همشهری آنلاین: با موافقت نمایندگان مجلس، صدور بیش از یک پروانه کسب برای هر فرد صنفی واجد شرایط قانونی برای یک یا چند محل کسب بلامانع است.

خانه ملت نوشت: نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 2 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش یک شوری لایحه اصلاح قانون نظام صنفی و بررسی ماده 7 این لایحه، تبصره‌های 3 و 5 ماده 12 قانون نظام صنفی کشور را اصلاح کردند.

براساس ماده ۷ این لایحه صدور بیش از یک پروانه کسب برای هر فرد صنفی واجد شرایط قانونی برای یک یا چند محل کسب به شرط معرفی مباشر بر اساس آیین‌نامه اجرائی موضوع این ماده بلامانع است.
همچنین براساس اصلاح مذکور تبصره ۵ ماده ۱۲ قانون حذف گردید که به شرح ذیل است.

تبصره ۵- در صورت عدم فعالیت بیش از شش ماه واحد صنفی، بدون اطلاع اتحادیه مربوطه یا تغییر محل کسب یا نوع فعالیت توسط صاحب پروانه کسب یا واگذاری محل صنفی دارای پروانه کسب به غیر، اتحادیه موظف است پس از اخطار پانزده روزه به واحد صنفی مزبور پروانه کسب را ابطال کند.

گفتنی است ماده ۷ قانون نظام صنفی با ۱۲۱ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر اصلاح شد.

پروانه کسب موقت اصناف تنها برای یکبار صادر می شود

نمایندگان مجلس با رأی خود صدور پروانه کسب موقت برای اصناف و واحدهای صنعتی را تنها برای یکبار امکانپذیر کردند.

 براین اساس پروانه کسب موقت اصناف تنها برای یکبار صادر می شود و با انقضای مدت اعتبار پروانه کسب، اتحادیه صنفی مکلف به صدور اخطاریه به واحد صنفی برای تبدیل یا تمدید پروانه موقت به دایم شد.

بدین ترتیب ماده (۵) قانون به‌شرح ذیل اصلاح و دوتبصره به آن الحاق می‌شود:

ماده ۵- پروانه کسب: مجوزی است که طبق مقررات این قانون به‌منظور شروع و ادامه کسب‌وکار یا حرفه به صورت موقت یا دائم به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص یا وسیله کسب معین داده می‌شود.

تبصره ۱- پروانه کسب موقت تنها برای یک‌بار صادر می‌شود. مدت اعتبار پروانه کسب موقت یک‌سال و دائم پنج‌سال است.

تبصره ۲- اتحادیه صنفی مکلف است با انقضای مدت اعتبار پروانه کسب‌، اخطاریه یک ماهه برای تبدیل پروانه موقت به پروانه دائم یا تمدید پروانه دائم صادر نماید و در صورت عدم تبدیل یا تمدید پروانه، واحد صنفی در حکم واحد بدون پروانه تلقی می‌شود.

لازم به ذکر است که این ماده با ۱۰۷ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

آگهی تبلیغاتی افراد فاقد پروانه کسب ممنوع شد

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی انتشار هرگونه آگهی تبلیغاتی به هر طریق توسط فرد صنفی فاقد پروانه کسب معتبر ممنوع شد.

 در جریان رسیدگی به گزارش یک شوری لایحه اصلاح قانون نظام صنفی و رسیدگی به ماده 9 این لایحه، یک تبصره به ماده 17 قانون نظام صنفی الحاق کردند که براین اساس انتظار هرگونه آگهی تبلیغاتی به هر فرد صنفی فاقد پروانه کسب معتبر ممنوع است و متخلف به جریمه نقدی از یک میلیون ریال تا دویست و پنجاه میلیون ریال محکوم می شوند.

همچنین براساس این تبصره رسانه های گروهی، چاپخانه ها و مؤسسات تولید محصولات چند رسانه ای مکلفند قبل از قبول هرگونه آگهی تبلیغاتی یک نسخه از پروانه کسب متقاضی را مطالبه نمایند در غیر این صورت به جریمه نقدی موضوع این تبصره محکوم می شوند.

گفتنی است این ماده با ۱۰۴ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ رأی مأخوذه تصویب شد.

کد خبر 219997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز