مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه شهری: روزانه تقریبا 3 میلیون و 500 هزار سفر شهری توسط مسافربرهای شخصی انجام می‌شود.

این رقم اگرچه تقریبی است، اما این واقعیت که مسافربرهای شخصی معادل تاکسی‌های پایتخت شهروندان را در سطح شهر جابه‌جا می‌کنند انکارناپذیر است. در طول سال‌های گذشته، زمزمه جلوگیری از فعالیت آنان، حمل‌ونقل پایتخت را دچار چالشی جدی کرد.

اما این‌بار به‌زعم کارشناسان و مسئولان، سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران با ساماندهی مسافربرهای شخصی گامی تازه در ایجاد سیستم منظم در ترافیک پایتخت و انضباط ترددی در پایتخت برداشته است.

حسین شهیرزاده کارشناس مهندسی حمل‌ونقل با اشاره به میزان تقاضای سفرهای درون‌شهری در تهران در این‌باره گفت: مسافربرهای شخصی در پاسخ به نیاز جابه‌جایی شهروندان به‌مرور گسترش یافته‌اند و امروزه بخش قابل‌توجهی از حمل‌ونقل پایتخت را به‌عهده دارند. آنان درواقع برای پاسخ به یک نیاز ضروری در شهر شکل گرفته‌اند.

او درمورد طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی معتقد است: نمی‌توان با آنان برخورد حذفی کرد چراکه این طرح در طول سال‌های گذشته نتوانست حتی به مرحله اجرا درآید. بهترین راه برای حل این موضوع ساماندهی آنان است. کاری که شهرداری تهران در حال اجرای آن است. درواقع می‌توان با ساماندهی آنان، نظارت و کنترل بیشتری بر آنان اعمال کرد و از بروز تخلف جلوگیری کرد.

شهیرزاده در ادامه می‌افزاید: از آنجا که براساس این طرح قرار است تا مسافربرهای شخصی به‌مانند تاکسی در سطح شهر به‌صورت گردشی نباشند و دارای مبدأ و مقصد مشخصی شوند امکان نظارت بر فعالیت آنان زیاد است و از طرفی با سهمیه‌بندی بنزین و کاهش استفاده شهروندان از خودروهای شخصی، آنان می‌توانند توان حمل‌ونقل عمومی در تهران را افزایش دهند.

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری نیز با اشاره به این‌که استفاده از مسافربرهای شخصی در حمل‌ونقل شهر، راه‌حل عمده در ترافیک پایتخت نیست اظهار داشت: باتوجه به این‌که زمان زیادی تا طرح سهمیه‌بندی بنزین نداریم، بی‌تردید طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی حرکتی مناسب و قابل‌توجه است.

حسین تیموری، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز با اعلام این‌که هم‌اکنون در حدود 52 هزار نفر به‌صورت خوداظهاری در طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی ثبت‌نام کرده‌اند گفت: این طرح ثبات و نظم را به خیابان‌های شهر بازمی‌گرداند و علاوه بر تأثیر اجتماعی و اقتصادی موجب نظارت بیشتر سازمان تاکسیرانی بر جابه‌جایی مسافران می‌شود.

وی از انجام طرح در دو مرحله خبر داد و گفت به‌زودی با ساماندهی مسافربرهای شخصی، توان حمل‌ونقل عمومی پایتخت به‌صورت جدی به اجرا گذاشته می‌شود.

سیدجعفر تشکری هاشمی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اصرار مجلس بر اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اجرای این طرح را گامی مهم در نظارت جدی بر حوزه حمل‌ونقل پایتخت دانست و گفت: همزمان با اجرای این طرح، توسعه و افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی و افزایش بهره‌وری ناوگان اتوبوسرانی مورد توجه جدی شهرداری است چراکه هدف ما توانمندسازی حمل‌ونقل انبوه در پایتخت است.

کد خبر 22028

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز