چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اجراهای تئاتری در مجموعه‌های تئاتری ادامه دارد و از سوی دیگر اضافه شدن چند تماشاخانه خصوصی تئاتر شاید دمیدن روحی تازه به کالبد نیمه‌جان تئاتر کشور باشد.

نمایی از صحنه اینجا کجاست؟ که  در تالار سایه اجرا می‌شود.


فضای تئاتر گسترده می‌شود

چند سالی است که دیگر تئاتر شهر خانه آرزوهای تئاتری نیست، با اضافه شدن مجموعه ایرانشهر اتفاق تازه‌ای در عرصه تئاتر افتاد و از سوی دیگر چند سالی است که تماشاخانه‌های خصوصی با هزینه‌های شخصی هم افتتاح می‌شود. با افتتاح تماشاخانه پارین و تماشاخانه آوا این روزها با آغاز اجرای نمایش «چشم‌هایی که مال توست»به کارگردانی نسیم ادبی و نوشته و بازی بهاره رهنما تماشاخانه باروک فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد. این تماشاخانه در منطقه دروس قرار دارد. شاهین اسلامی، مدیر تماشاخانه گفت: این تماشاخانه این قابلیت را دارد که نمایش‌های مختلفی در آن روی صحنه برود.به‌ احتمال زیاد در این دوره از جشنواره تئاتر فجر نیز اثری با حمایت تماشاخانه باروک حضور خواهد داشت. و مسئولان این تماشاخانه در حال بررسی متون مختلف برای اجرا در 6ماهه دوم سال هستند.

همچنین تماشاخانه 3نقطه چهارشنبه 22خردادماه با پخش پیام رکن الدین خسروی از پیشکسوتان و مدرسان تئاتری باحضور جمعی از هنرمندان افتتاح شد و با 2سالن به جمع سالن‌های تئاتری شهر تهران پیوست.در این سالن تئاتری که در میدان ولیعصر قرار دارد، در حال حاضر نمایش «پاره خط» به کارگردانی بدر طالعی در ساعت 20:30اجرا می‌شود.

اجراهای نمایش‌های قدیمی تئاتر

تماشاخانه ایرانشهر میزبان 3نمایش است، نمایش «یرما» به کارگردانی علی رفیعی در سالن سمندریان و نمایش‌های «مرد بالشی» به کارگردانی مشترک محمد یعقوبی و آیدا کیخایی و نمایش «شام با دوستان» به کارگردانی آیدا کیخانی در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر.

نمایش یرما کاری از فدریکو گارسیا لورکاست که همه روزه به جز‌شنبه‌ها ساعت 20اجرا می‌شود. با اجرای این نمایش علی رفیعی پس سال‌ها دوری به تئاتر برگشت. این نمایش با حضور هنرجویان کارگاه این پیشکسوت تئاتری برگزار می‌شود. نمایش شام با دوستان نوشته مارتین مک‌دونا به کارگردانی آیدا کیخایی ساعت 18:30به روی صحنه می‌رود. نمایشنامه شام با دوستان، 4شخصیت دارد که نقش‌ها را نیکی کریمی، امیر رضا دلاوری، بهناز جعفری و احمد ساعتچیان ایفا می‌کنند. اما نمایش دیگر این مجموعه هنری یعنی مرد بالشی به‌کارگردانی محمدیعقوبی و آیدا کیخایی است که 8شخصیت دارد که در این نمایش به 4شخصیت تبدیل شده است. نقش‌ها را پیام دهکردی، احمد مهران‌فر، علی سرابی و نوید محمدزاده ایفا می‌کنند. این نمایش در ساعت 20:30اجرا می‌شود. اما مجموعه دیگر تئاتر کشور هم میزبان 4نمایش است. نمایش «خانه سربی» به کارگردانی علی نرگس‌نژاد با پانته آ پناهی‌ها، بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی، مینا ساداتی، فرزین صابونی و سیامک صفری در ساعت 20روی صحنه است. در سالن چهارسو هم نمایش «چکامه رستاخیز» در ساعت 19:30اجرا می‌شود. این نمایش اثری از آرتو میلر است که توسط داوود دانشور کارگردانی شده‌است.

اما تالار قشقایی نمایش «رابینسون کروزوئه» را در حال اجرا دارد. این نمایش به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی میلاد نیک‌آبادی ساعت 19:30اجرا می‌شود. در کارگاه نمایش اجرای نمایش «پیکنولپسی» ادامه دارد. این نمایش به نویسندگی حمیدرضا و بنفشه اعرابی و کارگردانی بنفشه اعرابی در ساعت 19اجرا می‌شود. تالار سایه هم میزبان نمایش «اینجا کجاست؟» است، این نمایش را نغمه ثمینی نوشته و شیوا مسعودی کارگردانی آن را عهده‌دار است و در ساعت19 اجرا می‌شود.

سالن‌های دیگر

در تالار حافظ نمایش «زمین لرزه» به کارگردانی مهدی صباغی اجرا می‌شود. تالار وحدت همچنان میزبان نمایش پری صابری با نام «مرغ باران» است. این نمایش ساعت 18:30اجرا می‌شود.در تالار محراب نیز «همش تقصیر اروس بود» به کارگردانی مهدی شیخ‌وند، ساعت 18اجرا می‌شود. «باغ شازده» به کارگردانی محمد زواربی‌ریا در تماشاخانه سنگلج ساعت 19:30 اجرا می‌شود. خانه نمایش نیز این روزها میزبان نمایش «تمام من همه عدو» است، ‌این نمایش را مرتضی شاه کرم کارگردانی و نویسندگی کرده است که در ساعت 18:30اجرا می‌شود.

2تئاتر برای کودکان

کودکان هم در اجراهای تئاتری سهیم هستند. در تالار هنر 2نمایش برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود. نمایش «امیر ارسلان نامدار» به کارگردانی حسین چراغی، ساعت 18در تالار هنر اجرا می‌شود و دیگر نمایش این سالن نمایش «چهار صندوق شادی» به کارگردانی ناصر است که هر روز ساعت 19:30میزبان کودکان و نوجوانان است.

کد خبر 219522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز