سهامداران صنعت خودرو ایران برای نخستین‌بار در 2دهه گذشته امسال متحمل زیان شده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، تازه‌ترین خبرها نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی‌ ایران امسال به‌احتمال فراوان در مجامع عمومی سالانه خود هیچ سودی برای تقسیم ارائه نخواهند داد. طبق این گزارش‌ها، زیان هر سهم ایران‌خودرو در مجمع عمومی صاحبان سهام براساس اطلاعیه رسمی و صورت‌های مالی حسابرسی نشده که در سایت کدال منتشر شده است 49تومان خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود، شرکت سایپا هم امسال شرایط مشابهی را تجربه کند؛ هرچند هنوز برآورد دقیقی از عملکرد مالی سایپا در سال مالی گذشته منتشر نشده است اما آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که زیان هر سهم این شرکت نیز بیش از 77تومان خواهد بود که پیش از این به‌صورت رسمی از سوی این شرکت منتشر شده است.

دلایل 3گانه

کارشناسان بازار سرمایه 3دلیل اصلی را برای این موضوع برمی‌شمرند؛ نخست ابهام به‌وجودآمده بر سر قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در چند‌ماه گذشته و بلاتکلیفی تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است. دومین دلیل پرداخت نشدن تسهیلات وعده داده شده توسط دولت به‌خودروسازان در یک سال گذشته است. دلیل سوم هم اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا و سایر دولت‌های غربی علیه صنعت خودروی ایران است.

به‌نظر می‌رسد اکنون در آستانه فصل مجامع شرکت‌های مطرح خودروسازی در بازار سرمایه سودی برای تقسیم بین سهامداران ندارند. بنابراین سهامداران شرکت‌های خودروسازی در آستانه برگزاری مجامع امسال باید با درایت و آگاهی از وضعیت خودروسازان اصراری به تقسیم سود نقدی نداشته باشند تا این سود هرچند اندک صرف رفع مشکلات عدیده خودروسازان شود.
با اتفاقاتی که در یک‌سال اخیر در صنعت خودرو رخ داده است می‌توان گفت که این صنعت بدون توجه مسئولان دیگر نمی‌تواند از صنایع پیشرو بورس باشد و زنگ خطر برای این صنعت و سهامداران آن مدت‌هاست که به صدا درآمده و باید فکری اساسی به حال این صنعت حساس بورس کرد.

کاهش تولید سایپا و ایران‌خودرو

ایران تا پیش از این بزرگ‌ترین صنعت خودروی خاورمیانه را در اختیار داشت به‌طوری که در سال 90تیراژ تولید خودروهای داخلی از مرز یک میلیون دستگاه نیز گذشت. 2شرکت ایران‌خودرو و سایپا همواره در جمع 20خودرو‌ساز بزرگ جهان حضور داشته‌اند اما آثار افزایش نرخ ارز نه فقط از سود شرکت‌های بزرگ این صنعت کاسته بلکه شرکت‌های مطرح این گروه را با کاهش قیمت و زیان روبه‌رو کرده؛ به این ترتیب سهام خودروسازان بورس حال و روز خوشی ندارد به‌طوری که علاوه بر بحران ارزی، کاهش شدید تولید و درآمد هم این شرکت‌ها را تهدید می‌کند و موجب رسیدن قیمت هر سهم بسیاری از این شرکت‌ها به زیر قیمت اسمی شده است.

کاهش شدید قیمت

بررسی روند قیمتی سهام شرکت‌های مطرح خودروسازی نیز نشان می‌دهد نماد سهام ایران‌خودرو از 13خرداد‌ماه متوقف است و سهام شرکت‌های ایران‌خودرو دیزل، موتورسازان تراکتورسازی ایران، سایپا دیزل، زامیاد و پارس خودرو زیر قیمت اسمی معامله می‌شود و قیمت سهام سایپا، گروه بهمن و ایران‌خودرو نیز کمی بالاتر از قیمت اسمی قرار دارد.

گروه خودرو و ساخت قطعات در بورس با 31شرکت و سرمایه41هزار و 640میلیارد ریالی، ارزش بازاری معادل 40میلیون و 230هزار میلیارد ریال دارند. شرکت‌های سایپا با سرمایه 10هزار و400میلیارد ریال، ایران خودرو با سرمایه 9هزار و 600میلیارد ریال و گروه بهمن با سرمایه 5هزار و 70میلیارد ریال بزرگ‌ترین شرکت‌های این گروه هستند.

زیان 9ماهه

آخرین بررسی‌ها از وضعیت سهام خودروسازان در بورس نشان می‌دهد که از 9‌ماه پیش و درست از زمانی که قیمت ارز در بازار داخلی افزایش یافت، مشکلات خودروسازان بورس هم افزایش یافت، به‌طوری که مهم‌ترین شرکت‌های این گروه دراین مدت بین 15تا 50درصد از ارزش دارایی‌هایشان کاسته شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از شرکت‌هایی که در گروه خودروسازی سهامشان در بورس دادوستد می‌شود در 9‌ماه گذشته با زیان مواجه شده‌اند و در میان آنها وضعیت سهام 10شرکت بسیار بدتر از دیگر شرکت‌های این گروه است.

این در حالی است که 2شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا هم در میان این 10شرکت قرار دارند. این اطلاعات نشان می‌دهد که سهامداران این 10شرکت به‌طور میانگین بین5/5تا 51درصد زیان کرده‌اند و پیش‌بینی سود آنها هم به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. در این میان در طول 9ماه گذشته بیش از 20درصد از ارزش سهام شرکت ایران‌خودرو و 14درصد از ارزش سهام سایپا کاسته شده است.

کد خبر 220902
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز