به گفته وزیر تعاون، میزان صادرات بخش تعاون در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود که امسال یک میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات از سوی بخش تعاون صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد ناظمی‌اردکانی ـ وزیر تعاون ـ در همایش چشم‌انداز توسعه صادرات تعاونی‌های ایران که امروز در تالار شهیدقندی وزارت ارتباطات و فناوری برگزار شد با بیان اینکه بخش تعاون نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی نیز جایگاه تعریف شده‌ای دارد، گفت: به همین منظور تعاونی‌ها باید ارتباط نزدیکی در سطح بین‌المللی داشته باشند و حضور خود را در بازارهای جهانی تضمین کنند.

وی ادامه داد: امروز خانواده بزرگ تعاون درجهان بیش از 800 میلیون نفر عضو دارد و 100 میلیون شغل مستقیم را ایجاد کرده است به نحوی که 96 کشورجهان در اتحادیه بین‌المللی تعاون با هم همکاری و 300 شرکت بزرگ تعاونی در دنیا نقش بارزی در تجارت جهانی دارند.

ناظمی‌اردکانی سهم بخش تعاون در استفاده از سرمایه‌های کوچک مردمی‌را بسیار بالا خواند و افزود: تعاونی‌ها توانسته‌اند با اصول حاکم بر خود سرمایه‌های کوچک را در سطح جهانی تجمیع و صرف امور کلان و مولد کنند. دستاورد تجمیع سرمایه‌های کوچک نیز فقرزدایی و گسترش عدالت اجتماعی بوده است.

وزیر تعاون در ادامه میزان صادرات بخش تعاونی در سال گذشته را یک میلیارد دلار ذکر و پیش‌بینی کرد امسال یک میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات از سوی بخش تعاون صورت گیرد.

وی با تاکید بر حضور موثر تعاونی‌ها در بازارهای جهانی و امر صادرات خاطرنشان کرد: وجود بازارهای کشورهای منطقه با بیش از 900 میلیون نفر جمعیت خصوصا کشورهای آسیای میانه و آفریقایی فرصت مغتنم و خوبی است تا تعاونی‌ها بتوانند در این بازارها حضور پیدا کنند و زمینه این حضور از طریق برپایی نمایشگاه‌های تجاری اتاق تعاون در کشورهای مختلف پذیرفته شده است و امسال نیز بیش از 20 نمایشگاه را در کشورهای مختلف پیش‌بینی کرده‌ایم.

ناظمی‌اردکانی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی را در سال‌های اخیر نزدیک به 12 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 15 میلیارد دلار صادرات داشته باشیم و سیاست‌گذاری‌های وزارت تعاون نیز از سوی شورای صادرات دنبال می‌شود انتظار می‌رود که سهم بسزایی از این صادرات را تعاونی‌ها به خود اختصاص بدهند.

کد خبر 2184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز