گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: براساس اعلام رئیس سازمان سنجش در کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور شانس قبولی در گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی، تجربی، انسانی، هنر و زبان خارجی به‌ترتیب 87 درصد، 31 درصد، 83 درصد، 43 درصد و 32 درصد است.

کنکور

ابراهیم خدایی با اشاره به ظرفیت پذیرش 677 هزار و 960 نفری داوطلبان در رشته‌ محل‌های با آزمون و بدون آزمون کنکور92 اعلام کرد: شانس قبولی داوطلبان در کنکور امسال 63درصد است. وی با بیان اینکه کمترین شانس قبولی در کنکور امسال در گروه آزمایشی علوم تجربی است، گفت:

در حالی داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی کمترین شانس قبولی را دارند که تعداد داوطلبان این گروه از سایر گروه‌های آزمایشی کنکور بیشتر است. اگر ظرفیت برخی رشته‌هایی را که در چند گروه پذیرش آنها انجام می‌شود، جدا کنیم، شانس قبولی در گروه آزمایشی علوم تجربی به 17درصد می‌رسد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: از هر 100داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی 17نفر وارد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌شوند که امید است با همکاری بیشتر وزارتخانه‌های بهداشت و علوم برای ظرفیت‌سازی این گروه، به ظرفیت پذیرش بیشتری برسیم، زیرا ظرفیت پذیرش با احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در همه گروه‌های آزمایشی بیشتر از تعداد داوطلبان است. به گفته وی، ظرفیت پذیرش در کنکور امسال نسبت به کنکور سال گذشته 15درصد افزایش یافته است، ظرفیت پذیرش کنکور سال گذشته 588هزارنفر بود.

ترین‌های کنکور 92

خدایی درباره جوان‌ترین و مسن‌ترین داوطلبان ثبت‌نام‌کننده در چهل و سومین کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور گفت: جوان‌ترین داوطلب کنکور امسال آرمیتا فرید 14ساله و متولد سال 1378است که در گروه آزمایشی علوم تجربی از اصفهان ثبت‌نام کرده و مسن‌ترین داوطلب کنکور امسال نیز پیرمرد 76ساله و متولد 1316به‌نام سیدقاسم پیرو موسوی جلالی از آستانه اشرفیه استان گیلان است.

امسال تعداد داوطلبان کنکور نسبت به سال گذشته 18هزار نفر افزایش یافته که به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، برای پذیرش دانشجو در رشته محل‌های با آزمون دانشگاه‌های دولتی فقط یک آزمون از طریق سازمان سنجش برگزار می‌شود، البته فقط پذیرش داوطلبان علاقه‌مند به گزینش دانشگاه آزاد توسط دانشگاه آزاد نیز انجام می‌شود. خدایی با اشاره به اینکه تعداد داوطلبان کنکور در همه گروه‌های آزمایشی به جز علوم تجربی کاهش داشته، اظهار کرد: تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نه‌تنها کاهش نیافته بلکه 57هزار نفر افزایش داشته و بیشترین کاهش نیز در گروه آزمایشی علوم انسانی با 28هزار مشاهده می‌شود.

زنان همچنان در صدر

طی چند سال اخیر همواره زنان به لحاظ تعداد شرکت‌کننده گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند. امسال کفه ترازو به نفع زنان است و به گفته رئیس سازمان سنجش 59.42 درصد ثبت‌نام‌کنندگان کنکور خانم و 40.58 درصد نیز آقا هستند. خدایی اعلام کرد: کنکور سال92 پنجشنبه 6تیرماه شروع می‌شود و داوطلبان از امروز (2تیر) تا 5تیر‌ماه مهلت دارند از کارت‌های ورود به جلسه کنکور خود از طریق پایگاه www. sanjesh. org پرینت تهیه کنند و داوطلبانی که در 2یا 3گروه آزمایشی ثبت‌نام کرده‌اند باید هنگام تهیه پرینت افزون بر کارت گروه آزمایشی خود، کارت دیگر گروه‌هایی را که در آنها ثبت‌نام کرده‌اند نیز دریافت کنند. در کنکور امسال یک میلیون و 83هزار و 571داوطلب در 358شهرستان، 14کشور و 5گروه آزمایشی با هم به رقابت می‌پردازند.

کنکور گروه ریاضی با شرکت 251هزار و 956نفر صبح پنجشنبه 6تیر‌ماه برگزار می‌شود که39.41درصد زن و 60.59درصد مرد هستند. کنکور گروه هنر نیز با شرکت 154هزار و 77داوطلب بعدازظهر همان روز برگزار می‌شود و73.15درصد زن و 26.85درصد مرد هستند. کنکور گروه علوم تجربی با حضور 507هزار و 575نفر شرکت‌کننده صبح جمعه 7تیر برگزار می‌شود که 66.80درصد زن و 33.20درصد مرد هستند. کنکور زبان خارجی هم بعدازظهر همان روز با شرکت 109هزار و 8نفر داوطلب برگزار می‌شود که 77.14درصد زن و 22.86درصد مرد هستند. کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی نیز با شرکت 297هزار و 655داوطلب صبح شنبه 8تیر برگزار می‌شود که62.40درصد زن و 37.60درصد مرد هستند.

احتمال افزایش ظرفیت پذیرش

رئیس سازمان سنجش درباره ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های سراسری گفت: تاکنون ظرفیت 677هزار و 960نفر برای پذیرش در دانشگاه‌های سراسری اعلام شده است که احتمال افزایش ظرفیت پذیرش نیز وجود دارد. وی با اشاره به نحوه اصلاح رفع نقص کارت ورود به جلسه آزمون، اظهارکرد: داوطلبان پس از مشاهده کارت ورود به جلسه اگر در مواردی چون جنس، دین، زبان، معلولیت و بهیاری نقصی مشاهده کردند باید به باجه‌های رفع نقص مراجعه کنند.

وی با اشاره به انتشار دفترچه سؤالات آزمون 2ساعت پس از اتمام هر نوبت، گفت: کلید سؤالات گروه‌های آزمایشی مختلف روز یکشنبه 9تیرماه از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود. خدایی افزود: نتایج اولیه کنکور امسال 12مردادماه اعلام می‌شود، انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته نیز از 17مردادماه تعیین شده است و نتایج نهایی کنکور 21شهریورماه اعلام می‌شود.

کد خبر 219927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز