همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور عراق اعلام کرد: افسران انگلیسی حاضر در عراق اقدامات زیادی را برای برقراری ارتباط میان دولت و شورشیان سنی این کشور انجام داده و با رهبران این شورشیان دیدار کرده اند.

به گزارش مهر، جلال طالبانی در گفتگو با روزنامه دیلی تلگراف خاطر نشان کرد: افسران انگلیسی حاضر در عراق مذاکرات پنهانی را با رهبران شورشیان سنی این کشور انجام داده اند و نقش کلیدی را در برقراری ارتباط دولت با رهبران شورشی که به منظور کاهش سطح ناآرامی در عراق انجام شده، ایفا کرده اند.

وی افزود: بعد از انجام این مذاکرات که نتایج بسیار مثبتی را به همراه داشت رهبران شورشی درباره ادامه ناآرامی ها دچار اختلاف نظر شده اند.

طالبانی که در سفر چندی قبل خود به انگلیس با دیلی تلگراف مصاحبه کرده بود، در ادامه گفت: در دیدار ما تمام رهبران شورشی به غیر از رهبران گروههایی که با شبکه القاعده در ارتباط هستند حضور داشتند؛ هر چند که مخالفت هایی با من، نوری المالکی و افسران انگلیسی درباره انجام این دیدار ها صورت گرفت اما با وجود تمام این مخالفت ها ما با رهبران شورشی دیدار کرده و از نتایج این دیدار نیز راضی هستیم.

ادعای شورشیان علیه ایران

روزنامه دیلی تلگراف در ادامه مدعی شده : به اعتقاد شورشیان سنی عراق،  ایران بیش از کشورهای غربی، امنیت عراق را تهدید می کند. طالبانی در پاسخ به این ادعا گفت: شورشیان سنی هم اکنون، ایران را به عنوان یک تهدید بزرگ قلمداد می کنند و این در حالی است که تا چندی پیش آنها آمریکا را بزرگترین تهدید پیش روی عراق معرفی می‌کردند؛ باید بگویم اختلافات زیادی میان سنی ها درباره این طرز فکر وجود دارد.

نگرانی از جانشین بلر

رئیس جمهور عراق در ادامه از تونی بلر به عنوان یکی از طراحان برقراری دموکراسی یاد کرده و از این نکته ابراز نگرانی کرد که تغییر نخست‌وزیر انگلیس می‌تواند سبب تسریع روند خروج نظامیان انگلیسی از عراق شود.

زمانی که از طالبانی درباره زمان خروج نیروهای خارجی از عراق سوال شد، پاسخ داد: به نظر من نیروهای انگلیسی و آمریکایی نباید پیش از پایان سال 2008 میلادی عراق را ترک کنند ؛ ما در سال جاری و سال آینده میلادی ائتلاف خود در عراق را مستحکم می کنیم و آنگاه با نیروهای خارجی خداحافظی می کنیم ؛ نیروهای انگلیسی نقش بسیار مهمی را در تامین امنیت عراق و محافظت از ذخایر نفتی این کشور بر عهده دارند و ما از آنها متشکریم.

تفاهم با شورشیان

طالبانی با اشاره به اینکه دولت عراق هم اکنون تحت فشارهای داخلی و خارجی زیاد قرار دارد گفت: ما در تلاشیم تا تمام گروه‌های شورشی را با هم متحد کنیم و اگر موفق به انجام این کار شویم آنگاه عراق فقط با یک تهدید مواجه خواهد بود و آن وجود شبکه القاعده در این کشور است ؛ اگر ما با هم متحد شویم ریشه کن کردن القاعده در عراق کار چندان مشکلی نخواهد بود.

برای انجام این کار ما باید مقدمات همکاری تمام گروههای عراقی را در امور جاری عراق فراهم کرده و تمام گروهها را در اداره کشور دخالت دهیم ؛ در مرحله اول ما نیازمند وحدت ملی هستیم؛ ما باید گروه‌های سنی را از این نکته مطمئن کنیم که همکاری آنها با دولت برای عراق ضروری است و گروه‌های سنی از دوستان نزدیک ما هستند.

کد خبر 22082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز