایران، گفت: 9نفر در مورد این پرونده بازداشت شده‌اند که یک نفر از آنها ایرانی و 8نفر دیگر اهل کشور اسلواکی هستند. وی درباره اتهام افراد دستگیر شده، گفت: این افراد تجهیزاتی را به‌صورت غیرمجاز و تقطیع‌شده وارد ایران کرده‌اند و از این تجهیزات استفاده غیرمجاز هم داشته‌اند و البته از مناطق ممنوعه عکس تهیه کرده‌اند. سخنگوی قوه قضاییه افزود: پرونده این افراد در دادسرا در حال رسیدگی بوده و اینکه این افراد چه قصدی داشته‌اند نیز در حال بررسی است. دادستان کل کشور یادآور شد: سفارت این کشور نیز در جریان این موضوع قرار گرفته‌، آمده‌اند و ملاقات هم انجام شد و آنها در جریان قرار گرفته‌اند و از این بابت هم مشکل خاصی نیست. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه اقدام این افراد در حوزه اصفهان بوده اظهار کرد: تجهیزات این افراد در رابطه با بحث پرواز نبوده است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تعلیق لایحه جامع وکالت، گفت: آیا رئیس‌جمهور می‌تواند مطرح کند لایحه‌ای که از طرف قوه قضاییه آمده، بایگانی شود؟ این سخن درستی نیست. خبرنگاری درخصوص زمان اجرای احکام متهمان نخست فساد 3هزار میلیاردی پرسید که اژه‌ای با بیان اینکه این پرونده در مرحله اجراست، توضیح داد: در یک بخش از این پرونده بحث حق‌الناس و شکایت خصوصی مطرح است. بخش دیگر هم که راجع به مجازات غیراعدام است نیز در حال اجراست. وی افزود: بعضی از مسائل جدید در رابطه با گمرک مطرح شد که آن هم در حال رسیدگی است و برای ادامه رسیدگی به پرونده حضور سایر متهمین ضروری است. دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده بیمه ایران، تصریح کرد: ‌در آن بخشی که حکم صادر شده و در مرحله تجدیدنظرخواهی است، هنوز حکم قطعی صادر نشده است.

کد خبر 221291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز