همشهری آنلاین: یک نویسنده و پژوهشگر مباحث مهدویت گفت: مساله برداشت ظاهری و سطحی از مقوله مهدویت از مهمترین آسیب‌هایی است که امروز برای جامعه منتظران متصور می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که «هر مساله مهمی دارای آفت و آسیب‌هایی است که شناخت آنها ضروری و مهم می‌باشد» اظهار کرد: از مهمترین آسیب‌هایی که امروز برای جامعه منتظران وجود دارد مساله برداشت ظاهری و سطحی از مقوله مهدویت است.

وی خاطرنشان کرد: مفاهیم مهدویت یک اندیشه بسیار عمیق، وسیع و رفیع است، اما برخی از علاقمندان به خاطر نداشتن تخصص لازم در حوزه‌ معارف مهدوی مطالبی را انعکاس می‌دهند که نمی‌تواند صحیح باشد.

این مدرس مرکز تخصصی مهدویت با بیان این‌که «در طول تاریخ برداشت‌های انحرافی از واژه‌های اسلامی صورت گرفته است» گفت: اگرچه در طول تاریخ از واژه انتظار برداشت‌های سوء، منفی و ظاهری صورت گرفته، اما امروز نیز همین مساله را شاهد هستیم.

فوادیان ادامه داد: برخی افراد برداشت‌های ظاهری و سطحی از برخی روایات مهدوی دارند به عنوان مثال می‌گویند امام مهدی(عج) وقتی ظهور می‌کنند جنگ و خونریزی به راه می‌اندازند و مردم کشته می‌شوند. در حالی که این افراد بدون داشتن علم رجال و علم درایه که برای شناختن سند و متن حدیث نیاز است چنین برداشتی را انجام می‌دهند و بلافاصله آن را به جامعه منتظر انتقال می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که «این در حالی است که امام زمان(عج) مهربان‌ترین موضوع هستی هستند» افزود: این افراد با دیدن چند روایت مسائل دیگری مطرح می‌کنند و این کارشان بخاطر جامع‌نگر نبودن آنان است که یک گوشه‌ای از معارف مهدویت را بزرگ می‌کنند و از مباحث دیگر غافل می‌شوند.

این نویسنده و پژوهشگر مباحث مهدویت تصریح کرد: با توجه به اینکه امروز همه علوم و معارف تخصصی شده است رجوع به متخصصین فن و مطالعه آثار آنان می‌تواند دوای این درد جامعه منتظر باشد.

کد خبر 219819
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز