همشهری آنلاین: معاون پژوهشی موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: برآوردها نشان می‌دهد تراز آب خزر در پنج سال گذشته روند کاهشی داشته و سالانه به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از آب آن کم شده است

روند کاهشی تراز آب دریای خزر در پنج سال گذشته

به گزارش ایرنا، حمید علیزاده لاهیجانی افزود: افزایش و کاهش تراز آب در دریای خزر به میزان بارش و تبخیر در حوضه آبریز خزر بستگی دارد. بیشترین حوضه آبریز خزر در روسیه است و این حوضه تقریبا به اندازه کل مساحت ایران وسعت دارد؛ بنابراین آب ورودی این حوضه به ویژه رودخانه ولگا و میزان تبخیر آب سطح خزر دو عامل تعیین کننده تراز آب خزر است.

وی همچنین اضافه کرد: در سال‌هایی که شاهد افزایش تراز آب در خزر بودیم، ورودی آب از رودخانه ولگا افزایش یافته و تبخیر هم جبران این افزایش ورودی را نمی‌کرد. بنابراین تراز آب افزایش می‌یافت.

علیزاده گفت: اما در چند سال اخیر به ویژه در سه سال گذشته که خشکسالی شدیدی در روسیه اتفاق افتاده است، تراز آب به شدت کاهش پیدا کرد، از این رو کاهش بارندگی در حوضه آبریز خزر به ویژه در حوضه ولگا در روسیه و تبخیر زیاد در سطح خزر باعث کاهش تراز آب در خزر شده است.

وی در مورد تاثیر تراز آب خزر در صنعت دریانوردی اظهار داشت: نوسانات تراز آب در خزر در صنعت دریانوردی تاثیر سوء خواهد داشت. زیرا وقتی عمق آب کم شود، کشتی‌ها باید از بارشان کم کنند تا آبخور کشتی که در آب فرو می‌رود، کمتر شود و آنها با کف دریا و رودخانه ولگا برخورد نکنند. بنابراین برای جبران آن باید یا تعداد کشتی‌ها یا تعداد سفرهای باری افزایش یابد.

علیزاده گفت: البته کاهش تراز آب خزر در ایران تاثیر چندانی ندارد. زیرا متوسط عمق خزر در ایران ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر است. در حالی که این میزان در روسیه پنج متر است.

دریای خزر بزرگ‌ترین پهنه آبی محصور در خشکی است.

طبیعت بسته خزر آن را منزلگاه جانوران و گیاهان منحصربه ‌فردی کرده، اما در عین حال موجب شده است تا در مقابل آلودگی‌های کشاورزی، صنعتی و نفتی بسیار آسیب ‌پذیر باشد. این دریا از نظر منابع نفت و گاز بسیار غنی است.

کد خبر 219789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز