یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران خبری به نقل از محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرد که برخی سؤالات را برای مخاطبان ایجاد می‌کرد.

برای بررسی این اظهارات و بررسی آن با محمد‌خباز سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

سؤالات همه از متن اظهارات وزیر‌ارتباطات و خبر ایرنا استخراج شده است.

  • مغزهایی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جمع شده بودند که به اندازه یک گنجشک شعور برنامه‌ریزی نداشتند و انحلال این سازمان از افتخارآمیزترین اقدامات دولت نهم بود؟

در دولت اینگونه گفته می‌شود که آماده پاسخگویی به اعتراض‌ها و مشکلات هستیم آیا باید اینگونه به انتقاد‌هایی که به انحلال سازمان مدیریت می‌شود پاسخ گفت. اینکه برخی انتقاد‌هایی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشتند، درست یا نادرست قابل‌قبول است اما این، نیاز به بازنگری در ساختار و وظایف این سازمان داشت تا این مشکلات برای تسهیل امور حل شود.

در واقع باید کاری می‌شد که آن قدرت کارشناسی عمیق در سازمان در خدمت توسعه بیشتر قرار گیرد. کاری که شد در واقع پاک کردن صورت مسئله بود نه حل مشکل.

  • برخی در سازمان مدیریت نشسته بودند و توطئه می‌کردند که تلفن همراه در کشور توسعه پیدا نکند و نوار ضبط شده آن موجود است؟

این سخن که کسانی توطئه می‌کردند و نوار ضبط شده این توطئه وجود دارد سخن قابل اثباتی نیست. باید بگویم که این حرف‌ها بی‌اساس است و باید اظهار تأسف کرد. مثل این می‌ماند که بنده بگویم وسط زمین زیر پای من است و هرکس قبول ندارد متر کند.

این حرف‌ها قابل محاسبه و بررسی نیست. اگر در واقعیت نواری وجود دارد و توطئه‌ای بوده که مدرک آن وجود دارد باید ارائه کرد و مسئله را مشخص و حل کرد. در عین حال وجود چنین نواری نمی‌تواند دلیلی برای تعطیلی سازمان مدیریت باشد.

سازمان مدیریت را نمی‌توان با استناد به اشتباه یک شخص تعطیل کرد. یعنی اگر وزیر ارتباطات یک اشتباهی بکند باید وزارتخانه را تعطیل کرد. باید کار را اصلاح کرد و نه تخریب ساختاری و سازمانی که مشکل دارد.

  • در پیوست قانون بودجه (قانون بودجه سالی که سازمان مدیریت منحل شد) فقط واگذاری 2میلیون سیم کارت دیده شده بود که من اعتراض کردم باید افزایش یابد و این پیوست حذف شد؟

اینکه ایشان اقدام کردند و واگذاری تلفن همراه افزایش یافت ما تشکر می‌کنیم ولی باید گفت که این از کیفیت بدی که وجود دارد نمی‌کاهد. ما امروز در پایتخت کشور روزی نیست که در حال صحبت 2 الی 3 بار تلفن‌ همراه هنگام مکالمه قطع نشود.

این هزینه ناکارآمدی را مردم می‌پردازند. به‌نظر بسیاری این خلاف شرع است که از مردم پولی گرفته شود که نباید برعهده آنان باشد.

در این مورد حقوق مردم ضایع می‌شود. در عین حال باید توضیح بدهم که آن محدودیت برای توسعه از طریق بخش خصوصی بوده است. باید از بخش خصوصی حمایت می‌شد و آنان خدمات ارائه می‌کردند. ما امروز البته از اینکه توسعه در بخش مخابرات رخ‌داده شاکر هستیم ولی آیا اگر بخش خصوصی نبود قیمت پایین می‌آمد.

کد خبر 82585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز