چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که مهم نیست چقدر برای خرید شامپو، نرم‌کننده و ماسک مو هزینه می‌کنید، وجود مس در لوله‌های آب منازل عامل کدری و عدم سرزندگی مو شناسایی شده است.

لوله‌های آب را مقصر موهای کدر و بدحالت بدانید

به گزارش مهر سطح فلز در آب لوله‌کشی به طور طبیعی پایین است اما قسمت اعظم رسوبات از لوله‌ها و منابع آب گرم خانه‌های ما وارد آب مصرفی می‌شود.

وقتی رسوبات به تدریج انباشته می‌شود، می‌تواند تغییراتی که ایجاد کرده را شتاب بخشد. این امر موجب موخوره و موهای بدحالت می‌شود و حتی افرادی که به طور مرتب آرایشگاه می‌روند نیز از تأثیرات مخرب این رسوبات در آب در امان نیستند. نکته قابل توجه این است که افرادی که موهای خود را رنگ کرده‌اند در نتیجه این رسوب‌ها با تأثیرات بیشتری رو به رو هستند.

جنیفر مارش محقق و رئیس این گروه تحقیقاتی می‌گوید: وجود مس در این نوع آب‌ها حجم چندانی ندارد اما همین حجم کم نقش مهمی ایفا می‌کند. واکنش مو در مقابل مس این است که چون یک اسفنج آن را جذب می‌کند.

رنگ کردن مو می‌تواند رادیکال‌های آزاد ایجاد کرده و به پروتئین مو صدمه بزند و مس نیز برای این واکنش چون یک کاتالیزور عمل می‌کند. قرار گیری در مقابل نور ماوراء بنفش طی بلند مدت همین تأثیر را روی مو دارد و پس از آن مقاومت مو در برابر فرآیندهای فیزیکی چون شانه کشیدن، سشوار کردن و شستشو کم‌تر می‌شود.

دکتر مارش و تیمش موهای 450 نفر را از سراسر جهان بررسی کرده و به سطح متغیر مس پی بردند.

اکثر آنها در هر یک میلیون مولکول مو بین 20 تا 200 اتم مس داشتند اما برخی دیگر بیش از 500 قسمت در هر یک میلیون ملکول اتم مس داشتند.

مس می‌تواند به پوشش شاخی مو صدمه بزند، آن را خشک کرده و در معرض آسیب قرار دهد.

نتایج این تحقیقات در مجله بین‌المللی علوم آرایش منتشر شده نشان می‌دهد که شستن مو با مواد شیمیایی "کیلات" که در پودر ماشین لباسشویی نیز استفاده می‌شود می‌تواند مس را خنثی کند.

اکنون این رقابت برعهده شرکت‌های تولیدکننده شامپو گذاشته شده است تا با استفاده از "کیلات" در شامپوهای روزانه این مشکل را حل کنند.

کیلات فرایندی است که طی آن یک ترکیب شیمیایی با یک یون فلزی ترکیب شده و آن را بصورت محکم نگه می‌ دارد. موادی که دارای چنین خاصیتی هستند در درمان مسمومیت با فلزات بکار می‌روند.

کد خبر 219567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز