سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

گروه اقتصادی- رضا کربلایی: نمایندگان مجلس روز گذشته در اقدامی دیرهنگام برای تحقق یکی از وعده‌های رئیس‌جمهوری منتخب پیشگام شدند و با یک‌فوریت طرحی برای احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پس از 6سال رأی مثبت دادند.

این درحالی است که مشاوران اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب نیز از تصمیم دولت یازدهم برای احیای این سازمان خبر داده‌اند. در این شرایط به‌نظر می‌رسد دولت و مجلس همگام با یکدیگر به‌دنبال احیای این سازمان منحل‌شده هستند. سازمان یادشده در سال 1385 منحل و به جای آن معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ایجاد شد. رئیس‌جمهور منتخب برای در اختیار‌گرفتن قوه مجریه پیش از این قول داده‌ بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را احیا کند.

همزمان محمد کردبچه از مسئولان باسابقه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و فردی که از او به نام مرد بودجه ایران یاد می‌شود، دیروز در تازه‌ترین موضع‌گیری گفت با تغییر اسم تشکیلات اصلاح نمی‌شود، بلکه آنچه اهمیت دارد استفاده از نیروهای متخصص و کارشناس در بدنه یک سازمان است.

در 6سال گذشته برخی کارشناسان اقتصادی با اشاره به پیامد‌های منفی حذف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواستار احیای این سازمان شده بودند. به گزارش همشهری، براساس طرحی که یک فوریت آن در صحن علنی دیروز مجلس به تصویب رسید، سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری جایگزین 2 معاونت فعلی رئیس‌جمهوری خواهد شد. محسن علیمردانی نماینده مدافع یک فوریت طرح یادشده اظهار کرد: اکثر اقتصاددانان و متخصصان باور و اعتقاد جدی دارند که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نباید منحل می‌شد چرا که انحلال آن پیامدهای ناگواری بر اقتصاد ایران و برنامه‌های توسعه‌ای کشور وارد کرد.

وی افزود: اکنون به‌نظر می‌رسد عقلای دلسوز کشور فارغ از هر دیدگاه اقتصادی و سیاسی به تبعات انحلال سازمان پی برده‌اند و اثرات ناخوشایند آن بر اقتصاد و سایر حوزه‌های توسعه‌ای ایران را تجربه کرده‌اند، از همین رو احیای سازمان به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. علیمردانی افزود: پیشنهاد می‌شود با ادغام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرما‌یه‌ انسانی رئیس‌جمهور، سازمانی تخصص‌محور به نام سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری که مستقیما تحت نظر رئیس‌جمهور ایفای وظیفه خواهد کرد ایجاد شود.

کد خبر 219479
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز