همشهری‌آنلاین: سی‌وهشتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با درج گفت‌وگویی ویژه از دکتر محمدرضا عارف کاندیدای انصراف داده از رقابت‌های یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شد.

ماهنامه مدیریت ارتباطات

در این شماره که نقش رسانه‌ها در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در قالب پرونده مدیریت ارتباطات سیاسی بررسی شده، دو پرونده فرهنگی و هنری نیز منتشر و در آن یادداشت‌ها و تحلیل‌هایی مرتبط با موضوعات این ماهنامه به قلم کارشناسان درج شده است.

مدیریت ارتباطات سیاسی: بررسی عملکرد رسانه‌ها در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری

در سی‌وهشتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات بخش اعظم صفحات به بررسی عملکرد رسانه‌ها در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در قالب پرونده مدیریت ارتباطات سیاسی اختصاص یافته است.

در این پرونده گفت‌وگوی امیرعباس تقی‌پور و امیر لعلی با محمدرضا عارف در مورد کناره‌گیری وی از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری با عنوان خوش‌بین‌تر از خاتمی بودم منتشر شده است.

اشاره این مصاحبه چنین است: بر اساس منشور اخلاق انتخاباتی منتشرشده توسط اینجانب، خود را متعهد به رعایت اخلاق و انجام تعهداتم می‌دانم. شاید این جمله، از کلیدی‌ترین عبارات بیانیه‌ 246‌کلمه‌‌ای محمدرضا عارف 62‌ساله در انصراف از کاندیداتوری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران است که در شامگاه 20 خردادماه 1392 و تنها سه روز مانده به برگزاری انتخابات خطاب به ملت شریف ایران و نه تنها طرفدارانش منتشر شد؛ انصرافی که به‌زعم بسیاری او را از صندلی چهارساله ریاست‌جمهوری دور کرد اما بر صندلی ثابت اخلاق نشاند.

اما تعهدات عارف به چه کسانی و چه بود؟

وی در مصاحبه‌ اختصاصی خود با ماهنامه مدیریت ارتباطات که ظهر روز یکشنبه 26 خردادماه، یعنی کمتر از 24 ساعت پس از اعلام رسمی نتایج انتخاباتی که پیروزش حسن روحانی بود، با آرامش بیشتری به تبیین دیدگاه‌ها و سیاست‌های گذشته، حال و آینده خود پرداخت.

عارف در این گفت‌وگو با اشاره به اتفاقاتی که بعد از انتخابات چهار سال پیش رخ داده بود، توضیح داد که با چه رویکرد و منشی تلاش کرده امید به آینده را از جمع‌های کوچک هشت تا 10 نفره در بنیاد امید به میان جمع‌های بزرگ‌تر بیاورد و به زعم خودش شکاف بین نسل اول و سوم انقلاب را کمتر کند.

او گفت که در این مسیر به هیچ عنوان و از هیچ نهاد مسؤول و غیرمسؤولی بابت برنامه‌ها و کارهایش از جمله نام بردن از سیدمحمد خاتمی و علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی تذکری نگرفته است. کاندیدای انصراف‌داده اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در این گفت‌وگو از رابطه و تعاملش با رهبری انقلاب، بیم‌ها و امیدهایش برای حضور در عرصه انتخابات و کاندیداتوری، خط ‌قرمزهایش، پایبندی‌ به اعتقاداتش و شخص رئیس‌جمهور پیشین کشورمان، میزان تحقق اهدافش، آمادگی‌‌اش برای همکاری با رئیس‌جمهور منتخب و توصیه به وی برای استفاده از تجارب رؤسای جمهور سابق و از جمله محمود احمدی‌نژاد در قالب مشاور ارشد، مهارت‌های ارتباطی نامزدهای ریاست‌جمهوری، مناظره‌های تلویزیونی و تأثیر اشتباهات نامزدها در بالا و پایین شدن آرای آ‌‌نها، تندروی‌های انجام‌شده از ناحیه افراطیون اصلاح‌طلب در سال‌های گذشته، تأثیر رسانه‌های داخلی و خارجی در انتخابات یازدهم، مخالفتش با جابه‌جایی گسترده مدیران پس از برگزاری هر انتخابات و بسیاری از موضوعات دیگر پاسخ داده است.

عارف بحث زندانیان سیاسی و مسأله موسوی، رهنورد و کروبی را استخوان لای زخم دانسته و با بیان اینکه برای حل این موضوعات تا حد توانش کمک خواهد کرد، گفت: امیدوارم این مسأله از وادی هماهنگی و همکاری با نهادهای ذی‌ربط حل شود و حل آن به استمرار روحیه پرشور و بانشاط موجود در جامعه کمک کند و به همدلی و همراهی با دولت جدید در پیگیری مطالبات و حل مشکلات کشور یاری رساند. بدون اینکه کسی یا جریانی بخواهد امتیاز حل شدن این مسائل را برای خودش بداند. وزیر پست و تلگراف و تلفن (1379-1376)، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (1380-1379)، معاون اول رئیس‌جمهور (1384-1380)، عضو پیوسته‌ فرهنگستان علوم ایران، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌رغم بیان صریح مواضعش در این گفت‌وگو تأکید کرد: هر زمان که تشخیص دهم به صلاح کشورم و جامعه است، برخی ناگفته‌ها را خواهم گفت.

بررسی دو روی سکه رسانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری نوشته رضا تاجگر، بایسته‏‌های پوشش انتخابات در رسانه‎ها نوشته بهاره محبی، نگاهی گذرا بر تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با عنوان فردمحور بودن به جای برنامه محور بودن؛ مسأله این است! نوشته لیلا خانزاده، بررسی عملکرد تلویزیون در ایران با عنوان مصائب جای ضرغامی بودن در جایی به نام صداوسیما نوشته رضا قربانی، نیم‌رخ مناظره‌های انتخاباتی 92 با عنوان سایه سنگین اقتصاد و سیاست بر فرهنگ و ارتباطات نوشته محمد دشتی، از مناظره اصل زیر موشک باران تا مناظره چینی زیر سایه ترس نوشته آرش محبی با عنوان چرا مناظره مهم است؟، رســـانــــه، تحــولات سیـــاســـی نوشته علی‏‌اکبر عبدالرشیدی نویسنده کتاب سیر تحول و تکامل ژورنالیسم، رسانه کلیدی که قفل انتخابات را باز کرد نوشته سید محمد صحفی معاون مطبوعاتی دولت اصلاحات، قوت و ضعف رسانه‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشته اسماعیل قدیمی استاد ارتباطات، گفت‌وگوی امیر لعلی با حسن عابدینی، مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری کاندیداها با عنوان عذرخواهی کاندیداها از یکدیگر پشت دوربین، نقش رسانه‌ها در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری نوشته امیدعلی مسعودی عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، ارزیابی کارشناسان رسانه از عملکرد رسانه‌های داخلی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 با عنوان مطبوعات ضعیف‌ترین رسانه انتخاباتی لقب گرفتند نوشته علی اصغر محکی مطالب این پرونده است.

خارج از پرونده

رسانه‌ها پس از انتخابات عنوان سرمقاله سی‌وهشتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به قلم مدیرمسؤول است. وی در این سرمقاله با اشاره به اینکه تصور به سرانجام رسیدن عمل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بدون بهره‌گیری علمی، دقیق و هوشمندانه از قدرت رسانه، باطل است به اظهار نظر پیرامون نقش رسانه‌ها در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری پرداخته شده است.

دیدگاه‌های ارتباطی رئیس‌جمهور منتخب جمع‌بندی دیدگاه‌های دکتر حسن روحانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای و ارتباطی است که در این شماره از ماهنامه منتشر شده است.

نگاهی به تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی برای افراد معلول با عنوان مشترک دارای معلولیت، در دسترس نمی‌باشد! به قلم نگین حسینی است که موضوع استفاده از این تکنولوژی‌ها برای افراد دارای معلولیت و سالمندان را به عنوان یکی از مباحث اساسی حقوق افراد دارای معلولیت در جوامع مختلف مورد توجه قرار داده است.

طرح دیدگاه‌های مثبت و منفی در حوزه تبلیغات با عنوان تبلیغ خوب است یا بد؟ نوشته مینا علومی، گزارش منوچهر دین‌پرست از خبرگزاری ریانووستی با عنوان آنها خبرنگار روس بودند، قسمت اول مقاله روابط عمومی در خدمت سئو نوشته تد آیوز با ترجمه عادل میرشاهی، بررسی نقش شعر در ارتباطات اجتماعی در گفت‌وگوی محمد دشتی با عبدالجبار کاکایی شاعر با عنوان امکان اثرگذاری اجتماعی از ادبیات گرفته شده است و فرزند خلف پاورقی‌های مطبوعاتی؛ اسیر جاذبه تعلیق نوشته الناز انصاری از دیگر مطالب خارج از پرونده سی‌وهشتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است.

در این شماره گفت‌‌وگوی منوچهر دین‌پرست با دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم با عنوان هیچ‌کس به من نمی‌گفت و نگفت که چه بنویسیم و چه ننویسیم منتشر شده است. وی در معرفی دکتر داوری اردکانی آورده:‌ فلسفه و فرهنگ ازجمله دغدغه‌های دکتر رضا داوری اردکانی است. او سال‌هاست که در مسیر شناخت تجدد، ماهیت علم و فرهنگ حرکت کرده است. ازجمله فعالیت‌های داوری در این مسیر، نشر مجله نامه فرهنگ است که سال‌ها این نشریه محفلی برای اصحاب فرهنگ و اندیشه بود. این نشریه توانست طی سال‌های انتشار خود تأثیر ‌بسزایی بر این قشر از اصحاب فرهنگ و همین طور مخاطبان آن بگذارد. در این گفت‌وگو سعی شده تا ضمن بررسی جایگاه این نشریه که اینک سال‌هاست منتشر نمی‌شود، خلاء عدم انتشار چنین نشریاتی بررسی شود.

مدیریت ارتباطات فرهنگی:‌ رسانه‌ای تسخیرکننده به نام سریال

منوچهر دین‌پرست مسؤولیت آماده‌سازی پرونده مدیریت ارتباطات فرهنگی این شماره از ماهنامه مدیریت ارتباطات را بر عهده داشته است. مجموعه کوتاه تلویزیونی؛ چالشی در مفهوم سریالی بودن نوشته آرش گودرزی و گفت‌وگوی محسن آزموده با ناصر فکوهی درباره سریال به مثابه رسانه با عنوان صبح فوکو می‌خرند و شب حریم سلطان نگاه می‌کنند موضوعات بررسی شده در این پرونده هستند.

مدیریت ارتباطات هنری: ارتباطات بصری

نقش ارتباطات در تکثر هنری دوران معاصر نوشته جواد مرادخانی، قابلیت ارتباطی کاریکاتور، در اجرا و سوژه آن قرار دارد گفت‌وگوی بهروز بلمه با بهمن عبدی، گفت‌وگو با تارا بهبهانی، نقاش با عنوان ظهور ایده‌های ناب در کودکان ناشی از ارتباط مؤثر با آنهاست، گفت‌وگوی راشد نصیری با حسین اکبری‌نسب، پژوهشگر با عنوان هنرهای تجسمی جایی در ویترین رسانه‌های عمومی ندارند، جعبه جادویی؛ فرصت یا تهدید برای هنرهای تجسمی؟! نوشته سمیه حیدری، گفت‌وگوی مرضیه شفاپور با مصطفی آقامیری، نگارگر با عنوان زیبایی ذاتی عامل اصلی برقراری ارتباط مخاطب با مینیاتور ایرانی است و گفت‌وگوی حجت‌اله مرادخانی با بهرام کلهرنیا، مدرس دانشگاه با عنوان در ایران هیچ نگاه تحلیلی به ارتباطات بصری وجود ندارد مطالب این پرونده را شامل می‌شوند.

علاقمندان به ترجمه کتاب نگارش در روابط‌عمومی نوشته تامس.اچ.بیوینز با ترجمه: علیرضا باستانی نیز می‌توانند بخش بیست و هشتم این کتاب را با عنوان نگارش در کامپیوتر و اینترنت مطالعه کنند.

سی‌وهشتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، علاوه بر کیوسک‌های مطبوعاتی از طریق سایت www.prshop.ir قابل خریداری است. همچنین دارندگان تلفن‌‌های همراه هوشمند می‌توانند این ماهنامه را از طریق فروشگاه اندرویدی کندو به آدرس www.ando.asr24.com به نصف قیمت بر روی گوشی خود مطالعه کنند.

ماهنامه مدیریت ارتباطات به صاحب‌امتیازی و مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی در 84 صفحه، رنگی با قیمت 5 هزار تومان منتشر می‌شود.

کد خبر 220205
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز