همشهری آنلاین: رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت: سایت‌های جدیدی را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای شناسایی کرده ایم که اطلاعات آنها در حال نهایی شدن است و در آینده نزدیک محل آنها را با ذکر مشخصات جغرافیایی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده می‌دهیم.

فریدون عباسی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی اتم اکسپو ۲۰۱۳ و همایش برق هسته‌ای در قرن ۲۱ در روسیه در جمع خبرنگاران خارجی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه کشورمان برای ساخت نیروگاههای هسته ای جدید اظهار کرد: برنامه ما ساخت چهار راکتور یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ مگاواتی در نیروگاه بوشهر بوده است که یک واحد آن در حال فعالیت است و برای ساخت دو واحد دیگر نیز برنامه ریزی کرده ایم. پس از ساخت دو واحد برنامه ریزی شده نیز درباره ساخت واحد چهارم تصمیم می گیریم.

به گزارش ایسنا؛ رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره وضعیت همکاری های ایران و شرکت روس اتم گفت: با روس اتم در ساخت واحد نخست نیروگاه بوشهر همکاری خوبی داشته ایم و امیدواریم در آینده برای ساخت واحدهای دیگر با این شرکت همکاری داشته باشیم.

وی همچنین از آغاز اقدامات ساخت راکتورهای آب سنگین در داخل کشور خبر داد و گفت: علاوه بر این طراحی راکتور ۳۶۰ مگاواتی نوع آر تی دبلیو تقریبا به پایان رسیده است و تجهیزت اصلی مدار اول آن در حال ساخت در داخل است. اگر شرکتهایی بخواهند با ما همکاری کنند، از آن استقبال می کنیم.

عباسی درباره وضعیت جاری نیروگاه بوشهر نیز اظهار کرد: نیروگاه هسته ای بوشهر هم اکنون با توان یک هزار مگاوات در حال فعالیت است.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: پیمانکار روس باید شماری آزمایش انجام دهد تا نیروگاه را به ما تحویل دهد. نیروگاه هسته ای بوشهر بعد از انجام آزمایش های لازم و آمادگی طرف روسی به صورت نهایی به ما تحویل داده می شود.

وی در برابر پرسشی درباره احتمال تغییر سیاستهای هسته ای ایران در دوره جدید پاسخ داد: برنامه هسته ای ایران دو هدف تامین برق و رفع نیازهای مردم را دنبال می کند و نیاز ما بر اساس این دو هدف ثابت است و تغییری نمی کند. تولید سوخت و غنی سازی ما نیز متناسب با رفع همین نیازهاست.

عباسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سایت فردو اظهار کرد: مرکز فردو تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای است و ما فعالیت های خود را در این مرکز متناسب با آنچه به آژانس اعلام کرده، ادامه می دهیم. همچنین در نظر داریم راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاواتی بسازیم. این راکتور از نوع استخری آب سبک و به روز شده و پیشرفته تر از راکتور تحقیقاتی تهران است. طراحی این راکتور تمام شده و منتظر به دست آوردن پارامترهای نهایی محل استقرار آن هستیم. بزودی عملیات کارگاه برای ساخت راکتور شروع می شود.

کد خبر 220785
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز