همشهری آنلاین: روزنامه ایل فاتو کوئوتیدیانو از دستور سیلویو برلوسکنی نخست وزیر اسبق این کشور به نیروهای اطلاعاتی برای قتل معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی پرده برداشت.

برلوسکونی خواستار مرگ معمر قذافی شده بود

به گزارش ایرنا، این روزنامه ایتالیایی به نقل از یک دیپلمات نزدیک به محافل امنیتی این کشور نوشت: برلوسکنی در کنفرانس مطبوعاتی پایان سال 2010 میلادی، دوستی خود را رسما با معمر قذافی، حسنی مبارک و بن علی اعلام کرد اما چند ماه بعد و پس از آغاز بهار عربی در کشورهای شمال آفریقا و هم صف شدن ایتالیا با ناتو در مداخله نظامی علیه لیبی، از نیروهای امنیی و اطلاعاتی ایتالیا به ریاست جانی دجنارو خواست تا قذافی را بکشند.

این درحالی است که محافل حزب راست گرای میانه ملت ازادی این اتهام را توهین آمیز و بدور از واقعیت خواندند.

معمر قذافی در ماه اکتبر 2011 در مخفیگاهی در شهر سیرت کشف و بدون محاکمه کشته شد.

این نخستین باری نیست که صحبت از مداخله غرب در مرگ قذافی می شود، حتی گفته می شود که تیر خلاص را یک مامور امنیتی فرانسوی به وی شلیک کرد اما تاکنون صحبتی از نقش نخست وزیر ایتالیا در جریان قتل وی نشده بود.

حال این سوال مطرح می شود که چرا برلوسکنی که علنا دوستی خود را با قذافی، حتی در عرصه بین المللی اعلام کرده بود و بارها به لیبی سفر کرده و از او نیز به ایتالیا دعوت کرد، خواستار مرگ وی شده باشد.

به عقیده این روزنامه هدف برلوسکنی زمانی که قذافی قدرت خود را در عرصه بین المللی از دست داد، قطع دوستی با وی بود و بدترین روش نیز می‌توانست از میان برداشتن او باشد.

روزنامه های لموند، ایل جورناله و کوریره دلاسرا نیز از نقش ماموران اطلاعاتی کشورهای ائتلاف غربی برای کشتن قذافی بلافاصله پس از دستگیری و بدون محاکمه و تحویل وی به دادگاه بین المللی ، مطالبی منتشر کرده بودند.

نیکولا سارکوزی رییس جمهور وقت فرانسه نیز به دنبال قطع روابط با رهبر سابق لیبی بود.

کد خبر 218953
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز