همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید درمان کودکان کم‌سن و برخی از افراد دیگر مبتلا به ویروس ایدز را باید به محض تشخیص آغاز کرد و توصیه می‌کند درمان بزرگسالان نیز زودتر شروع شود.

aids

به گزارش آسوشیتدپرس این اصول راهنمای جدید درمان HIV بیشترین تاثیر را در آفریقا به جای خواهد گذاشت که حدود 70 درصد افراد دارای HIV در آن زندگی می‌کنند. توصیه به درمان زودرس HIV در بسیاری از کشورهای ثروتمند پیش از این توصیه شده است.

راهنمای جدید WHO روز یکشنبه 30 ژوئن در اجلاس جامعه بین‌المللی ایدز در کوآالامپور پایتخت مالزی منتشر شد.

حدود 34 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس HIV که باعث بیماری ایدز می‌شود، مبتلا هستند. HIV به سلول‌های مقابله‌کننده با عفونت در دستگاه ایمنی به نام سلول‌های T حمله می‌کند. هنگامی که شمار این سلول‌ها به زیر 200 در میلی‌متر مکعب سقوط می‌کند، افراد را مبتلا به ایدز می‌شمارند. در گذشته WHO توصیه می‌کرد که درمان افراد دچار ویروس ایدز هنگامی شروع شود که شمارش سلول‌های T خون آنها از مقدار طبیعی 500 تا 1600 به زیر 350 کاهش پیدا کرده باشد.

اما در راهنمای جدید توصیه می‌شود که درمان زودتر و هنگامی که شمارش سلول‌های T به 500 رسیده باشد، آغاز شود.

همچنین WHO می‌گوید در کودکان کمتر از 5 سال و نیز این گروه‌ها درمان به محض تشخیص HIV باید شروع شود: در زنان باردار و زنان شیرده، افرادی که همسرشان به ویروس آلوده نیست و آنهایی که سل یا هپاتیت B هم دارند.

عملی شدن این راهنما به معنای آن است که 9 میلیون نفر دیگر در کشورهای رو به رشد در حال حاضر نیازمند درمان ضد ویروس ایدز هستند. در حال حاضر تنها 60 درصد از افرادی که نیاز به این داروهای حیات‌بخش دارند، آنها را دریافت می‌کنند.

شارونان لینچ، مشاور سیاست‌گذاری HIV در سازمان پزشکان بدون مرز که در تدوین اصول راهنمای جدید مشارکت داشته است، می‌گوید: "WHO دریافته است هنگامی که مسئله مبارزه با همه‌گیری HIV مطرح است، زمان مهمترین عامل است."

او می‌گوید با اینکه هزینه‌های گسترش دادن درمان به گروه‌های بیشتر بالا است، اما این راهبرد در نهایت باعث می‌‌شود در آینده شمار کمتری عفونت و مرگ ناشی از HIV رخ دهد.

این اصول راهنمای جدید میزان کلی مخارج جهانی درمان ایدز - که حدود 23 میلیار دلار در سال است- را تا 10 درصد افزایش خواهد داد. روشن نیست که اهداکنندگان کمک‌های مالی برای مقابله با ایدز تا چه حد علاقمند خواهند بود این هزینه‌های بالاتر را تامین کنند.

کد خبر 221273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز