کمیته میراث جهانی یونسکو در سی‌ وهفتمین اجلاس سالانه آن سازمان در شهر پنوم پن کامبوج اعلام کرد که پرونده ثبت جهانی کاخ گلستان تهران در فهرست میراث جهانی پذیرفته و کاخ گلستان به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد. خبرگزاری‌های ایران نیز دیروز با انتشار این خبر، ثبت جهانی کاخ گلستان را یک پیروزی برای آثار تاریخی کشور خواندند.

به گزارش مهر، پرونده ثبت جهانی کاخ گلستان در سال 2007به سازمان یونسکو ارسال شده بود و این پرونده سرانجام پس از 6سال توانست رضایت کارشناسان میراث جهانی یونسکو را جلب کند و بدین‌ترتیب کاخ تاریخی گلستان تهران به‌عنوان شانزدهمین اثر ثبت جهانی شده ایران مطرح شد. پیش‌تر و براساس آنچه خبرگزاری مهر نیز به آن اشاره کرده بود مرتفع بودن ساختمان دادگستری که در کنار کاخ گلستان قرار دارد و حریم بصری کاخ را به خطر انداخته و برخی مرمت‌ها و اقدامات انجام‌شده در این کاخ، موجب نگرانی دوستداران و کارشناسان میراث فرهنگی نسبت به حذف پرونده کاخ گلستان از اجلاس یونسکو در کامبوج شده بود. رسانه‌ها نیز در این مدت تلاش زیادی کردند تا کاخ گلستان تهران را به‌عنوان اثری با قابلیت ثبت جهانی مطرح کنند تا تصمیم کارشناسان یونسکو به‌منظور موافقت با ثبت جهانی این اثر دچار خدشه نشود. چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش جهان،از نخستین مکان‌هایی بودند که در سال 1979به فهرست میراث جهانی افزوده شدند. اما براساس آنچه محمدشریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی به ایسنا گفته است، بررسی پرونده روستای تاریخی میمند کرمان به‌عنوان هفدهمین اثر ارسال شده از سوی ایران به اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به‌عنوان اثر برجسته اعلام شده است.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، تبادل‌نظرهای طولانی پیرامون این پرونده در نهایت به تأیید ارزش برجسته‌ جهانی روستای تاریخی میمند و ابلاغ افزوده شدن برخی اطلاعات تکمیلی طی 2‌ماه آینده انجامید. ملک‌زاده گفت: مقرر شد که پرونده روستای تاریخی میمند نیز در جریان اجلاس آتی ثبت شود بدون آنکه مطرح‌شدن آن تأثیری بر سهمیه‌ ثبتی دیگر ازکشورمان برای سال 2014داشته ‌باشد. رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: منظر فرهنگی میمند در نشست کامبوج بررسی شد و اعضای کمیته‌ میراث جهانی، متفق‌القول، این منظر را حاوی ارزش برجسته‌ جهانی معرفی کردند و عده‌ای در توصیف آن از صفت جواهری در عرصه‌ میراث جهانی و مقوله‌ای که مفهوم منظر فرهنگی را متحول می‌سازد، یاد کردند. وی افزود: در همین ارتباط، ایکوموس، ارگان ارزیاب پرونده‌های ثبتی مرکز میراث جهانی، غنای شکلی و محتوایی پرونده‌های ایران را با تکیه بر پرونده‌ منظر فرهنگی میمند ستوده و توانایی آن را در گشودن چشم‌اندازی جدید در حوزه منظر فرهنگی، با معرفی منظر فرهنگی کویری متذکر شد. به گفته وی، اقدامات انجام‌شده در میدان امام اصفهان، پایگاه دیگر میراث جهانی کشورمان نیز مورد تقدیر شرکت‌کنندگان در این نشست قرار گرفت.

گلستان در یک نگاه

در مورد کاخ گلستان پیترو دلاواله در سفرنامه خود در سال 1028هجری قمری، نوشته است که هسته مرکزی تهران همین کاخ بوده و کل شهر شامل چنارستانی است که این قصر سلطنتی را احاطه کرده است. کاخ گلستان تهران در زمان شاه‌عباس صفوی ساخته شد و سرآغازی بر ارگ سلطنتی است و در سلسله‌های بعدی، کم و بیش مورد توجه بود تا اینکه در عهد کریمخان زند، بین سال‌های 1173تا 1180هجری قمری با ساخت دیوان‌خانه، دچار تغییرات اساسی شد. با وجود این، اهمیت واقعی ارگ کریمخانی یا کاخ گلستان کنونی مربوط به دوران آغامحمدخان قاجار است. او در اواخر دوره زندیه و پس از مرگ کریمخان زند (سال 1193هجری قمری) بعد از یکسری لشکرکشی‌ها، با استفاده از بحران داخلی ایران بر لطفعلی‌خان زند غلبه کرد و در شعبان 1209هجری قمری به تهران برگشت و در نوروز 1210هجری قمری به نام پادشاه ایران، در کاخ گلستان تاجگذاری کرد.
ارزش تاریخی این مجموعه جهانی فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود، چون فتحعلی‌شاه قاجار هم مراسم تاجگذاری‌اش را در 24ربیع الاول 1212هجری قمری (1797میلادی) در آستانه قرن 19و همزمان با ناپلئون در کاخ گلستان برپا کرد. ناصرالدین‌شاه قاجار نیز تاجگذاری‌اش را روز جمعه 21ذی‌القعده 1264هجری قمری در کاخ گلستان برگزار کرد.

کد خبر 220221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز