گروه بین‌الملل: کمیسیون اروپا در اجلاسی که در شهر بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد از نمایندگان مختلف مذهبی این قاره خواست تا آنها را در ساختن اروپایی بنا شده بر اساس کرامت انسان‌ها یاری دهند و در ایجاد تحمل و شکیبایی که همانا پایه‌ای برای گفتگو میان فرهنگ‌هاست ایفای نقش کنند.

در این اجلاس که دومین اجلاس رهبران مذهبی اروپا محسوب می‌شود  نمایندگان سرشناس و صاحب نامی‌از مسلمانان شیعه وسنی، مسیحیان پروتستان، ارتدوکس وکاتولیک و یهودیان، رهبران اتحادیه اروپا از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا،‌ رئیس پارلمان اروپایی،  رئیس کمیسیون اروپایی و برخی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا شرکت داشتند.  این اجلاس که با هدف بررسی راهکارهای ایجاد اروپایی بر مبنای حفظ عزّت وکرامت انسانها  برگزار شده بود، رهبران مذهبی حاضر در اروپا  بحث و تبادل نظر کردند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی رئیس مرکز اسلامی انگلیس که به عنوان یکی از رهبران مذهبی جامعه شیعیان اروپا در این اجلاس شرکت داشت ضمن بیان جایگاه رفیع انسان در دین مبین اسلام گفت: از آنجا که ادیان الهی از نظر گوهر ذاتی خود دارای وحدت هستند؛ می توانند در یک فضای صمیمی با صبر و حوصله و تحمل یکدیگر، گفتگوهای سودمند و پر ثمری داشته باشند.

وی با تکیه بر تفاوت‌های فرهنگی موجود در اروپا افزود:  از نظر همۀ ادیان، انسان، موجودی با کرامت است؛ و اسلام نیز بر کرامت انسان صرف نظر از جنسیت، نژاد، زبان، ملیت و دیگر ویژگیهای او، تأکید فراوان دارد و کرامت انسان را طبیعی و ذاتی او می‌داند. این هم به خاطر آن است که خداوند به انسان سرمایه ای به نام خرد و آزادی اراده و اختیار بخشیده است.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه با اشاره به تک بعدی بودن پیشرفت‌های به دست آمده در اروپا گفت:  اروپا، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم برای رشد و پیشرفت همه‌جانبه و نیکبختی، رفاه و آسایش مردم خود، گامهای ارزشمندی را برداشته و کوششهای فراوان و خستگی ناپذیری انجام داده است. و بدان جا رسیده که امروز شاهد آن هستیم. ولی صادقانه باید اعتراف کرد، که در طول این سالها، برای دست یافتن به هدفهای یاد شده، بیشترین توجه و امکانات، به نیمی از وجود حقیقی انسان اروپایی اختصاص یافته و نیم دیگر وجود او، یعنی ارزشهای متعالی معنوی و اخلاقی وی مورد بی مهری قرار گرفته است و به دست فراموشی سپرده شده است. اگر چه توجه به «حقوق فردی»  در زندگی انسان جایگاهی ارجمند دارد، اما تأکید غیر متوازن و نگاه افراطی به آن، نه تنها نیکبختی همه جانبه را به ارمغان نمی‌آورد؛ بلکه بسیاری از ارزشهای متعالی انسانی را به مخاطره می افکند. برای نمونه، امروزه ضربه دهشتناکی که در غرب به کرامت انسان، به خاطر فرو پاشیدن خانواده به ویژه بر کودکان و نوجوانان، مادران، و کهنسالان وارد می شود غیر قابل انکار است. بی شک یکی از عوامل مهم در فرو پاشی خانواده – که هر روز بیش از گذشته شاهد آن هستیم – نگاه غیر متوازن به «حقوق فرد» است.

وی سپس با اشاره به موضوع اجلاس یعنی رسیدن به اروپایی بنا شده بر کرامت انسان گفت:  در پاسخ به این پرسش که آیا ارزشهای مشترک، گفتمان بین فرهنگها و ادیان را گسترش خواهد داد و تحمل و مدارا را نهادینه خواهد کرد؟ پاسخ من مثبت است، ولی توجه به ارزشهای مشترک نباید موجب شود که ارزشهای دیگر ادیان بویژه اقلیتی چون مسلمانان در جامعه اروپا نادیده انگاشته شود و یا بادیده تحقیر به آن نگریسته شود.

معزی آن‌گاه تحمل را یکی از مهمترین راه‌ها برای درک ابعاد وجودی انسانها و نزدیکی میان فرهنگ‌ها دانست و گفت:  اسلام، پیروان دیگر ادیان را به گفتگو دعوت می کند و نیز به مسلمانان آموخته است که با تحمل و مدارا سخنان دیگران را بشنوند و از بهترین آنها پیروی کنند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در سخنرانی خود در دومین اجلاس رهبران مذهبی اروپا و در جایگاه عضو هیأت رئیسه اجلاس ضمن تاکید بر اهمیت تحمل و شکیبایی گفت:  بی تحملی قابل تحمل نیست. زیرا اساسا بدون داشتن صبر و تحمل زمینه درک مذاهب و ایجاد ارزش‌های مشترک پدیدار نخواهد شد.

همچنین‌هانس گرت پوترینگ رئیس پارلمان اروپایی در دیدار با 21 نماینده ارشد مسلمان، یهودی، مسیحی در اروپا از آنها خواست تا پیوسته این ارتباط و گفتگو را میان خود و نمایندگان اتحادیه اروپا و موسسات آن حفظ کنند.

کد خبر 22116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز