گروه سیاسی: غلامحسین ‌محسنی‌اژه‌ای اگر در نشست‌های خبری قضایی خود از اینکه از معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالات متعدد خبرنگاران پیرامون پرونده‌های قضایی نام ببرد ابا دارد و محظورات قانونی عاملی می‌شوند تا او از ایجاد کنش و واکنش میان دولت و دستگاه قضایی دور بماند اما مقامات دولتی با اقدامات خودخواسته و هجمه‌هایی که به پیگیری برخی پرونده‌ها و بازداشت‌ها از سوی قوه قضاییه می‌کنند این دستگاه را در موضع عکس‌العمل قرار می‌دهند.

سخنگوی قوه قضاییه به اظهارات محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور که در سفر به کردستان و در جریان افتتاح مرکز جراحی قلب سنندج به بازداشت یک متهم ارزی تاخته و گفته بود «در بازجویی از وی پرسیده‌اند تو باید اعلام کنی که با رحیمی چه ارتباطی داری» واکنش نشان داد که «به‌هیچ‌وجه این گفته‌ها را تأیید نمی‌کنم» و «یکی از اتهامات این فرد اخلال در امر ارزی و پولی کشور است که باید بگویم فرد مذکور همدستانی در ارتکاب این بزه داشته است که پس از تحقیقات کامل قاضی و صدور حکم قطعی جزئیات آن بیان خواهد شد.»

طی 2سال اخیر اگر در مهم‌ترین پرونده‌های اقتصادی کشور همچون فساد مالی 3هزار میلیارد تومانی و بیمه ایران با طرح نام برخی مقامات دستگاه اجرایی در دادگاه‌ها پای دولت نیز در این پرونده‌ها به میان کشیده شده بود، سومین پرونده مهم فساد اقتصادی اخیر کشور یعنی پرونده ارزی نیز بازداشت‌هایی به همراه داشته که چندان به مذاق دولتی‌ها خوش نیامده است.

از تابستان سال گذشته افزایش زیاد قیمت‌ها، رشد نرخ تورم و نوسانات شدید ارزی چنان بوده است که منتقدان، علما و مراجع این شرایط را ناشی از ناکارآمدی و عدم‌مدیریت صحیح دولتی دانستند. با افزایش التهابات ارزی و بالا رفتن مطالبات عمومی از دستگاه قضایی برای برخورد با عوامل آشفتگی بازار چندین نفر در این رابطه در استان‌های مختلف کشور از سوی قوه قضاییه بازداشت شدند که پرونده برخی از مهم‌ترین عناصر آن نیز با صدور کیفرخواست هم‌اکنون در دادگاه در حال بررسی است. محسنی‌اژه‌ای در آخرین نشست خبری خود توضیح داد که در پرونده اخلال در نظام ارزی حدود 50 تا 60 نفر بازداشت شده‌اند و تا‌کنون 3نفر از این متهمان به اتهام اخلال در نظام پولی در حال محاکمه هستند.

محسنی‌اژه‌ای اگرچه در نشست خبری اخیر خود اشاره‌ای به جزئیات پرونده این متهمان نداشت اما رحیمی در کردستان به بازداشت یکی از این متهمان تاخت و گفت که قوه قضاییه می‌خواهد او را در ارتباط با معاون اول رئیس‌جمهور نشان دهد. رحیمی در سخنانش مدعی شد که فرد بازداشت شده یک سرمایه‌گذار کردستانی و صاحب یک شرکت تولید نوشابه و نوشیدنی است.
او با بیان اینکه این متهم از نخبگان کردستان است همه را به اعتراض علیه دستگیری یک متهم به فساد اقتصادی در ماجرای گرانی ارز دعوت کرد و از نمایندگان استان کردستان انتقاد کرد که چرا این مسئله را پیگیری نمی‌کنند.

محسنی‌اژه‌ای در واکنش به این اظهارات رحیمی به خبرگزاری مهر گفت: باعث تأسف و تأثر است که مسئول عالی کشور بر اثر عدم‌اطلاع و یا اطلاعات ناقص و بدون سؤال از مسئولان ذی‌ربط مطالب خلافی را بر زبان جاری کند. دادستان کل کشور تأکید کرد: آقای رحیمی با بیان مطالب خلاف واقع از مردم و مسئولان استان (کردستان) خواستند اعتراض کنند درحالی‌که فرد مورد نظر آقای رحیمی توسط دادسرای تهران تحت تعقیب قرار گرفته و با حکم قاضی بازداشت شده است و اتهاماتی دارد.

گفتنی است فرد یادشده به اتهام اخلال در بازار ارز همان زمانی دستگیر شد که رحیمی مقصر اصلی بازار ارز را جمشید بسم‌الله معرفی کرده بود. جمشید بسم‌الله مدتی بعد دستگیر و به‌دلیل دستفروشی و دلال بودن خرده پای بازار آزاد شد. اما با ادامه بالا رفتن قیمت ارز و کم کاری دولت در سامان بخشیدن به این بازار دستگاه قضایی از ورود به این حوزه و فرمانده سپاه پاسداران از حضور این نهاد در برخورد با اخلال گران بازار ارز خبر داد تا سرانجام پس از گذشت نزدیک به یک ماه، فرد مورد حمایت رحیمی به‌عنوان یکی از متهمان اصلی اخلال گری در بازار ارز معرفی و دستگیر شد.

واکنش سپاه کردستان به بخشی از سخنان رحیمی

رحیمی در اظهاراتش در کردستان انتقاد کرده بود که اگر این فرد تخلفی کرده است باید دستگاه قضا با وی برخورد کند نه اینکه از سوی یک نهاد دیگر بازداشت شود و کسی هم در این خصوص پاسخگو نباشد. فرمانده سپاه کردستان به این بخش از سخنان رحیمی واکنش نشان داد که «آقای رحیمی باید متوجه باشند که تمامی اقدامات نهادها در راستای خواست نظام صورت می‌گیرد و هیچ فردی بدون دلیل بازداشت نمی‌شود.» سردار محمدحسین رجبی پشتیبانی معاون اول رئیس‌جمهور از متهم فساد اقتصادی را نامتعارف خواند و گفت: تلاش وی برای آزادی این فرد غیرعادی بودن موضوع را نشان می‌دهد.

رجبی با بیان اینکه تصور مردم از سفر رحیمی به کردستان این بوده که وی با دست پری آمده که می‌تواند منجر به توسعه استان شود، تصریح کرد: رحیمی اگر می‌خواست استان کردستان رونق بگیرد در حقیقت در چنین جایگاهی می‌توانست اقداماتی داشته باشد و کردستان توسعه‌یافته‌تر از حال حاضر بود.

وی با بیان اینکه برخی مسئولیت‌ها در استان در اختیار کسانی قرار گرفته است که صلاحیت لازم را ندارند و همین افراد از افرادی که سوابق خوبی ندارند، حمایت می‌کنند، تأکید کرد: اقدامات رحیمی و افرادی که برای مسئولیت کردستان گذاشته است، مانع توسعه می‌شود.سردار رجبی یادآور شد: با این سخنان رحیمی در اذهان عمومی چنین برداشت می‌شود که افتتاح یک بهانه بوده و تنها هدف از سفر حمایت و پشتیبانی از یک متهم است، چراکه فرد بازداشت شده در تهران است و رحیمی با توجه به جایگاهش در دولت می‌توانست آن را از تهران پیگیری کند.

کد خبر 225271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز