جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در فاصله ۸ روز به آغاز فصل نقل‌وانتقالات شرایط نامناسبی بر بازار اجاره‌بها حاکم است و قیمت‌ها بر اساس فرمول جدیدی محاسبه می‌شود که به افزایش نرخ اجاره‌بها دامن زده است.

تسنیم نوشت:‌ با توجه به این‌که وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی مسکن این بخش را در سال جدید به حال خود رها کرده است، بسیاری از مالکان نیز نهایت بهره را از جای خالی این وزارتخانه می‌برند.

در این راستا موجران درخواست اجاره‌های عجیب، غریب و نجومی در مناطق 22 تهران را بدون هیچ دلیلی دارند، به‌طوری که به گفته فعالان بازار مسکن، در دو هفته اخیر نرخ اجاره‌بها حدود 25 درصد افزایش یافته است.

این افزایش قیمت تبعاتی را به همراه داشته که در مرحله اول گریبان موجران را گرفته است. بر اساس گزارش میدانی تسنیم نرخ اجاره بها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حداقل 50 درصد رشد کرده، مسئله‌ای که باعث شده تا بخش قابل توجهی از مستاجران توان مالی برای اجاره را نداشته باشند. عدم توانایی مالی مستاجران نیز موجب شده تا آمار خانه‌های خالی افزایش یابد.

هم‌اکنون شمار واحدهای مسکونی اجاره‌ای در فایل بنگاه‌های املاک در حال افزایش است، چراکه اکثر مستاجران با توجه به سطح درآمدی در حال مهاجرت به مناطق جنوبی و حاشیه‌ای شهر هستند.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان این‌که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری بازار مسکن به ثبات می‌رسد، گفت: در گذشته مشاوران املاک در زمان خرید یا فروش ملک قیمت آنرا تخمین می‌زدند، به‌عنوان مثال یک آپارتمان 90 متری 320 میلیون تومان قیمتگذاری می‌شد. اما از وقتی که شهرداری برای کسب درآمد اقدام به فروش تراکم (هوا) به‌صورت متری کرد، مالکان هم ملک خود را بر اساس مترمربع فروختند.

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، افزود: در بحث اجاره‌بها نیز 15 تا 20 درصد ارزش ملک به‌عنوان رهن یک آپارتمان در نظر گرفته می‌شد، اما در حال حاضر این فرمول تغییر کرده و مبنای تعیین میزان اجاره‌بها نیز متر شده است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون اجاره‌بهای متری از 400 تا یک میلیون و 200 هزار تومان در مناطق 22 گانه در نوسان است، گفت: به‌عنوان مثال رهن یک آپارتمان 50 متری در محدوده میدان راه‌آهن بر اساس فرمول جدید 35 میلیون تومان است، در حالی که تا سال گذشته این رقم حداکثر 20 میلیون تومان بود.

کد خبر 218727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز