ایلام- مجتبی کاور: یکی از موضوعاتی که با گسترش فضای شهر باید مدنظر قرار گیرد طراحی‌ مناسب و مبلمان شهری و همچنین اماکن تفریحی شهر است.

شهربازی

در واقع روحیه نشاط و شادابی شهر باعث می‌شود تا جامعه به سمت شکوفایی قدم بردارد وگرنه چنانچه توجهی به امکانات ورزشی و تفریحی نشود، معضلاتی همچون بیکاری خیلی سریع سرآغاز معضلات دیگر مانند اعتیاد و مهاجرت می‌شود. در استان ایلام نیز دهلران ازجمله شهرستان‌هایی به‌حساب می‌آید که نه فضا و مبلمان شهری مناسبی دارد و نه امکانات ورزشی و تفریحی شایسته. این تازه یک‌طرف ماجراست؛ طرف دیگر ماجرا به غیرایمن بودن همین تعداد محدود وسیله بازی‌ برمی‌گردد که در دهلران وجود دارد. دهلران شهرستانی است که هنوز شهربازی استانداردی در آن یافت نمی‌شود. شرایط آب و هوایی این شهرستان طوری است که خانواده‌ها به‌خاطر گرمای بالای 55درجه تابستان فقط می‌توانند شب‌ها برای تفریح از خانه‌های خود بیرون بیایند و به تنها پارک بزرگ شهر به نام اناران بروند؛ پارکی که بر عکس نامش شباهت زیادی به بیابان دارد. بسیاری از قسمت‌های این پارک خاکی است و با اینکه استانداردهای جدید کفپوش‌های دارای انعطاف را برای محل بازی کودکان اجباری می‌دانند اما وسایل شهربازی کوچک این پارک در محوطه‌ای شنی مستقر شده‌ و راه رفتن در آن به آسانی انجام نمی‌شود. این در حالی است که مردم برای تنوع هم شده به ناچار به این پارک می‌آیند و کودکان خانواده‌ها از ابتدایی‌ترین وسایل بازی‌اش استفاده می‌کنند. اما این پایان قصه شهربازی و پارک بزرگ اناران نیست چرا که رئیس اداره استاندارد دهلران معتقد است تمام وسایل این شهربازی غیراستاندارد بوده و به تازگی اقدام به پلمب آنها کرده است.

محسن اعلائی‌نژاد، رئیس اداره استاندارد شهرستان دهلران در این خصوص گفت: به‌منظور حفاظت از سلامت شهروندان به‌ویژه کودکان در شهرستان دهلران در یک طرح ضربتی تعداد 42وسیله بازی غیراستاندارد پلمب شدند. وی اظهار داشت: متأسفانه وسایل بازی مستقر در پارک اناران دهلران بدون رعایت کردن اصول ایمنی و استاندارد و عدم‌اخذ تأییدیه استاندارد، سلامت شهروندان را تهدید می‌کردند. رئیس اداره استاندارد شهرستان دهلران افزود: اداره استاندارد چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت مکتوب بارها به مسئولان شهربازی درخصوص ایمن نبودن وسایل بازی تذکرات لازم را داده اما متأسفانه آنها بدون توجه به تذکرات این اداره مسیر غیرقانونی را انتخاب کرده و استفاده از وسایل غیراستاندارد را در دستور کار خود قرار داده‌اند، بنابراین این اداره برابر قانون و به‌خاطر حفظ سلامتی شهروندان اقدام به پلمب وسایل بازی پارک اناران کرد. اعلائی‌نژاد بیان داشت: با توجه به اینکه تمام وسایل بازی در پارک اناران در محیطی کاملا باز قرار گرفته می‌طلبد خانواده‌هایی که برای اوقات فراغت خود و بچه‌هایشان به پارک اناران مراجعه می‌کنند از ورود بچه‌های خود به این قسمت پارک جلوگیری کنند تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم. این مسئول تصریح کرد‌: درخصوص استاندارد نبودن وسایل شهربازی در پارک اناران با شهرداری مکاتباتی صورت گرفته اما شهرداری تاکنون توجهی به این مکاتبات نداشته است. رئیس اداره استاندارد شهرستان دهلران گفت: وسایل غیراستاندارد در پارک اناران شامل 19تاب تک‌نفره، 4تاب خانوادگی، چرخ‌فلک زمینی، پیست ماشین برقی، اتاق توپ کودکان، سرسره بادی کودکان، کشتی‌برقی، تاب‌برقی بزرگسال، قطار و قایق کودک و... است.

فراموشی ایلام و مهران

مردم ایلام و شهرستان‌های این استان ازجمله مهران و دهلران در طول سال‌های جنگ استقامت‌های جانانه‌ای در برابر دشمن داشتند و زنان و مردان این خطه مرزی کشور با گذشت و از دست دادن عزیزانشان فداکاری‌های بسیار کردند، اما حالا و با گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی همچنان محرومیت‌هایی از بیکاری گرفته تا کمبودهای درمانی و تفریحی آنها را رنج می‌دهد. ایلا‌م در حال حاضر از لحاظ بسیاری از شاخص‌ها از دیگر استان‌ها عقب افتاده‌ و شاخص پایین توسعه آن در ابعاد فرهنگی و تفریحی نیز دیده می شود؛ مرکز این استان هم به گفته آمارهای شورای شهرش از تمام امکانات فرهنگی و تفریحی نظیر فرهنگسرا، سینما، تئاتر، شهربازی مناسب و... بی‌بهره است و اعتبارات موجود کفاف محرومیت‌زدایی‌ را نمی‌دهد.

درحالی‌که امروز (دهم تیرماه) در تقویم به نام سالروز آزادسازی شهر مهران نامگذاری شده و این هفته نیز به نام هفته پایداری است اما آنطور که باید و شاید این روز مهم در کشور بزرگ داشته نمی‌شود. تاریخ هرگز دهم تیرماه سال۱۳۶۵‬را فراموش نخواهد کرد زیرا در این روز دلاوران صحنه نبرد در یک حمله قهرمانانه در عملیاتی به‌نام «یا ابوالفضل‌العباس» در جبهه‌های جنوب حماسه آفریدند و شهر مهران را از اسارت آزاد کردند.

این در حالی است که هم‌اکنون اگر وارد استان ایلام شوید هنوز خرابه‌های جنگ موجود است. امروز گردوغبار به واسطه نزدیکی استان ایلام به کشور عراق مردم را کلافه کرده و در کنار گردوغبار گرمای بالای 40درجه در فصل تابستان نیز بر مشکلات مردم افزوده است؛ اگرچه گفته می‌شود در قسمت‌های جنوبی استان ایلام نیز به‌خاطر بی‌توجهی کانون‌های تولید ریزگردی در بیابان‌ها تشکیل شده است.

کد خبر 221148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز