تجهیز بوستان‌ها و ایجاد فضاهای بازی مناسب برای کودکان، یکی از مطالبه‌های اهالی محله «صادقیه» است.

میعاد

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  در همین راستا شهربازی «میعاد» در بوستان میعاد برای فراهم کردن اوقات شاد و پرنشاط کودکان در سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شد. کودکان قدم به دنیای بازی گذاشتند و اهالی این اتفاق را به فال نیک گرفتند. ۹ شهربازی به‌عنوان شهربازی‌های ناایمن در شهر تهران معرفی شدند که یکی از آنها شهربازی بوستان میعاد است. اکنون با گذشت چند سال از فعالیت شهربازی میعاد، اعلام شده است که این مکان ناایمن بوده و باید متوقف شود. هرچند که منبع این خبر در فضای مجازی مشخص نیست. به همین بهانه برای اطلاع از صحت این خبر و هم‌چنین ایمن یا ناایمن بودن وسایل شهربازی با «علی محمدی»، مدیر این شهربازی و «مهدی رحمانی»، شهردار ناحیه ۵ منطقه ۵ و اهالی محله درباره این شهربازی و امکاناتش صحبت کردیم.  

«شهره‌آبادی» از ساکنان این محله و مادر «پارمیدا» ۴ ساله است. او به محوطه شهربازی نگاهی می‌اندازد و می‌گوید: «چند ماهی می‌شود که این شهربازی فعالیت نمی‌کند. مهم‌ترین مشکل این شهربازی کوچک بودن آن است. شهربازی باید بزرگ باشد تا بچه‌ها احساس راحتی کنند. دخترم شهربازی را خیلی دوست دارد، اما باید مدام مراقبش باشیم که با وسیله‌ها یا افراد برخورد نکند. به همین دلیل هربار که می‌آمدیم تا وقتی که به خانه باز گردیم او را همراهی می‌کردم تا اتفاقی برایش رخ ندهد.» وی بر این باور است که اگر مسئولان فضای بزرگ‌تری به شهربازی اختصاص دهند، برای والدین و کودکان نیز بهتر است.

«مـیعاد» را تجهیز و به روز کنید

  • نصب وسایل جدید

«امیر» با دوچرخه مشغول بازی در پارک است و پدرش هم کمی آن سوتر بر روی صندلی نشسته و با نگاهش او را دنبال می‌کند. او درباره تجهیزات شهربازی میعاد می‌گوید: «سال‌ها است ساکن محله هستم و روز افتتاح شهربازی را خوب به یاد دارم. بسیاری از وسایل اینجا قدیمی است و دیگر جذابیتی برای بچه‌ها ندارد. انتظار داشتیم در سال‌های اخیر وسایل جدیدی در شهربازی نصب می‌شد که متأسفانه این کار انجام نشده است.» به گفته پدر امیر، بچه‌های نسل امروز گرایش زیادی به مدرن بودن دارند و هر روز خواسته‌های جدیدی را مطالبه می‌کنند. بنابراین مسئولان بهتر است به این نیاز کودکان توجه کنند. «متین» و «مانی» دوقلوهایی هستند که به همراه مادرشان برای بازی به بوستان آمده‌اند. مادر از امکانات رفاهی داخل شهربازی ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: «آپارتمانمان کوچک است و بچه‌ها فضای بازی مناسبی ندارند.

به همین دلیل هر روز عصر آنها را به بوستان میعاد می‌آورم تا تفریح کنند. اینجا صندلی و جایی برای نشستن نیست و همه ساعتی را که بچه‌ها مشغول بازی هستند، باید بایستم. مسئولان علاوه بر کودکان باید به فکر والدین نیز باشند. چراکه بعضی از بچه‌ها همراه با پدر و مادر بزرگشان می‌آیند و نیاز است آنها جایی بنشینند و استراحت کنند.» متین دوست دارد با وسایل شهربازی، بازی کند، اما شهربازی چند ماهی تعطیل شده است. مادرش موضوع را برایش توضیح می‌دهد، اما دلایل مادر او را قانع نمی‌کند. «زهرا رضایی»، مادر متین اشک‌های پسرک را پاک می‌کند و می‌گوید: «خیلی وقت‌ها پسرم را برای تفریح به این شهربازی می‌آوردم. بچه‌ها دوست دارند در فضای شاد و رنگارنگ تفریح کنند، اما اینجا نیاز به ایمن‌سازی دارد. چون برخی از وسایل بازی خراب هستند. برای مثال، کمربند ایمنی آنها کار نمی‌کند. ایمنی، شرط اول و دلیل مهمی برای اطمینان و مراجعه خانواده‌ها به شهربازی است.»

«مـیعاد» را تجهیز و به روز کنید

  • شهربازی نیازمند توجه بیشتر است

«علی مرادی» پدر دایانا ۶ ساله است. او به مشکلات این شهربازی اشاره می‌کند: «اینجا متعلق به کودکان و مستهلک بودن وسایل و تجهیزات ممکن است آسیب‌های جدی و حتی جبران‌ناپذیری برای شهروندان کوچک به وجود آورد. بنابراین بهتر است مسئولان با رعایت برخی از نکات و انجام کارهای ساده از وقوع حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری کنند.» مرادی به نامناسب بودن کفپوش شهربازی اشاره و عنوان می‌کند: «گذر زمان سبب فرسودگی و استهلاک کفپوش‌های شهربازی شده است. راه رفتن بر روی آنها موجب آسیب‌دیدگی کودکان می‌شود و متأسفانه مسئولان توجه‌ای به این امر ندارند. هم‌چنین ورودی و حتی فضای داخلی شهربازی میعاد برای کودکان معلول مناسب‌سازی نشده است. مسئولان می‌توانند در راستای ارائه خدمات به این کودکان، رمپ ایجاد کنند.»

«مـیعاد» را تجهیز و به روز کنید
رحمانی/ شهردار ناحیه5
  • در صورت تأیید ناایمنی، شهربازی پلمب می‌شود

قرارداد این شهربازی جزو قراردادهای شهرداری منطقه و زیر مجموعه اداره حقوقی است. «رحمانی» شهردار ناحیه ۵ منطقه ۵ درباره فعالیت این شهربازی می‌گوید: «چون این شهربازی در محدوده ناحیه۵ واقع شده، اقدامات اجرایی و پیگیرانه به عهده ماست. اکنون این خبر رسانه‌ای شده، ولی اینکه کدام یک از ارگان‌های تعیین‌کننده استاندارد شهربازی‌ها آن را اعلام و عنوان کرده مشخص
نیست. برای مشخص شدن ایمن یا ناایمن بودن وسایل این شهربازی اداره استاندارد باید بر اساس آیتم‌ها و جدول‌بندی‌های استاندارد شهربازی آن را تأیید یا رد کند. همچنین آتش‌نشانی نیز می‌تواند در این‌باره تصمیم بگیرد. در صورتی که این خبر و صحت آن از سوی ارگان‌های تأیید و کتباً به شهرداری ناحیه ابلاغ شود، شهرداری این شهربازی را در صورت نداشتن موارد ایمنی پلمب می‌کند.»

«مـیعاد» را تجهیز و به روز کنید
علی محمدی/ مدیر شهربازی میعاد

  • ایمنی وسایل بازی دوباره درحال بررسی است

برای جویا شدن از دلیل ناایمن اعلام شدن این شهربازی به سراغ «علی محمدی»، مدیر شهربازی میعاد می‌رویم. او در ابتدای صحبت‌هایش با بیان اینکه همه وسایل و تجهیزات شهربازی هر سال از سوی کارشناسان بررسی و استانداردسازی می‌شوند، می‌گوید: «معمولاً مجوز استاندارد شهربازی‌ها یک ساله صادر می‌شود و هر سه ماه یک بار، بازرس استاندارد برای بازبینی دستگاه‌ها مراجعه می‌کند تا کیفیت و سالم بودن آنها را بررسی کند. والدین مطمئن باشند، قدیمی بودن وسایل بازی دلیل بر فرسودگی آنها نیست. چراکه هر سال کارشناسان به اینجا می‌آیند و ایمنی و استاندارد وسایل را بررسی می‌کنند و اگر معیوب باشند، اجازه استفاده از آنها را نمی‌دهند.»

  • پایان قرارداد و تعطیلی شهربازی

به گفته محمدی، زمستان سال گذشته، استانداردسازی وسایل شهربازی از سوی کارشناسان بررسی شده است: «مدتی است که قرارداد ما با شهرداری به پایان رسیده است. به همین دلیل امسال برای استانداردسازی مجموعه اقدام نکرده‌ایم. اکنون شهرداری منطقه دوباره برای تمدید قرارداد اعلام آمادگی کرده است. بر همین اساس ما برای گرفتن تأییدیه استاندارد به اداره «استاندارد ایران» مراجعه کردیم و مراحل اداری آن انجام شده است و منتظر بازدید بازرس و ناظری از مجموعه هستیم. در صورتی که وسایل نیاز به تعمیر داشته باشد، بی‌ تردید برای حفاظت از جان کودکان و اطمینان خانواده‌ها از ایمن بودن وسایل بازی این کار را انجام می‌دهیم. به باور من تأییدیه استاندارد برای شهربازی مهم و ضروری است. چراکه پای جان یک یا چند نفر در میان است. بیش از ۶ ماه از آخرین تأییده استاندارد این مجموعه می‌گذرد و از سوی دیگر این شهربازی تعطیل بوده و فعالیتی نداشته است. اما برای از سرگیری فعالیت این شهربازی، لازم است ایمن یا ناایمن بودن وسایل آن تأیید شود.» او در ادامه می‌گوید: «تلاش کردیم از همه فضا برای ارائه خدمات بهتر به کودکان استفاده کنیم، اما کوچک بودن اینجا خدمت‌رسانی ما را محدود کرده است. بنابراین در چنین مکان کوچکی امکان نصب وسایل و تجهیزات مدرن و جدید وجود ندارد. قطار، ماشین، ترامپلی، هواپیما، استخر توپ و تاب، برخی از بازی‌های پرطرفدار شهربازی میعاد است.»

کد خبر 616573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha