همشهری آنلاین: معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: امکان دو بار رای دادن برای هیچ یک از ایرانیان وجود ندارد.

حمید پارسایی با تشریح اقدامات صورت گرفته توسط ثبت احوال برای افزایش ضریب امنیتی انتخابات و جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی، گفت: در این دوره تقریبا تمامی شعب اخذ رای که تعداد آنها به بیش از 60 هزار مورد می‌رسد، به صورت آنلاین به پایگاه اطلاعات جمعیتی متصل هستند.

پارسایی ادامه داد: با اتصال آنلاین شعب اخذ رای، هویت هر فرد رای دهنده در بدو ورود با استفاده از تاریخ تولد و کد ملی بررسی می‌شود که در نتیجه این استعلام، نام و نام خانوادگی فرد به همراه اطلاعات دیگری نظیر سریال شناسنامه و وضعیت حیات برای مسوول شعبه نمایش داده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: امکان استعلام شماره ملی برای هر ایرانی فقط یک بار در سراسر کشور وجود دارد و به همین خاطر رای‌دهندگان نمی‌توانند به دو شعبه اخذ رای مراجعه کنند و بایستی در انتخابات میان دوره‌ای و شوراها نیز در همان شعبه‌ای که برای ریاست جمهوری اقدام می‌کنند، رای دهند.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: هر یک بار استعلام شماره ملی از هر فرد به منزله یک بار رای‌گیری است و به همین خاطر فرد باید با ورود به شعبه،‌ رای خود را در هر دو انتخابات به صندوق بریزد.

پارسایی با تشریح مزایای این شیوه، اظهار کرد: امکان رای‌ دادن با شناسنامه‌های باطله و فوت شده و یا دو بار رای دادن افرادی که شناسنامه متعدد دارند، وجود ندارد و به این ترتیب برخی از مشکلات انتخابات سنتی برطرف شده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که احیانا اتصال آنلاین شعب اخذ رای از بین برود و ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی قطع شود، کلیه شعب اخذ رای به صورت آفلاین به این پایگاه متصل هستند و دست‌کم امکان دو بار رای‌گیری در یک شعبه توسط هر فرد دارای کد ملی واحد وجود ندارد.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر اینکه ارائه کد ملی برای شرکت در انتخابات الزامی است، یادآور شد: تا پیش از این مقرر شده بود که ارائه هر دو سند شناسنامه و کارت ملی الزامی باشد، اما برابر مصوبه اخیر مجلس، تنها ارائه شماره ملی برای شرکت در انتخابات کافی است.

کد خبر 218324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز