مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دبیر انجمن خودروسازان گفت: افزایش قیمت خودرو متناسب با قیمت ارز نبوده است تا افت نرخ ارز ، کاهش قیمت خودرو را در پی داشته باشد.

ساسان قربانی

به گزارش اکونیوز، مهندس ساسان قربانی با بیان مطلب فوق افزود: در سال گذشته که قیمت ارز به صورت سرسام آوری افزایش یافت هیچگاه قیمت خودرو به آن اندازه ارز افزایش نیافت.

وی در ادامه عنوان کرد: در پی افزایش قیمت ارز تولیدکنندگان قطعه و خودرو با ضرر هنگفتی روبرو شدند که سبب کاهش شدید تولید خودرو گردید به طوری که شاهد سقوط 6 پله‌ای رتبه این صنعت (از سیزده به نوزدهم) در جهان بودیم.

این استاد دانشگاه به تعادل عرضه و تقاضا به عنوان تنها را منطقی کاهش قیمت اشاره کرد و گفت: کاهش عرضه در صنعت خودروسازی سبب شد این تعادل ازبین برود و قیمت خودرو افزایش یابد بنابراین برای بازگشت به دوران رشد خودروسازی باید مشکل تولید را برطرف نمود.

قربانی با انتقاد از نحوه و سازمان های قیمت گذاری خودرو افزود: قیمت هر محصول را باید تولیدکننده آن تعیین کند و درهیچ جای دنیا قیمت خودرو در خارج از آن صنعت تعیین نمی شود و سازمان حمایت و شورای رقابت مراجع مناسبی برای این موضوع نیستند زیرا ابزارها و افراد متخصص را ندارند.

وی در توضیح این مطلب گفت : مشکلات در تولید و عرضه خودرو از زمانی شدت گرفت که پای افراد و ارگان های غیرمتخصص برای قیمت گذاری به این صنعت باز شد ، همان زمان بود که کیفیت نیز از بین رفت.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به سوال اکونیوز در این مورد که انحصار خودروسازان سبب شد تا آنها کیفیت را نادیده بگیرند ، گفت : آزاد کردن واردات خودرو پاک کردن غیر منطقی صورت مسئله است ،در حقیقت این موضوع باید از مسیر اصولی پیگیری شود ، برای افزایش کیفیت در خودروها روش های منطقی با برنامه ریزی منسجم و علمی وجود دارد.

قربانی تاکید کرد: قیمت گذاری در جایی غیر از بخش تولید اشتباه است به معنای دقیق تر برای رشد صنعتی باید قیمت ها در صنعت تعیین شده و به وسیله سازمانی که ابزار کنترلی را در اختیار دارد و از توانمندی و مشکلات تولید اطلاع دارد نظارت شود.

با جمع بندی مطالب بالا نمی‌توان انتظار داشت با روند نزولی افت نرخ ارز قیمت خودرو کاهش یابد چرا که ابتدای هفته جاری پس از حضور دکتر نوبخت در برنامه پایش و انتقاد وی از عملکرد مدیران خودروساز و وعده کاهش قیمت خودرو، این انجمن در نامه‌ای خطاب به مشاور اقتصادی رئیس جمهور منتخب، کاهش قیمت خودرو را غیر ممکن دانسته‌اند و تحریم‌ها را عامل اصلی کاهش تولید خود عنوان کرده‌اند.

اما روز گذشته مهندس شافعی، رئیس سازمان ایدرو گفته بود: با افت 20درصدی بهای ارز کاهش قیمت خودرو دور از انتظار نیست، همچنین نمایندگان ناظر در شورای رقابت و اعضای کمیسیون اصل 90 نیز در گفتگو با اکونیوز از کاهش قطعی قیمت خودرو خبر داده بودند.

کد خبر 220570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز