گروه اقتصادی- محمد عدلی: با گذشت بیش از 2 هفته از انتخابات ریاست‌جمهوری، بازارهای سرمایه‌ای کشور در حال تجربه شرایط جدیدی نسبت به روزهای منتهی به انتخابات هستند.

به گزارش همشهری، ایجاد امید به بهبود اوضاع اقتصادی، شرایط را برای خروج سرمایه‌ها از بازارهای واسطه‌ای نظیر طلا، ارز و مسکن فراهم کرده است تا نرخ‌ها در این بازار‌ها نیز روندی نزولی را در پیش بگیرد. قیمت مسکوکات و دلار که بلافاصله پس از انتخابات ریزش کرد تا نشانه‌ای از هجوم دلارهای خانگی به بازار ارز و خروج سرمایه‌ها از آن باشد.

در بازار مسکن اما اوضاع آرام‌تر پیش می‌رود. به گفته فعالان این بازار، بسیاری از فروشندگان خانه و سازندگانی که با توجه به شرایط چند‌ماه پیش بازار مسکن، صبر کرده بودند تا با مشخص شدن نتایج انتخابات، تصمیم‌گیری کنند، این روزها تمایل زیادی به فروش واحد مسکونی خود پیدا کرده‌اند. این موضوع عرضه را در بازار افزایش داده و از روند صعودی قیمت‌ها جلوگیری کرده است. یکی از مشاوران املاک تأکید کرد: طی 2 هفته گذشته، رکود قابل‌توجهی در بازار مسکن ایجاد شده است. خریداران دست نگه‌داشته‌اند چراکه امیدوارند در ماه‌های آینده قیمت‌ها کاهش یابد و شرایط به‌وجود آمده در بازار طلا و ارز بر بازار مسکن تأثیر بگذارد.

سلیمی، یکی از مشاوران املاک که در منطقه پونک تهران فعالیت می‌کند، به همشهری گفت: رکود در بازار موجب شده تا فروشندگان مسکن که پول لازم دارند، حاضر به کوتاه آمدن بر سر قیمت شوند و همین موضوع قیمت هر متر آپارتمان را حدود 300هزار تومان کاهش داده است.علی یزدانی یکی دیگر از مشاوران املاک فعال در محله میرداماد تهران به همشهری گفت: طی یک سال گذشته قیمت آپارتمان و زمین کلنگی نزدیک به دوبرابر افزایش یافته اما در 2 هفته اخیر، خرید و فرش و حتی قراردادهای اجاره، به حداقل رسیده است.

خریداران و مستأجران در انتظار کاهش قیمت مسکن، بعد از روی کار آمدن دولت جدید هستند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند در این شرایط وارد بازار نشوند. این مشاور مسکن اذعان کرد: همه‌ساله در این فصل، جابه‌جایی مستأجران رونق می‌گیرد اما امسال از این رونق هم خبری نیست. صاحبخانه‌ها به جای دردسر پیدا کردن مستأجر، با اندکی افزایش اجاره، به‌دنبال تمدید قرارداد با مستأجر خود هستند. در این شرایط بازار مسکن هم در بخش اجاره و هم در بخش خرید و فروش روزهای آرامی را سپری می‌کند.

کد خبر 220924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز