خبرگزاری شینهوای چین در گزارشی از اجلاس کامبوج اعلام کرد که در جریان برگزاری سی‌وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در کامبوج، شهر تاریخی بم در ایران پس از 10سال از فهرست میراث جهانی در خطر سازمان یونسکو خارج شد.

بم - آثار باستانی

این گزارش که ایسنا نیز آن‌را بر خروجی خود قرار داده است با اشاره به آن که شهر تاریخی بم در سال2004 و چند‌ماه پس از وقوع زلزله در این شهر در فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو قرار گرفت اعلام کرد: بم دیروز از فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو خارج شد.

یک مقام ارشد سازمان یونسکو در این‌باره اعلام کرد: کمیته میراث جهانی یونسکو به این نتیجه رسیده است که بقایای قلعه تاریخی این شهر در شرایط خوبی است و به خوبی استحکام‌سازی شده‌اند و مدیریت خوبی در زمینه حفاظت از این قلعه در جریان بوده و شرایط مرمت آن مطلوب است. ارگ بم بزرگ‌ترین سازه خشتی در جهان است که در نزدیکی شهر بم قرار دارد. در تاریخ 5دی1382، بر اثر زلزله شدیدی که شهر بم و حومه آن را تحت تاثیر قرار داد، ارگ بم دچار خسارت‌های زیادی شد.

براساس این گزارش ارگ عظیم بم که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، سده 5 پیش از میلاد ساخته شده‌ و تا سال 1850 پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. کل بنای این ارگ یک دژ بزرگ است که در قلب آن ارگ واقع شده، اما به دلیل ظاهر پرابهت ارگ، که مرتفع‌ترین قسمت مجموعه نیز به شمار می‌آمد، کل بنای دژ به‌عنوان ارگ بم نامیده می‌شود.

کد خبر 219517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز