همشهری آنلاین: با آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران رسانه‌های خارجی به انتشار گزارشات مختلف در این باره پرداختند.

انتخابات

ایسنا نوشت: در این راستا خبرگزاری ترند در گزارشی با عنوان «انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران رسما آغاز شد»، افزود: یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به طور رسمی آغاز شد.

ترند افزود که مردم ایران در 66 هزار محل اخذ رای در سراسر کشور به کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری رای می‌دهند.

در این گزارش به حضور خبرنگاران خارجی برای پوشش اخبار انتخاباتی در ایران اشاره شده است.

خبرگزاری رویترز نیز در اولین گزارش خود درباره آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به حضور مقام معظم رهبری در پای صندوق اخذ رای اشاره کرد.

رویترز در گزارش خود که البته از دوبی ارسال کرده است، در این باره گزارش داد: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران مشارکتی گسترده را در انتخابات روز جمعه خواستار شدند.

رویترز در ادامه پس از ذکر بخشی از بیانات ایشان افزود که ایرانی‌ها می توانند از میان شش کاندیدای انتخاباتی کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند.

رویترز در گزارش دیگری درباره انتخابات عنوان «ایران رای گیری برای انتخاب جانشین احمدی‌نژاد را آغاز کرد»، افزود که ایرانی‌ها روز جمعه رای دادن را در انتخابات ریاست جمهوری که بعید است تغییری چندان در روابطش با غرب و همسایگان عربی‌اش در خلیج (فارس) داشته باشد، اما می‌تواند آغاز کردند.

هرکسی پیروز انتخابات ایران باشد، سیاست هسته‌یی"غیرقابل تغییر "خواهد بود

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی بر تغییر نکردن سیاست هسته‌یی ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد تاکید کرد.

این خبرگزاری آمریکایی در گزارشی با عنوان «هرکسی پیروز انتخابات ایران باشد، سیاست هسته‌یی "غیرقابل تغییر "خواهد بود»، نوشت: ساعاتی پس از مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخاباتی درباره سیاست های هسته‌یی در ایران، وزیر امورخارجه این کشور اظهارات خودش را با این مضمون بیان کرد که بدون توجه به اینکه چه کسی پیروز انتخابات است، هیچ چیزی در این زمینه تغییر نخواهد کرد.

این گزارش موضوع هسته یی را فوری ترین چالش کاندیداها در صورت پیروزی خواند اما در عین حال افزود که تصمیمات کلی در این باره به عهده رهبر معظم ایران است.

در ادامه این گزارش به اظهارات علی اکبر صالحی اشاره شده و آمده است: وزیر امور خارجه ایران از کاندیداها به خاطر اعلام چشم اندازهای شان تشکر اما تاکید کرد که این نظرات " بر سیاساست خارجی ایران پس از انتخابات تاثیری نخواهد داشت".

این گزارش می افزاید که آنچه رییس جمهور بعدی ایران می تواند احتمالا در آن نفوذ داشته باشد، لحن و تاکیتیک‌های مذاکراتی است.

آسوشیتدپرس با اشاره به اظهار نظر کاندیداهای مختلف درباره موضوع هسته‌یی می افزاید که با این حال هیچ کاندیدایی از این موضوع ایران که کشور باید بر فن‌آوری هسته یی کنترل کامل داشته باشد، فاصله نمی‌گیرد.

بنا بر این گزارش، ایران تاکید دارد که برای مصارف پزشکی و انرژی برنامه راکتورهای هسته‌یی را دنبال می‌کند و در عین حال به فتوای مذهبی رهبر معظم این کشور در سال 2005 مبنی بر حرام بودن این تسلیحات از منظر اسلام اشاره می‌کند.

این گزارش برنامه هسته یی ایران را از جمله سیاست هایی می داند که درباره‌اش در کشور اتحاد وجود دارد و همه از دستاوردهای هسته‌یی حمایت می‌کنند.

شبکه خبری اسکای نیوز نیز در گزارشی با عنوان "ایران برای انتخاب رییس‌جمهور جدید به پای صندوق رای می‌رود" نوشت: در حالی که دوره محمود احمدی‌نژاد پس هشت سال مسوولیتش به پایان می‌رسد، رای‌گیری در ایران برای انتخاب رییس‌جمهور جدید آغاز شد.

این رسانه در ادامه به حضور شش کاندیدا و برنامه‌ها و حامیان آنها اشاره کرد.

پایگاه اینترنتی "ایندین اکسپرس" عنوان «ایران برای انتخاب جانشین احمدی‌نژد رای می دهد»، را برای انتشار خبر خود برگزید و به حضور کاندیداهای محافظه کار و میانه رو اشاره کرد.

پایگاه اینترنتی اس.بی.اس نیز با عنوان « ایران به رییس جمهور جدید رای می دهد» گزارش خود را به این نحو نوشت که ایرانی ها برای انتخاب رییس جمهور جدید در انتخاباتی رای می دهند که اصلاح طلبان امیدوارند تنها کاندیدای آنها در برابر محافظه کاران پیروز شود.

پایگاه اینترنتی "گاردن آیلند" نیز در انتشار خبر انتخابات به اظهارات مقام معظم رهبری توجه نشان داد و گزارش کرد که رهبر ایران مشارکت گسترده در انتخابات را در پاسخ به دولت‌های غربی که شفافیت انتخابات ایران را زیر سوال برده‌اند خواستار شد.

شبکه خبری "سی.ان.ان" نیز در گزارش خود به اظهارات روز جمعه رهبری توجه نشان داد و این طور گزارش داد که دوربین‌های تلویزیونی روز جمعه در حالی که رهبر ایران اولین برگ رای را در انتخابات ملی این کشور پر می‌کرد، بر روی دستهای او فوکوس کرده بودند.

خبرگزاری یونایتدپرس نیز در انتشار خبر خود بیشتر به اظهارات مقام معظم رهبری تمرکز کرد.

رادیو آمریکا در گزارشی که به سبک همیشگی این رسانه تنظیم شد، نوشت که پیروز انتخابات ایران با اقتصادی روبرو خواهد بود که با نرخ بالای تورم و بیکاری دست به گریبان است و بیشتر تلاش داشت تا فضایی مایوس را به نمایش بگذارد.

روزنامه "ونکوور سان" نیز نوشت که انتخابات در ایران در حالی که رای دهندگان برای جانشین احمدی‌نژاد تصمیم‌گیری می‌کنند آغاز شد.

خبرگزاری آذرپرس گزارش کرد: ایران انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می کند» و افزود: رای گیری برای یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران در سراسر کشور راس ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شد.

این خبرگزاری افزود که رهبر ایران در نخستین دقایق در حسینیه امام خمینی رای خود را به صندوق انداخت.

آذر پرس ادامه داد: رای گیری 10 ساعت به طول می انجامد و امکان دارد تمدید شود.

خبرگزاری "فوکوس" هم با انتشار گزارشی در این باره خبر انتخابات را منعکس کرد.

پایگاه اینترنتی "وستنیکاوکازا" که اخبار منطقه قفقاز را پوشش می دهد نیز به این تحول مهم در ایران توجه نشان داد و در گزارشی با عنوان " ایران انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرد" نوشت: یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ساعت هشت صبح در 66هزار محل اخذ رای برای حدود50 میلیون و 500 هزار واجد شرایط انتخابات میان سعید جلیلی، محسن رضایی، حسن روحانی، محمد باقر قالیباف، محمد غرضی و علی اکبر ولایتی آغاز شد.

این گزارش افزود: رهبر معظم ایران اولین کسی بود که رای خود را به صندوق انداخت اما رای وی حتی از خانواده اش هم مخفی ماند. او تاکید کرد که اهمیتی به اظهار نظر آمریکا درباره انتخابات ایران نمی دهد.

شبکه تلویزیونی "آریرانگ" نیز با تکرار عنوان " ایران برای انتخاب رییس جمهور جدید به پای صنوق رای رفت" این خبر را بازتاب داد.

در این میان رسانه‌های صهیونیستی نیز به انتخابات ایران بی توجه نبودند اما آن را به سبک خود گزارش دادند.

روزنامه "هاآرتص" نوشت که ایرانی ها در حالی که کشورشان با تهدید حملات نظامی روبرو است به پای صندوق های رای رفتند. این روزنامه در عین حال نوشت: این ممکن است مهم‌ترین انتخابات ریاست جمهوری ایران باشد و در ادامه سعی کرد انتخابات ایران را زیر سوال ببرد.

روزنامه صهیونیستی "اورشلیم پست" نیز درباره انتخابات ایران نوشت که 50 میلیون ایرانی برای انتخاب جانشین احمدی نژاد به پای صندوق رای می روند.

شبکه خبری "یورونیوز" هم گزارش داد: رای گیری در ایران ساعت هشت صبح به وقت محلی برای انتخاباتی آغاز شد که به دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد پایان می دهد. شش کاندیدا در این انتخابات با یکدیگر رقابت کردند.

کد خبر 218686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز