یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: ارزش بورس تهران در یک رویداد بی‌سابقه در طول دو روز 10هزار میلیارد تومان، معادل 4 میلیارد دلار افزایش یافت و شاخص کل بورس هم در این مدت رکورد جدیدی از خود برجای گذاشت و برای نخستین‌بار از مرز 51 هزار واحد عبور کرد.

بورس تهران

به گزارش همشهری، از 24خرداد تاکنون که نتیجه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشخص شده است بورس تهران هر روز یک رکورد تازه به ثبت رسانده است. شتاب رشد بورس تهران در طول دو روز گذشته به نحو غیرقابل باوری افزایش یافته و شاخص کل بورس تهران فقط در طول دو روز بیش از3.5درصد معادل دو هزار واحد رشد کرده است.

از روز شنبه حجم تقاضا برای خرید سهام در بورس به‌شدت افزایش یافته و شرکت‌های زیادی با صف سنگین سهامداران برای خرید مواجه شده‌اند این موضوع موجب شد ارزش کل بورس تهران در طول 2روز گذشته نزدیک به 10هزار میلیارد تومان معادل 4میلیارد دلار(با احتساب ارز مبادله ای) افزایش یابد و شاخص کل بورس تهران برای نخستین‌بار در طول تاریخ 46ساله‌اش از مرز 51هزار واحد عبور کند. تحلیلگران بر این باورند که اعتماد بازار سهام به دولت جدید اصلی‌ترین دلیل رشد شاخص‌های بورس است.

بازده 300درصدی بورس در 3سال

در ادامه صعودهای شگفت انگیز، بازار سهام، دیروز هم رکورد جدیدی ثبت کرد. تازه‌ترین رکوردشکنی بازار سهام، بازده سرمایه‌گذاران را در 100روز سپری شده از سال92 به 35درصد نزدیک کرد. آمارهای رسمی بازارسهام نشان می‌دهد: از سال89 تا‌کنون شاخص کل از محدوده 12هزارو613‌واحد به ارقام بالاتر از 51هزار واحد رسیده و با رشد 38هزارو400‌واحدی، بازدهی 300درصدی را برای سرمایه‌گذاران به همراه آورده است.

مقایسه ثبت رکوردها

بررسی روند بازار نشان می‌دهد؛ شاخص کل در سال89 معادل 11رکورد تازه را ثبت کرد و از رقم 12هزار واحد به 26هزار واحد رسید اما این روند در سال 90 به ثبت 3رکورد جدید محدود شد و شاخص از 23هزارو700 واحد به 26هزارو280 واحد رسید. سال91 هم با ثبت 12رکورد به پایان رسید. اما امسال از همان روزهای ابتدایی، شاخص کل با رکورد‌شکنی‌های ادامه دار، چشم‌ها را خیره کرد. بازار در همان روزهای ابتدای امسال با عبور از مرز 39هزار واحد، رکوردی جدید ثبت کرد. در اردیبهشت‌ماه دماسنج بازار 5 رکورد جدید ثبت کرد و از 39هزار به 45هزار واحد رسید.

روزهای طلایی پس از انتخابات

اما طلایی‌ترین روزهای بازار سهام پس از برگزاری انتخابات رئیس‌جمهوری و از 25خردادماه آغاز شد. از آن روزبه بعد شاخص بورس روزانه هزار واحد رشد کرد و هر روز رکوردی جدید ثبت شد. به این ترتیب شاخص کل در 25خرداد کانال 46هزار، 26خرداد کانال 47هزارو 27خرداد کانال 48هزار را ثبت کرد. پس از چند روز استراحت، سیر صعودی پرسرعت بازار دوباره آغاز شد. پنجم تیرماه یازدهمین رکورد بازار با عبور از کانال 49هزار ثبت شد و در روز شنبه و 8تیر‌ماه شاخص کل با صعود 2درصدی رکورد جدید 50هزار واحد را ثبت کرد و درنهایت دیروز با عبور از مرز 51هزار واحد سیزدهمین رکورد خود را ظرف 3‌ماه به ثبت رساند. به این ترتیب بازده بازار در 100روز نخست سال به 34درصد رسید.

تحلیل رئیس سازمان بورس از نقش انتخابات

علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در تحلیل شرایط فعلی بازار سهام به نقش حضور گسترده مردم در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری اذعان کرد و گفت: برگزاری پرشور یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و تحقق حماسه سیاسی، در روزهای اخیر اثر مثبتی بر صعود و رکوردشکنی‌های بازار سرمایه داشته است.

او ادامه داد: افزایش سود آوری بنگاه‌ها در بهار امسال یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل رشد بازار سهام است. چنان که گزارش‌های منتشر شده از افزایش سود و تحقق پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس و فرابورس در مقایسه با سال قبل حکایت دارد. او افزود: برگزاری فصل مجامع از دیگر عوامل اثر‌گذار در بازار سهام است، با توجه به اینکه تا پایان تیر‌ماه جاری مجامع شرکت‌ها برگزار می‌شود و شرکت‌ها سود محقق شده خود را بین سهامداران تقسیم می‌کنند.

عرضه جدید و رکود بازارهای رقیب

صالح آبادی با اشاره به عرضه سهام بزرگ‌ترین شرکت دولتی دربورس گفت: عرضه سهام بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی (هلدینگ خلیج‌فارس) که یکهزار میلیارد تومان از سهام آن در عرضه اولیه فروخته شد، رونق خوبی در بازار سرمایه ایجاد کرد. رئیس سازمان بورس عقب ماندن بازارهای موازی را عامل چهارم رشد بازار سهام اعلام کرد و گفت: بازارهای رقیب مانند سکه و طلا به‌دلیل افت شدید جهانی، تثبیت نرخ ارز و حتی کاهش آن، سرمایه‌های در گردش مردم را به سمت بازار سرمایه و تولید هدایت کرده است.

کد خبر 221089
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز