پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هافبک تیم ملی ایران می‌گوید صدای شکسته شدن دستش را شنیده است، اما هیچ منتی بر سر مردم ایران به خاطر بازی با دست شکسته ندارد و از حضور مجدد در جام جهانی بسیار خوشحال است.

andou

andou

آندرانیک تیموریان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با ابراز خرسندی تیم ملی ایران به جام جهانی برزیل از این که یک بار دیگر حضور در جام جهانی را تجربه می‌کند خوشحال است و می‌گوید ما هنوز متوجه نشده‌ایم که چه کار بزرگی را انجام داده‌ایم.

  • از این جا شروع کنیم که آیا فکر می کردید اینطور به جام جهانی برویم؟

- من به عنوان یکی از کسانی که در جام جهانی 2006 آلمان بودم، واقعیت این است که من در آن زمان سن زیادی نداشتم که بدانم در کجا دارم بازی می‌کنم. واقعا هیچ چیز نمی‌دانستم. اولین باری که در رقابتهای انتخابی جام جهانی در آن دوره بازی کردم در ژاپن بود و زمان آقای برانکو. بازی تشریفاتی بود و آن اولین تجربه من شد. از این که یک بار دیگر به جام جهانی می رویم و این تجربه را بهتر می‌توانم درک کنم، خوشحالم. مردم ما پس از راه نیافتن تیم ملی به جام جهانی 2010 بسیار ناراحت شدند، اما در حال حاضر همه چیز خوب است و ما رو به جلو کار می‌کنیم . این مردم و رسانه‌ها لیاقت رفتن به جام جهانی را داشتند. می‌شد که برابر کره اتفاقات دیگری رخ دهد و همه چیز تغییر کند. شاید اگر نتیجه‌ نمی گرفتیم، امروز همه بد شمرده‌ می‌شدیم، اما الان همه به ما مثل یک برنده نگاه می‌کنند. البته نباید خرده گرفت. این واقعیت است . اگر ببرید خوب هستید و اگر ببازید منفور می‌شوید. این بازیکنان هستند که باید از خودشان برنده یا بازنده بسازند. زیبایی فوتبال به همین لحظات است . واقعیت این است که تا قبل از بازی ایران برابر قطر امید صعود مستقیم نداشتم. فکر من روی سومی بود، اما بعد از بازی با قطر که مثل شطرنج بود درها باز شد. لبنان را بردیم و همه امیدوار شدیم. اگر سه بازی اخیر را با دیدارهای قبلی مقایسه کنید تفاوت را متوجه می‌شوید. بازیکنان نظرات مربی را خوب پیاده می‌کردند و یک ندای درونی میان بچه‌ها ایجاد شد که بعد از پیروزی برابر قطر به جام جهانی می رویم.

  • تیم ملی در سه بازی اخیر خیلی منسجم‌تر بود. دلیل این تغییر را چه می‌دانی؟

- در این تیم بسیاری از بازیکنان جوان هستند و سنی ندارند. شاید خودشان هم متوجه نشده‌اند که چه کار بزرگی را انجام داده‌اند. ما همه روزهای سختی را گذرانده‌ایم و چه کسانی که بازی کردند و چه آنهایی که بازی نکردند در این موفقیت سهیم بودند و مزد تلاش‌شان را گرفتند.

  • اما قبول داری که اول شدن در گروه غیر منتظره بود؟

- دقیقا. هیچ کسی فکر نمی‌کرد که لبنان، کره را متوقف کند. حتی باخت ازبکستان برابر کره هم غیر منتظره بود. همین مسائل ما را خیلی امیدوار کرد. فشار زیادی روی ما بود. اظهارات سرمربی کره جنوبی غیر فوتبالی و خیلی عجیب بود. کاپیتان کره هم حرف‌های خوبی درباره جواد نکونام نزده بود. این رفتار از کره‌ای‌ها خیلی عجیب بود. من چهار - پنج بار مقابل آنها بازی کرده‌ام و هیچ گاه چنین برخوردی را ندیده بودم. اما همت بازیکنان این شگفتی را ایجاد کرد و ما به عنوان تیم نخست راهی جام جهانی شدیم.

  • درباره ساعدت صحبت کن. الان تو را با بکن باوئر مقایسه می‌کنند که با دست شکسته بازی کرده‌ای.

- در دقیقه‌ 20 یا 30 بود که دستم شکست. دکتر تیم به من گفت دستت نشکسته، اما من صدای شکستنش را شنیدم. چیزی نبود. نباید سر مردم منتی گذاشت، حتی کارلوس کی‌روش گفت تعویضت کنم، ولی من گفتم بازی می‌کنم. این اتفاق فوتبالی است و چیز مهمی نیست. در آنجا چون عجله داشتیم نتوانستم به دستم خیلی توجه کنم، اما حالا که در تهران هستیم بهترین تصمیم را می گیرم و بعد از عکس برداری درباره آن فکر می‌کنم و با چند پزشک مشورت می‌کنم.

  • با صعود تیم ملی به جام جهانی توقعات فوتبالی مردم ما بالاتر می‌رود. ما برای جام جهانی باید چه کاری انجام دهیم؟

- قطعا این گونه خواهد شد. باید از همین فردا خودمان را آماده کنیم. جوانان را پیدا کنیم و استعدادها را پرورش دهیم. صعود تیم ملی به جام جهانی تا پنج سال مردم و فدراسیون فوتبال را بیمه کرده است و از هر لحاظ به نفع ایران شد. ما باید یک برنامه بزرگ بچینیم و فقط به فکر بازتاب خوب صعودمان نباشیم. باید با مدیریت، منافع این بازتاب صعود را بیشتر کنیم. بعد بازی که با هم حرف زدیم گفتیم که ما از امروز در برزیلیم نه سال دیگر. شاید باورتان نشود، 12 ساعت پیش از بازی با کره به بازیکنان تیم گفتم که 12 ساعت دیگر در برزیلیم و شد. ما خیلی زحمت کشیدیم. البته توپ بیشتر در دست کره جنوبی بود و این مساله طبیعی بود،چرا که آنها میزبان بودند و همان طور که در بازی رفت در تهران بازی دست ما بود. ما می دانستیم که در کره چه کار کنیم و سرمربی ما به خوبی آنها را آنالیز کرده بود و گفته بود که چگونه آنها را در دام بیاندازیم. تلویزیون کره جنوبی قبل از بازی با من مصاحبه کرد. گزارشگرشان به من گفت چهار سال پیش در اینجا به ما باختید. من به او گفتم که ما در چهار سال پیش با شما یک - یک کردیم. اگر مساوی برای شما برد محسوب می‌شود من حرفی ندارم. در ضمن اگر به گذشته باشد ما یک بار به شما شش گل زده‌ایم. همراهانش همه خندیدند و او جوابی نداشت تا جواب دهد. من معتقدم که صعود به جام جهانی مزد شجاعت ما بود.

  • در جریان بازیها انتقادهای زیادی به این تیم می شد. مثلا اینکه این تیم ستاره ندارد و نسل طلایی فوتبال ایران تمام شده.

- ببینید اگر آن نسل طلایی بود به خاطر این بود که اکثر بازیکنانش در اروپا بودند و همه جا آنها را می‌شناختند، اما نسل کنونی فوتبال ایران با وجود کیفیت خوب‌شان تنها در ایران و آسیا شناخته می‌شوند. نهایتا پنج الی شش نفر از بازیکنان فعلی ایران را در سطح اروپا هم می‌شناسند، شاید از این لحاظ بگویند که نسل طلایی ایران به پایان رسیده اما با حضور در جام جهانی مطمئنا فوتبال اروپا بازیکنان زیادی از ایران را خواهد شناخت.

  • الان یکی از بحثهای مهم فوتبال ایران آینده کی روش است.

کی روش در دو سال کذشته زحمت زیادی برای تیم ملی کشید. او داشته هایش را به تک تک بازیکنان ارائه کرد و فکر می کنم فوتبال ایران نکات مثبت زیادی را از کی روش یاد گرفت. البته طبیعتا شرایط فوتبال آسیا برای مربی ای همچون کی روش با فوتبال اروپا قابل قیاس نیست. او در اروپا بزرگ شده و حتما کار کردن در آسیا برای او سخت است. با این همه کی روش کار بسیار بزرگی را برای فوتبال ایران انجام داده و واقعا باید از او تشکر کرد و شرایط را برای ماندنش ایجاد کنیم.

  • می‌خواهم درباره اشکان دژاگه هم با تو صحبت کنم. تو یکی از دوستهای صمیمی دژاگه هستی. از اینکه در کنار تیم در جشن صعود نبود چه حسی داشتی؟

واقعا حیف بود که اشکان در کنار ما نبود اما در این مدت اشکان در ذهن و فکر همه ما بود. سطح فوتبال دژاگه واقعا از فوتبال آسیا بالاتر است. باید اول در کنار او بازی کنید تا حرف من را متوجه شوید. شخصیت اشکان هم بسیار بالاست. او خیلی زود با تیم خو گرفت و همه او را خیلی زود به عنوان بازیکنی ایرانی قبول کردند. درست است که در آلمان به دنیا آمده و آنجا بزرگ شده اما خودش به من گفت که هیچ وقت فراموش نمی‌کند از کجا آمده. وقتی اشکان مصدوم شد من خیلی ناراحت شدم. تا پیش از بازی با لبنان هم از طریق اس ام اس با هم در ارتباط بودیم. جای او واقعا در بازی با کره خالی بود. با این حال خدا را شکر می‌کنم که رفتیم جام جهانی و اشکان می‌تواند قوی تر در کنار ما باشد.

  • حتما حضور در جام جهانی برای دژاگه که بین ایران و آلمان، ایران را انتخاب کرد هم خوب خواهد بود.

مطمئن باشید همینطور است. این اولین بار است که اشکان در جام جهانی بازی می‌کند. جام جهانی ویترین فوتبال دنیاست و در میان صدها کشور تنها 32 تیم می توانند در این مسابقات بازی کنند. همانطور که گفتم درست است که اشکان در جشن صعود پیش ما نبود اما او همیشه در فکر و ذهن بازیکنان جا داشت. لطف خدا باعث شد که بتوانیم به جام جهانی برویم و در شرایط برابر با کره و ازبکستان به عنوان تیم نخست به برزیل صعود کنیم.

  • اما الان بعد چند روز تازه متوجه می شویم که در چه شرایط دشواری به جام جهانی رفتیم.

واقعا همین طور است. ما در بازی با کره روی تیغ حرکت می کردیم. وقتی قطر با آن نتیجه به ازبکستان باخت تازه متوجه ارزش پیروزی برابر کره شدیم. درست است که حماسه ملبورن در تاریخ ایران مانده اما حماسه اولسان هم یک چیز دیگری است. هر دو تاریخی هستند و اصلا با هم قابل مقایسه نیستند. نمی گویم در کره معجزه رخ داد اما مطمئن هستم این صعود در اولسان شبه معجزه بود.

  • وقتی از کره بر می‌گشتیم خیلی از بازیکنان می‌گفتند شاید هنوز متوجه بزرگی این پیروزی و صعود به برزیل نشده‌ایم.

با آنها موافقم. فکر می‌کنم خیلی از کسانی که با ما در کره بودند چه بازیکنها، چه خبرنگارها و عکاسها به خاطر حساسیت بازی متوجه بزرگی کار نشدند و چند روز بعد همه درک می کنند چه اتفاقی افتاده است. اختلاف ما برای رسیدن یا نرسیدن به برزیل فقط یک گل بود. ما اکنون یکی از پنج تیمی هستیم که برزیل صعود کرده ایم. با این حال الان چیزی که مهمتر از صعود است، برنامه ریزی برای آینده و صعود به مرحله دوم است. اگر این اتفاق بیفتد برای دو، سه سال دیگر فوتبال ایران گارانتی می شود.

  • کی روش گفته اگر بخواهید برای تفریح به جام جهانی بروید من با شما نمی آیم.

این نشان می دهد که کی روش برای آینده برنامه ریزی کرده و تمرکزش روی موفقیت در برزیل است. باور کنید ما همین طور روی شانس به جام جهانی نرفتیم. کی روش برای همه چیز برنامه ریزی داشت. او درباره فوتبال همه چیز را می‌داند. در هتل پارسیان که اردو داشتیم من دیدم که او روی دیوار اتاقش 20 ترکیب مختلف از کره را چیده است. این چیزها را ساده نگیرید. او برای کارش زمان گذاشت و برای تیم ملی ارزش قائل شد و نتیجه اش را دید.

  • کمی هم درباره فصل نقل و انتقالات صحبت کنیم. احتمالا تو در این فصل یکی از مهمترین چهره‌ها باشی. می‌گویند از استقلال و چند تیم دیگر پیشنهاد داری.

من تا زمانی که بازیهای تیم ملی ادامه داشت اصلا به این مساله فکر نکرده بودم. حالا هم باید با مدیر برنامه ام صحبت کنم و بعد تصمیم بگیرم. غیر از پیشنهادهای ایرانی از چین، کره جنوبی و قطر هم پیشنهاد دارم.

  • به غیر استقلال تیم ایرانی دیگری هم به تو پیشنهاد داده است؟

بله پیشنهاد دارم اما باید ببینم خدا چه می‌خواهد.

  • حرف نگفته؟

باید از رسانه ها به ویژه ایسنا تشکر کنم که خیلی از ما حمایت کرد. از مردم که در روزهای سخت کنارمان بودند هم تشکر می کنم. ما روزهای دشوار زیادی داشتیم. از بیرون فوتبال را نگاه کردن قابل مقایسه با بازی کردن در زمین نیست و تفاوتش از زمین است تا آسمان. تنها می توانم بگویم کار خیلی بزرگی را انجام داده ایم اما نباید دست از تلاش و کار بیشتر برداریم.

کد خبر 219714
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز